Czy tarczki tachografu stanowią ewidencję czasu pracy
Zatrudniamy od niedawna w naszej firmie kierowców. Gdzie mamy przechowywać tarczki tachografu? Czy jeżeli posiadamy tarczki, to powinniśmy jeszcze dodatkowo prowadzić ewidencję czasu pracy?
Zatrudniamy od niedawna w naszej firmie kierowców. Gdzie mamy przechowywać tarczki tachografu? Czy jeżeli posiadamy tarczki, to powinniśmy jeszcze dodatkowo prowadzić ewidencję czasu pracy?
Kierowca samochodu osobowego pracuje w godzinach od 8.00 do 16.00, od poniedziałku do piątku. W jednym z dni pracy (środa) wyjechał ze swoim szefem w delegację. Wyjazd nastąpił o godz. 5.00, na miejsce dojechali o godz. 11.00. W godz. od 11.30 do 15.00 szef był na spotkaniu. W tym czasie kierowca miał czas wolny. O godz. 15.00 kierowca wyjechał w drogę powrotną i dojechał do siedziby firmy o godz.
Zatrudniam kierowców, którzy poza przejazdami na trasach międzynarodowych dokonują także przewozów lokalnych. W umowach o pracę mają wpisane jako miejsce pracy siedzibę pracodawcy. Czy w takim przypadku po zmianie orzecznictwa Sądu Najwyższego dotyczącego miejsca pracy, siedziba pracodawcy może być nadal uznawana za miejsce pracy tych kierowców, czy musimy zmienić ten zapis na obszar Europy (na którym
Rozliczanie czasu pracy kierowcy w podróży służbowej znacznie różni się od rozliczania czasu pracy pozostałych grup pracowniczych w takiej podróży. Wynika to głównie z tego, że w czasie, kiedy pozostali pracownicy w podróży służbowej nie wykonują żadnych zadań, kierowca wykonuje swoją pracę. Natomiast w przypadku, gdy pozostali pracownicy pracują w podróży służbowej, kierowca ma wolne.
Czy w związku z dokonaną w ostatnich miesiącach zmianą ustawy o czasie pracy kierowców pracodawca może nadal ewidencjonować czas pracy kierowców na podstawie kart drogowych? - pyta Czytelnik z Piaseczna.
● obowiązywanie przepisów unijnych ● rozkłady czasu pracy ● przerwy w pracy ● ewidencjonowanie czasu pracy Kierowcy ze względu na specyficzny rodzaj pracy i sposób jej wykonywania należą do tej grupy pracowników, dla której zasady ustalania czasu pracy zostały określone w odrębnej ustawie. Duże znaczenie w stosowaniu tych przepisów szczególnych mają regulacje unijne.
Kierowca powracając z trasy, niekiedy przez krótki czas (np. 30 minut) prowadzi pojazd w porze, która jest przyjęta w firmie jako pora nocna. Jest to sytuacja nieprzewidywalna przed rozpoczęciem przewozu (wynika przede wszystkim z sytuacji na drodze). W takich dniach jego czas pracy wykracza nieznacznie poza dopuszczalne maksymalnie 10 godzin, kiedy może pracować kierowca, gdy nawet niewielka część
Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?
Pracownik służby bhp zatrudniony jest u przedsiębiorcy, który zajmuje się przewozem towarów na terenie Polski i za granicą. W związku z dużą liczbą środków transportu i zatrudnionych na stanowiskach kierowców na podstawie umów o pracę pracowników odnotowuje też wysoką liczbę wypadków komunikacyjnych. Czy ustalając okoliczności i przyczyny wypadków komunikacyjnych, należy analizować czas pracy kierowcy
Za podróż służbową kierowcy należy zapłacić jak za podróż każdego innego pracownika. W związku z tym kierowcy należą się m.in. diety i zwrot kosztów za nocleg.
Kierowca wykorzystując dobowy wypoczynek musiał przestawić pojazd. Zaparkował w dozwolonym miejscu, ale tarasował przejazd potrzebny ze względu na nagłe prace remontowe wykonywane obok parkingu. Kierowca zaparkował więc w innym miejscu. Czy przerwanie wypoczynku będzie w tym przypadku podlegać sankcjom ze strony inspekcji transportu drogowego? Przerwa w wypoczynku trwała kilka minut, jednak kierowca
Jestem kierownikiem ośrodka pomocy społecznej. Zatrudniamy w naszej jednostce kilku kierowców. Czy w ich przypadku w zakresie czasu pracy ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych, Kodeks pracy czy ustawa o czasie pracy kierowców? Nie wiemy bowiem, na podstawie jakich przepisów rozliczać kierowcom pracę w godzinach nadliczbowych.
