Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 września 2019 r., sygn. I SA/Gl 506/19

W przypadku opłat pobieranych przez organy władzy publicznej, takich jak gminy, za usługi świadczone w ramach realizacji zadań własnych (np. pobyt dzieci w przedszkolu ponad ustalony limit czasowy, wyżywienie w stołówkach szkolnych), te opłaty nie mają charakteru podatkowego od towarów i usług, gdyż są one pobierane w ramach wykonywania władztwa publicznego i nie odzwierciedlają charakteru komercyjnego. W takich przypadkach, organy administracji publicznej nie działają jako podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, ale jako organy władzy publicznej realizujące swoje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa. Interpretacja przepisów prawa podatkowego, w kontekście opłat pobieranych przez organy władzy publicznej za usługi związane z edukacją publiczną, musi uwzględniać ich charakter publicznoprawny, a nie formę prawną realizacji.

Teza od Redakcji

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Gapiński, Sędzia WSA Dorota Kozłowska, Asesor WSA Monika Krywow (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Arkadiusz Kmiotek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2019 r. sprawy ze skargi Gminy T. na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację; 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 680 zł (słownie: sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Interpretacją z dnia [...] r., nr [...], Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako "organ interpretacyjny"), działając na podstawie art.. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 ze zm., dalej jako "O.p.") uznał, że stanowisko Gminy T. (dalej jako "Wnioskodawczyni", "skarżąca" lub "Gmina") przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem czynności wykonywanych przez przedszkola oraz zespoły szkolno-przedszkolne w szkole podstawowej, za które pobierane są opłaty jest nieprawidłowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00