Interpretacja
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.08.2005, sygn. IS.IX/1-4117/50/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie, sygn. IS.IX/1-4117/50/05
dotyczy opodatkowania odprawy emerytalnej otrzymanej przez funkcjonariusza policji
Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 24.05.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu z dnia 19.05.2005 r., nr US XV/415/20/05, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, odmawia zmiany ww. postanowienia.
Pismem z dnia 21.03.2005 r. zwrócił się pan do Urzędu Skarbowego w Przemyślu z prośbą o wykładnię art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W piśmie podał pan, iż po uzyskaniu uprawnień emerytalnych i i orzeczonym inwalidztwie przeszedł pan - zgodnie ustawą o Policji - na zaopatrzenie emerytalne. Zgodnie z obowiązującą pragmatyką w służbie otrzymał pan od pracodawcy, tj. Komendy Wojewódzkiej Policji odprawę emerytalną, którą to odprawę płatnik zaliczył do dochodu z wynagrodzenia i pobrał zaliczkę na podatek dochodowy, co wykazano w przesłanej informacji PIT 11/8B. Pana zdaniem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymieniono odprawy jako źródła przychodu, natomiast w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. c wyraźnie określono wyłączenie ze zwolnienia tylko odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym. W pana przypadku przejście na emeryturę nastąpiło w trybie ustawowym, bez skracania okresu wypowiedzenia. W związku z powyższym pana zdaniem płatnik błędnie zaliczył wypłaconą odprawę do dochodu do opodatkowania i pobrał zaliczkę na podatek dochodowy.
Postanowieniem z dnia 19.05.2005 r., nr US XV/415/20/05, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu uznał powyższe stanowisko za nieprawidłowe. Organ I instancji stwierdził bowiem, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a ww. ustawy, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Artykuł 21 zawiera katalog zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych, brak jest tam jednakże - w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. - odpraw emerytalnych. Takiego zwolnienia nie zawierają również inne ww. artykuły oraz przepisy szczególne. Cytowany przez podatnika pkt 3 art. 21 wymienia jako zwolnienie od opodatkowania "otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw". Wśród wyjątków od ww. zwolnienia wymieniono odprawy i odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszowi pozostającemu w stosunku służbowym. Wyżej wymieniony zapis nie świadczy jednak, iż inne odprawy dla funkcjonariuszy podlegają zwolnieniu od opodatkowania. Stosunek służbowy - jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest jednym ze źródeł przychodów. Stosunek służbowy jest charakterystycznym niepracowniczym stosunkiem zatrudnienia. Szczegółowe uregulowania tych stosunków zamieszczone są w resortowych ustawach (tj. m.in. ustawa o Policji). Za przychody ze stosunku służbowego stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty, premie oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych. Z zacytowanego brzmienia przepisu wynika, że wymienione w nim świadczenia nie zamykają zakresu przychodów ze stosunku służbowego, lecz są szeroką egzemplifikacją pojęcia "wszelkiego rodzaju wypłat" oraz "wszelkich innych kwot" stanowiących świadczenia wynikające ze stosunku służbowego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right