W październiku br. zamierzamy zatrudnić kierowcę. Czy możemy w umowie o pracę określić miesięczne ryczałty za godziny nadliczbowe i nocne dla tego stanowiska, zamiast co miesiąc obliczać nadgodziny? W jaki sposób ustalić taki ryczałt?
Kierowca samochodu osobowego otrzymał polecenie wyjazdu w podróż służbową. Miał przewieźć kilku pracowników na spotkanie handlowe. Pracodawca wskazał, że wyjazd nastąpi w poniedziałek rano o godz. 6.30. Ze względu na zapowiadane bardzo złe warunki atmosferyczne, osoby udające się w delegację zdecydowały się na wcześniejszy wyjazd - o godz. 5.00. Czy taka samowolna decyzja o zmianie godziny wyjazdu
Zatrudniamy magazyniera, który w zakresie czynności ma m.in. wskazane prowadzenie samochodów. Przez kilka miesięcy, ze względu na zmiany organizacyjne w firmie, osoba ta w rzeczywistości wykonywała tylko czynności kierowcy. Czy powinna być traktowana jak kierowca w kontekście przepisów o czasie pracy kierowców?
Z prawa unijnego wynika, że nie należy włączać okresów urlopu wypoczynkowego do obliczania średniego tygodniowego wymiaru czasu pracy pracownika-kierowcy obejmującego również nadgodziny.
Chcemy zatrudnić na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego pracownika, który ma lekki stopień niepełnosprawności. Pracownik ma niewielką wadę słuchu. Czy możemy zatrudnić pracownika z wadą słuchu na stanowisku kierowcy?
Pracodawca prowadzi działalność polegającą na przewozach towarów na terenie Polski i zagranicy. Charakter pracy kierowców wiąże się z dużą częstotliwością występowania wypadków przy pracy. Podczas sporządzania dokumentacji wypadkowej pojawia się wiele wątpliwości w zakresie ustalenia, czy zdarzenie wypadkowe jest wypadkiem przy pracy czy wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy. Kiedy
Podczas wyjazdu służbowego kierowca samochodu ciężarowego uległ wypadkowi przy pracy polegającemu na upadku skrzynki z narzędziami na stopę pracownika przy usuwaniu usterki pojazdu, czego skutkiem było złamanie kości śródstopia prawej stopy. Podczas postępowania powypadkowego ustalono, że opracowana ocena ryzyka zawodowego nie obejmuje prawdopodobieństwa wystąpienia takiego wypadku. W związku z powyższym
Czy świadczenie usług wydawania orzeczeń lekarskich dla kandydatów na kierowców (prawo jazdy kategorii B) są obecnie opodatkowane podatkiem VAT?
Każda decyzja ZUS - także dotycząca interpretacji przepisów - może podlegać zaskarżeniu do sądu powszechnego, jeżeli jej rozpoznanie przez sąd w trybie określonym w Kodeksie postępowania cywilnego nie jest ustawowo wyłączone (wyrok Sądu Najwyższego z 6 kwietnia 2011 r., II UK 331/10).
Naliczając wynagrodzenie przysługujące kierowcy za dany miesiąc pracy nie wolno zapominać o przerwach w pracy. Za czas tych przerw przysługuje, co do zasady, wynagrodzenie, którego wysokość zależy od rodzaju przerwy.
Zatrudniamy w naszym zakładzie kierowców samochodów ciężarowych i autobusów. Czy po zmianie przepisów dotyczących badań lekarskich kierowców musimy ponownie zlecać im wykonanie tych badań?
Pracodawca może wybrać dla kierowców, do których stosujemy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, jeden spośród różnych systemów czasu pracy. W zależności od specyfiki wykonywania pracy u danego pracodawcy, tj. m.in. konieczności wykonywania pracy przez całą dobę, przez wszystkie dni tygodnia, a także od długości tras, jakie pokonują kierowcy, wybór odpowiednich systemów czasu pracy będzie miał