Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 maja 2014 r., sygn. II FSK 1360/12

Wszystkie elementy stacji magazynowania gazu, które zostały technicznie i użytkowo ze sobą powiązane, powinny być opodatkowane jak budowla. Nie tylko te, które mają fundamenty.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia WSA del. Andrzej Jagiełło (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Domańska, po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej E. sp. z o. o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 18 stycznia 2012 r. sygn. akt I SA/Ol 678/11 w sprawie ze skargi E. sp. z o. o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Burmistrza G. z dnia 16 czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1.1 Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 stycznia 2012 r. sygn. akt I SA/Ol 678/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę "E. [...]" Sp. z o.o. w W. (dalej: Spółka) na interpretację indywidualną Burmistrza G. z dnia 16 czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości.

1.2 Jak wskazał Sąd pierwszej instancji we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: jest właścicielem stacji zgazowania skroplonego gazu ziemnego LNG. Stacje te składają się ze zbiorników służących do magazynowania skroplonego metanu, parownicy atmosferycznej, armatury odcinającej wraz z zabezpieczeniami, stacji redukcyjnej wraz z kotłownią, nawanialni kontaktowej, gazociągów wylotowych, stacji pomiarowej, gazociągu średniego ciśnienia, sztycy przyłączeniowej, wolno stojącej szafki redukcyjnej. Stacja redukcyjna, zbiorniki i parownice są posadowione na fundamentach. Fundamenty pod urządzenia techniczne (zbiorniki magazynowe, parownice, stacje redukcyjne, nawanialnie czy też stację pomiarową) wykonane są z reguły z bloczków betonowych związanych zaprawą cementowo - wapienną. W związku z tym zadała pytanie: jaka jest podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości w przypadku opodatkowania stacji zgazowania skroplonego gazu ziemnego LNG? Przedstawiając własne stanowisko Spółka wskazała, że w przypadku stacji gazowych LNG należy w celu ustalenia podstawy opodatkowania dokonać podziału na części budowlane i na urządzenia techniczne stacji. Częścią budowlaną w omawianym przypadku jest fundament, na którym osadza się pozostałą instalację. Zgodnie z projektem budowlanym stacji, jaki został przedstawiony na etapie budowy obiektu, wyraźnie zostały wyróżnione fundamenty jako odrębne części stacji. Stanowią one części budowlane urządzeń technicznych - na co wskazuje wnioskodawca. Pozostałe elementy stacji zdaniem wnioskodawczyni należy zaliczyć do urządzeń technicznych. Burmistrz G. w indywidualnej interpretacji z dnia 16 czerwca 2011 r. uznał stanowisko skarżącej Spółki za nieprawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji organ podatkowy nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika i wskazał, że obiektem budowlanym jest budowla, zdefiniowana w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) - dalej: u.p.b. Przywołując tę definicję organ podniósł, że wyliczenie budowli przy braku jednoznacznej definicji pozytywnej ma bardzo ważne znaczenie normatywne, oddaje ono intencje ustawodawcy, gdyż niewątpliwie budowlami w rozumieniu art. 1a ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, ze zm.) - dalej: u.p.o.l. - są te wszystkie obiekty budowlane wymienione w art. 3 pkt 3 o.b.p. oraz te obiekty, które są podobne do nich. Zaliczenie konkretnego obiektu do budowli wymaga zatem stwierdzenia, czy został on wymieniony w art. 3 pkt 3 u.p.b., a jeżeli nie, to czy jest on podobny do obiektów w nim wymienionych i jednocześnie nie ma cech pozwalających na zaliczenie go do budynków lub obiektów małej architektury. Przedstawiony w przepisie wykaz budowli zawiera przykładowy ale nie wyczerpujący katalog obiektów budowlanych, które należy uznać za budowlę. Wśród tego katalogu ustawodawca wymienia wprost zbiornik jako jeden z rodzajów budowli. Przywołując definicję '"zbiornika" ze Słownika języka polskiego, stwierdził, że pod tym pojęciem należy rozumieć naczynie, urządzenie do zbierania i przechowywania cieczy, gazów. Na tym tle uznał, ze zbiornik do magazynowania skroplonego gazu oraz składniki stacji gazowej LNG stanowiące całość techniczno - użytkową, są budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, i tym samym wyczerpują kryteria budowli zdefiniowanej w ustawie o podatkach o opłatach lokalnych. Konkludując organ stwierdził, że stacja zgazowania skroplonego gazu ziemnego oraz wszystkie elementy będące funkcjonalną całością zapewniające możliwość użytkową’ w myśl przepisów art. 3 pkt. 3 u.p.b. stanowią budowlę, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Na powyższą interpretację indywidualną Spółka, po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła skargę do Wojewódzkiego. Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Wnosząc o jej uchylenie w całości zarzuciła naruszenie: - art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. , poprzez uznanie, iż cała stacja gazu ziemnego LNG podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00