Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2021 r., sygn. III OSK 3137/21

Dla określenia granic regulacji przedmiotowej regulaminu rada gminy jest związana nie tylko postanowieniami art. 4 ust. 2 u.c.p.g., ale regulacją przyjętą w całym zakresie przedmiotowym tej ustawy oraz innych związanych z nią regulacjach w ustawach materialnoprawnych. Konsekwentnie przyjęte w regulaminie zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy nie mogą wkraczać w materię ustawową zawartą w u.p.c.g, jak i innych ustawach materialnoprawnych.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prokuratora Rejonowego [...] w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Kr 1494/19 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego [...] w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] września 2016 r. Nr [...] w przedmiocie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy [...] oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 21 stycznia 2020 r., sygn. akt II SA/Kr 1494/19, oddalił skargę Prokuratora Rejonowego [...] w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] września 2016 r. Nr [...], w przedmiocie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy [...].

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji Prokurator Rejonowy [...] wniósł skargę na ww. uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy [...], zaskarżając ją w części, a to co do § 20, § 21, § 22, § 23, § 25, § 26 oraz § 27 Regulaminu argumentując, że jest on sprzeczny z art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst. jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 z późn. zm.) - dalej: "u.c.p.g.". Prokurator zarzucił, że uchwała została wydana z istotnym naruszeniem prawa, a to: art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.) - dalej: "u.s.g.", art. 4 ust. 2 u.c.p.g. w związku z § 118 i § 117 w związku z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej poprzez:

- przekroczenie zakresu ustawowego upoważnienia i powtórzenie w § 20 ust.1 załączonego do uchwały Regulaminu treści przepisu art. 4 ust.2 u.c.p.g. przepisu, zgodnie z którym utrzymywanie zwierząt domowych nie może stanowić zagrożenia lub uciążliwości dla ludzi, podczas gdy w uchwale nie powtarza się przepisów ustawy upoważniającej;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00