Co, kiedy i jak inwentaryzować
Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie
Jednostki prowadzące księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości powinny na ostatni dzień każdego roku obrotowego przeprowadzić inwentaryzację. Zatem jednostki, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, powinny przeprowadzić inwentaryzację na 31 grudnia 2018 r.
Mam pytanie dotyczące powstałych IWz przy inwentaryzacji. Po inwentaryzacji powstał: ● IWz - przychód wewnętrzny PW 1200 zł, ● IWz - rozchód wewnętrzny RW 1500 zł. Czy powstałą różnicę 300 zł powinnam jakoś ująć w pkpir przy zamknięciu 2011 r.? Czy może powinnam w grudniu 2011 r. kwotę tę przeksięgować z kolumny 10 do kolumny 13? Do pkpir wpisałam tylko kwotę remanentu na koniec roku i teraz się zastanawiam
Jednym z podstawowych sposobów rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych jest kompensata niedoborów z nadwyżkami. Zasada dokonywania kompensat nie wynika z żadnych przepisów prawnych, lecz została wypracowana w praktyce przez jednostki jako sposób rozliczania niedoborów niezawinionych, tzn. powstałych z przyczyn wykluczających odpowiedzialność materialną osoby, której powierzono "brakujące" składniki majątku
Podczas rocznej inwentaryzacji magazynu spółka ustaliła stratę towarów w wysokości 2300 zł. Dla celów rachunkowych strata została zaliczona do kosztów. Czy można ją zaliczyć także do kosztów podatkowych?
Koniec roku to czas intensywnych prac bilansowych dla działów księgowych każdej firmy. W tym okresie pojawiają się również charakterystyczne problemy podatkowe. Jednym z powszechniejszych jest kwestia rozliczenia podatkowego różnic inwentaryzacyjnych. Okazuje się, że w związku z tym zagadnieniem powstało sporo wątpliwości, które wyjaśniamy w artykule. Czytelnicy znajdą również praktyczne wskazówki,
W wyniku inwentaryzacji są ujawniane różnice pomiędzy stanem rzeczywistym składników majątkowych a stanem wykazywanym w księgach rachunkowych. Należy pamiętać, że zgodnie z prawem bilansowym rozliczenie inwentaryzacji musi być przeprowadzone w księgach rachunkowych tego roku, w którym inwentaryzacja była przeprowadzona. Oznacza to, że prace te należy zakończyć przed ostatecznym zamknięciem ksiąg rachunkowych
Jak sporządzić zestawienie różnic inwentaryzacyjnych? W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych wyniki inwentaryzacji?