Podatek należny z pustych faktur - skutki uchwały z 22 kwietnia 2002 r.
Sędzia może oceniać wymogi formalne skargi kasacyjnej od wyroku, w którego wydaniu, w I instancji, brał udział uchwała siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt I OPS 3/05).
Aby Naczelny Sąd Administracyjny mógł odnieść się do zarzutów dotyczących ustaleń faktycznych w sprawie, podatnik musi za sprawą swojego pełnomocnika w skardze kasacyjnej podnieść zarzuty naruszenia konkretnych przepisów Ordynacji podatkowej w związku z przepisami dotyczącymi procedury sądowej - wyrok NSA (sygn. akt FSK 86/04).
Podstawowym uprawnieniem obywateli w demokratycznych państwach jest możliwość podważania rozstrzygnięć kreujących ich prawa i obowiązki. Współczesna administracja publiczna pełni rozmaite funkcje - m.in. orzeka w indywidualnych sprawach. Artykuł 78 Konstytucji RP stanowi, iż każda ze stron ma prawo do zaskarżania orzeczeń i decyzji wydanych w I instancji. Do końca grudnia 2003 r. polskie sądownictwo
Postępowania prowadzone w ramach kontroli skarbowej mogą być formalnie zakończone dwoma dokumentami - decyzją albo wynikiem kontroli. W praktyce problemy pojawiają się w przypadku wydania przez organ kontrolny wyniku kontroli, ponieważ podatnicy mają często wątpliwości, jakie są skutki takiego aktu.