Udzielając pełnomocnictwa pracownikowi, trzeba się liczyć z ryzykiem finansowym
Zmarł klient biura rachunkowego bez powołania zarządcy sukcesyjnego. Ten zostanie powołany po śmierci w ciągu dwóch miesięcy. Czy biuro powinno podpisać nową umowę na prowadzenie rozliczeń przedsiębiorstwa w spadku z zarządcą lub spadkobiercą, i w którym momencie? Co z pełnomocnictwami udzielonymi przez zmarłego mocodawcę, które wygasają?
Kalendarium wydarzeń luty 2024 r.
MF zajął stanowisko, zgodnie z którym pełnomocnictwo UPL-1 udzielone przez osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą nie wygasa wskutek likwidacji takiej działalności. Raz złożone uprawnia, w okresie jego obowiązywania, do podpisywania wszystkich deklaracji, zeznań i informacji przesyłanych w imieniu podatnika (płatnika) do różnych organów podatkowych za pomocą środków komunikacji
SN zakwestionował korzystny dla adwokatów wyrok TK wydany z udziałem tzw. dublera. Droga do podwyższenia stawek jest jednak otwarta
Pełnomocnictwa w sprawach dotyczących udzielenia świadczenia pielęgnacyjnego są wolne od opłaty skarbowej – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach
Od 1 lipca 2023 r. wprowadzono liczne zmiany w postępowaniu przed sądami pracy. Między innymi nastąpiła zmiana właściwości sądów, wprowadzono też przepisy, które ułatwią uświadamianie stron procesu o jego postępach i kierunku. Natomiast od 28 września 2023 r. zwolniono pracowników z opłat od pozwów składanych w sprawach z zakresu prawa pracy.
PROBLEM W jaki sposób, prawnik który rozlicza się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, powinien udokumentować zwrot od klienta różnego rodzaju opłat ponoszonych w imieniu tego klienta np: opłat za pełnomocnictwo? Czy zwroty poniesionych kosztów, które nie będą u prawnika zaliczone do kosztów podatkowych, powinien być wykazany jako przychód, który podlega opodatkowaniu ryczałtem?
Pełnomocnictwo szczególne, ustanowione np. na etapie kontroli, jest skuteczne również w postępowaniu podatkowym. Ale do akt postępowania trzeba je złożyć ponownie - wynika z wczorajszej uchwały NSA
E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?
W najbliższym czasie należy spodziewać się wzmożonej aktywności ze strony organów skarbowych - kontrolujących będą interesować nie tylko przeszłe rozliczenia podatkowe, ale również prawidłowe wydatkowanie wsparcia finansowego przyznanego w ramach kolejnych Tarcz Antykryzysowych. Kierunek, w którym zmierza fiskus wskazują również planowane zmiany legislacyjne, wymierzone w zwalczanie transakcji i operacji
Obecnie każde biuro rachunkowe nie tylko prowadzi ewidencję księgową podatnika i rozlicza należne podatki, ale także reprezentuje klientów przed ZUS. W tym zakresie składa deklaracje, wnioski o wypłatę należnych zasiłków oraz coraz częściej sporządza odwołania od negatywnych decyzji do sądu. Czynności te biuro może wykonywać na podstawie prawidłowo wypełnionego i złożonego pełnomocnictwa. Przedstawiamy
Zawiadomienie ZAW-NR z zasady składamy osobiście. Jednak nie ma przeszkód, aby dokonał tego pełnomocnik w imieniu podatnika. Dlatego również biuro rachunkowe może wysyłać te zawiadomienia w imieniu klienta. Zdaniem MF, aby było to możliwe, podatnik musi udzielić pełnomocnictwa: szczególnego (PPS-1) lub ogólnego (PPO-1). Nie jest natomiast wymagane pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji wysyłanej