Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [11 z 632]

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.125.2024.1.AND

W związku z jego przekształceniem w spółkę jawną, która złoży informację z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy Ustawy CIT w terminie wskazanym w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy CIT, nie będą spoczywać na spółce jawnej (powstałej z przekształcenia Wnioskodawcy) obowiązki płatnika, o których mowa w art. 26 ust. 6 Ustawy CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2024 roku wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w spółkę jawną, która złoży informację z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w terminie wskazanym w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą spoczywać na spółce jawnej (powstałej z przekształcenia Wnioskodawcy) obowiązki płatnika, o których mowa w art. 26 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „podatek CIT”), podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce na zasadzie przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”). 

Wnioskodawca został zawiązany aktem założycielskim sporządzonym w formie aktu notarialnego w dniu (…) r. (Rep. A nr (…)), sporządzonym przez (…) notariusza w (…) z kapitałem zakładowym w wysokości X zł pokrytym w całości wkładem pieniężnym.

Następnie, w dniu (…) r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Spółki podjęło uchwalę o podwyższeniu kapitału zakładowego z kwoty X zł do kwoty Y zł, tj. o kwotę (…) zł w drodze emisji (…) nowych akcji o wartości nominalnej 1,00 zł każda akcja.

Podwyższenie kapitału zakładowego zostało zgłoszone do Krajowego Rejestru Sądowego i zostało zarejestrowane w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu (…) r.

Podwyższony kapitał zakładowy został pokryty wkładem niepieniężnym w formie przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Akcjonariusze Spółki podjęli decyzję o restrukturyzacji Wnioskodawcy poprzez:

 a) obniżeniu kapitału zakładowego do kwoty X zł;

 b) przekształceniu Wnioskodawcy w spółkę jawną w trybie przepisu art. 551 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „K.s.h.”).

Na datę niniejszego wniosku podjęto uchwalę o obniżeniu kapitału zakładowego i złożono wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego o dokonanie odpowiedniego wpisu w rejestrze przedsiębiorców. Wniosek nie został jeszcze rozpoznany przez Krajowy Rejestr Sądowy.

Bezpośrednio po uzyskaniu wpisu w rejestrze przedsiębiorców o obniżeniu kapitału zakładowego zostanie rozpoczęta procedura przekształcania Wnioskodawcy w spółkę jawną.

Wspólnikami spółki jawnej (powstałej wskutek przekształcenia Wnioskodawcy) będzie osoba prawna oraz osoba fizyczna.

Spółka jawna złoży informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy CIT w terminie wskazanym w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy CIT.

Konsekwentnie, spółka jawna powstała z przekształcenia Wnioskodawcy, będzie spółką niebędącą osobą prawną w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 14 Ustawy CIT.

Rokiem podatkowym Wnioskodawcy w podatku CIT jest okres 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych obejmujący okres od 1 lutego do 31 stycznia kolejnego roku kalendarzowego. Rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem podatkowym. Ostatni pełny rok obrotowy zakończył się z dniem 31 stycznia 2024 r. (dalej „Ostatni Rok Obrotowy”).

Zgodnie z danymi wynikającym z ksiąg rachunkowych, za Ostatni Rok Obrotowy Wnioskodawca osiągnął zysk. Aktualnie trwa proces sporządzania sprawozdania finansowego, które następnie zostanie poddane badaniu biegłemu rewidentowi. Po ukończeniu badania nastąpi zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz zostanie podjęta uchwała w przedmiocie zysku za Ostatni Rok Obrotowy. Wszystkie wcześniejsze lata obrotowe kończyły się stratami.

Spółka poza kapitałem zakładowym posiada kapitał zapasowy (na którym ujęta jest nadwyżka wartości wkładu wniesionego na pokrycie kapitału zakładowego podwyższonego zgodnie z uchwalą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z dnia (…) r. ponad wartość podwyższanego kapitału zakładowego) oraz kapitał rezerwowy o zerowym stanie.

Z uwagi na to, że w poprzednich latach obrotowych Wnioskodawca wykazywał straty, nie istnieje niepodzielony zysk ani też nie miało miejsce przekazywanie zysków na kapitał rezerwowy.

Zysk osiągnięty za Ostatni Rok Obrotowy zostanie podzielony w ten sposób, że w całości zostanie przeznaczony na pokrycie strat za poprzednie okresy obrotowe, przy czym z racji na to, że łączna kwota strat jest wyższa niż zysk za Ostatni Rok Obrotowy, do pokrycia z przyszłych zysków zostanie określona część tych strat.

Pytanie

Czy w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w spółkę jawną, która złoży informację z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy CIT w terminie wskazanym w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy CIT, będą spoczywać na spółce jawnej (powstałej z przekształcenia Wnioskodawcy) obowiązki płatnika, o których mowa w art. 26 ust. 6 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z jego przekształceniem w spółkę jawną, która złoży informację z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”) w terminie wskazanym w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy CIT, nie będą spoczywać na spółce jawnej (powstałej z przekształcenia Wnioskodawcy) obowiązki płatnika, o których mowa w art. 26 ust. 6 Ustawy CIT.

