Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 2 lutego 2017 r., sygn. II SA/Ol 1390/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 lutego 2017 r. sprawy ze skargi A. Ł. na czynność Wójta Gminy z dnia "[...]" w przedmiocie zapewnienia dowozu dziecka do przedszkola I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od Wójta Gminy na rzecz skarżącej A. Ł. kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

"[...]" zwróciła się do Wójta Gminy "[...]" wnioskiem z dnia

27 września 2016 r., o zapewnienie jej synowi "[...]", dowozu z miejsca zamieszkania do przedszkola, w którym realizuje on obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. Wnioskodawczyni podniosła, że gmina ma obowiązek zapewnić niepełnosprawnym uczniom bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum, które mogą zrealizować kształcenie w formie wybranej przez rodziców. Podała, że przedszkole "[...]"jest najbliższą placówką z uwagi na odległość, a ponadto jest w stanie zapewnić jej dziecku odpowiednie warunki kształcenia i najlepiej realizuje zalecenia z orzeczenia o kształceniu specjalnym. Publiczne przedszkole w "[...]" położone jest dalej od ich miejsca zamieszkania i nie jest w pełni przystosowane do kształcenia jej dziecka. Podniosła, że najmniej kosztownym rozwiązaniem byłby dowóz dziecka taksówką (dzienny koszt przejazdu w obie strony wynosi ok. 15 zł) i w przypadku podjęcia takiego rozwiązania, nie będzie wnioskować o zapewnienie synowi opieki podczas dojazdów, gdyż zapewni mu opiekę osobiście.

Pismem z dnia 11 października 2016 r., Zastępca Wójta Gminy "[...]" odmówił uwzględnienia wniosku w sprawie dowozu syna z orzeczoną niepełnosprawnością do przedszkola "[...]". Podniósł, że zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2015 r., poz. 2156, z późn. zm.), dalej jako "ustawa", dziecko w wieku 6 lat, w tym z orzeczoną niepełnosprawnością, jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub w innej formie wychowania przedszkolnego. Stosownie zaś do art. 14a ust. 3 ustawy, jeżeli droga dziecka sześcioletniego do najbliższego przedszkola prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego przekracza 3 km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrotu kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej. Organ gminy podniósł, że najbliżej miejsca zamieszkania wnioskodawczyni znajduje się Przedszkole w "[...]", do którego jest zorganizowany bezpłatny dojazd i dziecko może uczęszczać do tej placówki. Jeżeli wnioskodawczyni nie chce skorzystać z oferty gminy, jej syn może uczęszczać do dowolnie wybranego przedszkola ogólnodostępnego, ale wówczas gmina jest zwolniona z obowiązku dowożenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00