Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 17 maja 2006 r., sygn. II SA/Ol 200/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sędzia WSA Asesor WSA Protokolant Marzenna Glabas Hanna Raszkowska Irena Szczepkowska (spr.) Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 maja 2006 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w Olsztynie na uchwałę Rady Gminy w Prostkach z dnia 14 kwietnia 2005 r. Nr XXXVII/192/05 w przedmiocie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Prostki: I. stwierdza nieważność § 3 i § 7 załącznika do uchwały Nr XXXVII/192/05 Rady Gminy w Prostkach z dnia 14 kwietnia 2005 r., w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Prostki; II. orzeka, że zaskarżona uchwała nie może być wykonana.

Uzasadnienie

Uchwałą Nr XXXVII/192/05 Rady Gminy Prostki z dnia 14 kwietnia 2005 r., wydaną na podstawie art. 90f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), uchwalony został regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Prostki.

Uchwała ta stała się przedmiotem skargi Prokuratora Okręgowego w Olsztynie, który działając w oparciu o art. 50 § 1, art. 53 § 3 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.), wniósł o stwierdzenia nieważności § 3 i § 7 regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Prostki, stanowiącego załącznik do tejże uchwały, zarzucając obrazę art. 90b ust. 1 i 2 oraz art. 90d ust. 1, 7, 8 i 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty / Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm). Zaskarżonym regulacjom zarzucono, iż wbrew przytoczonym przepisom ustawy uzależniają one ilość przyznanych stypendiów od możliwości finansowych gminy oraz pozbawiają prawa uzyskania pomocy materialnej uczniów, którzy spełniają kryteria ustawowe do otrzymania tego świadczenia, a tym samym wprowadzają niedozwolone ograniczenia podmiotowe. W uzasadnieniu skargi podkreślono, iż nowelizacja ustawy o systemie oświaty (...), która wprowadziła do tej ustawy rozdział 8a "Pomoc materialna dla uczniów", miała w swych założeniach sprostać wymaganiom stawianym przez art. 70 ust. 4 Konstytucji stwierdzający, że władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia oraz, że w tym celu tworzą i wspierają systemy indywidualnej pomocy finansowej i organizacyjnej dla uczniów i studentów. Wskazując zaś, że kwestionowane zapisy § 3 i § 7 regulaminu nie znajdują oparcia w przepisach ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Prokurator Okręgowy wywodził, iż ustawodawca wskazał, że uczniom spełniającym kryterium dochodowe przysługuje prawo do pomocy w formie stypendium szkolnego, którego wysokość może być zróżnicowana w zależności od sytuacji dochodowej rodziny ucznia i trudnej sytuacji życiowej. Kryteria przyznawania stypendium szkolnego są więc ustalone w sposób zupełny. Kwestionując zapis § 7 regulaminu zarzucono iż wprowadzenie niedookreślonego pojęcia "najniższych dochodów" jest działaniem zmierzającym do obejścia przepisów tej ustawy i wypaczającym jej cel. Dochód ten został zgodnie z art. 90 d ust. 7 ustawy określone na poziomie 316 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00