Uzasadnienie własnego stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z przepisem art. 26 ust. 6 Ustawy CIT, „w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. h oraz j, spółka przejmująca albo spółka powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić podatek, o którym mowa w art. 22 ust. 1, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Podatnik jest obowiązany przed tym terminem przekazać płatnikowi kwotę tego podatku. W terminie wpłaty podatku płatnik jest obowiązany przesłać podatnikowi informację o wpłaconym podatku, sporządzoną według ustalonego wzoru. Obowiązek przesłania informacji o wpłaconym podatku nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze”.

Odpowiednio do przepisu art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. j Ustawy CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: „wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej – w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, z tym że przychód określa się na dzień przekształcenia”.

Aby zatem powstał obowiązek pobrania podatku i jego wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dochodu w związku z przekształceniem muszą być łącznie spełnione następujące warunki:

 a) podmiotem przekształcanym musi być spółka będąca podatnikiem podatku CIT;

 b) w wyniku przekształcenia musi powstać spółka nie będąca osobą prawną;

 c) musi istnieć niepodzielony zysk wykazany przez spółkę podlegającą przekształceniu lub też na kapitałach takiej spółki (innych niż kapitał zakładowy) musi być zaewidencjonowany zysk przekazany na takie kapitały.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego spełnione zostaną dwa z ww. warunków, tj. warunek z lit. a i lit. b powyżej.

Warunek z lit. a

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT. Będzie zatem spółką przekształcaną, o której mowa w przepisie art. 7b ust. i pkt 1 lit. j Ustawy CIT.

Stosownie do przepisu art. 4a pkt 21 Ustawy CIT, ilekroć jest w niej mowa o spółce oznacza to:

 a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

 b) spółkę kapitałową w organizacji,

 c) spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i pkt 1a Ustawy CIT, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

 d) spółkę niemającą osobowości prawnej, mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca z racji na to, że działa w formie spółki akcyjnej, która odpowiednio do przepisu art. 12 ustawy z dnia 15 września 2000 r - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „K.s.h.”) w związku z przepisem art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) posiada osobowość prawną, jest spółką, o której mowa w art. 4a pkt 21 lit. a Ustawy CIT.

Warunek z lit. b

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 3 pkt 1a Ustawy CIT, jej przepisy mają również zastosowanie do „spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

 a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy y dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.), lub

 b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub,

 c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej – w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki”.

Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, wspólnikami spółki jawnej powstałej z przekształcenia Wnioskodawcy będzie osoba fizyczna oraz osoba prawna. Spółka jawna złoży informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy CIT w terminie wskazanym w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy CIT.

Tym samym spełniony będzie warunek, od którego ustawodawca uzależnił brak statusu podatnika podatku CIT dla spółki jawnej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne.

To w konsekwencji oznaczać będzie, że spółka jawna powstała z przekształcenia Wnioskodawcy będzie spółką, o której mowa w przepisie art. 4a pkt 14 Ustawy CIT, tj. spółką niebędącą osobą prawną.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie zostanie spełniony trzeci ze wskazanych powyżej warunków, tj. istnienie niepodzielonego zysku lub zysku przekazanego na kapitały Wnioskodawcy inne niż kapitał zakładowy.

Cały zysk osiągnięty przez Wnioskodawcę za Ostatni Rok Obrotowy zostanie podzielony i przeznaczony na pokrycie strat za wcześniejsze lata obrotowe. Uchwała o zatwierdzeniu zysku Wnioskodawcy za Ostatni Rok Obrotowym, jego podziale i przeznaczeniu na pokrycie strat, zostanie podjęta przed datą podjęcia uchwały o przekształceniu Wnioskodawcy w spółkę jawną.

W wyniku tego nie zostanie jakakolwiek część zysku za Ostatni Rok Obrotowy, jaka mogłaby być przekazana na kapitał rezerwowy. Jednocześnie, jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, nie istnieje niepodzielony zysk z poprzednich lat obrotowych, a na kapitałach Wnioskodawcy innych niż kapitał zakładowy nie był ewidencjonowany zysk z poprzednich lat obrotowych (wobec tego, że za poprzednie lata obrotowe zysk nie wystąpił).

W konsekwencji, w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w spółkę jawną, nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. j Ustawy CIT, a tym samym nie powstanie dochód, do którego jest nawiązanie w przepisie art. 26 ust. Ustawy CIT. Innymi słowy nie powstanie dochód, w stosunku do którego spółka jawna byłaby płatnikiem, odpowiednio do przepisu art. 26 ust. 6 Ustawy CIT.

Reasumując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w spółkę jawną, która złoży informację z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy CIT w terminie wskazanym w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. c Ustawy CIT, nie będą spoczywać na spółce jawnej (powstałej z przekształcenia Wnioskodawcy) obowiązki płatnika, o których mowa w art. 26 ust. 6 Ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00