Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-04-17

Premia towarowa, czyli więcej towaru za tę samą należność

W warunkach gospodarki rynkowej sprzedawcy prześcigają się w pomysłach mających na celu pozyskanie nowych klientów oraz zatrzymanie dotychczasowych, czego oczekiwanym rezultatem ma być zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Często stosowanym narzędziem marketingowym są rabaty lub premie towarowe. Klient z reguły jest premiowany wtedy, gdy w danym czasie kupi u sprzedającego określoną ilość towarów (bądź usług) albo towary (bądź usługi) o określonej wartości. Wówczas rolę premii za dokonany zakup może pełnić np. dodatkowa ilość towaru nabyta przez niego za przysłowiowy 1 gr lub 1 zł. Premia ta może polegać także na nabyciu dodatkowego produktu, za który nabywca w ogóle nie płaci. W praktyce są to akcje promocyjne przebiegające pod hasłem: "Jeśli kupisz u nas trzy pasty do zębów - czwartą otrzymasz gratis". U nabywcy powoduje to taki skutek, że za tę samą cenę nabywa on większą ilość dóbr. Natomiast sprzedawca zbywa określoną ilość towaru za cenę pomniejszoną o wartość darmowych egzemplarzy. Takie działanie ma stanowić zachętę dla kupującego do dokonania kolejnych zakupów, które w przyszłości będą zwiększały u sprzedawcy przychody ze sprzedaży.

W jaki sposób działania podjęte przez przedsiębiorcę, służące intensyfikacji sprzedaży, wpływają na rozliczenie w podatku VAT?

"Jeśli kupisz u nas trzy pasty do zębów - za czwartą zapłacisz tylko 1 zł"

Istota sprzedaży promocyjnej prowadzonej pod tym hasłem polega na dodaniu do kupionych przez nabywcę produktów, spełniających określone warunki ilościowe lub wartościowe, dodatkowej partii tego samego produktu w cenie promocyjnej 1 zł lub 1 gr. Odpłatność poniesiona przez kupującego za nabycie dodatkowej partii produktu ma charakter symboliczny. Na promocyjną partię dodatkowego towaru sprzedawca udziela z reguły wysokiego rabatu, tj. nawet do 99%. Udzielony w ten sposób rabat jest jednak warunkowo powiązany z kupieniem przez klienta określonej ilości produktu (lub produktu o określonej wartości) za cenę wynikającą z cennika obowiązującego w dacie sprzedaży. Dopiero spełnienie tego warunku powoduje, że sprzedawca dodaje klientowi w ramach rabatu dodatkowe ilości tego samego produktu, za który klient płaci cenę promocyjną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00