Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2016 poz. 4909

Uchwała nr XX/137/16 Rady Miejskiej w Bojanowie

z dnia 30 czerwca 2016r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bojanowo

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016r., poz. 446) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity Dz. U. z 2016r. , poz. 250) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rawiczu Rada Miejska w Bojanowie uchwala, co następuje:

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bojanowo.

Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach użyteczności publicznej

§ 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania śniegu i lodu oraz usuwanie błota i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości do nich przyległych.

§ 2. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany poprzez odgarniecie w miejsce nie powodujące zakłócenia w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

§ 3. Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady.

§ 4. Właściciel nieruchomości służącej do użytku publicznego ma obowiązek ustawienia na nich koszy na odpady i systematycznego ich opróżniania.

§ 5. Właściciel nie skanalizowanej nieruchomości jest zobowiązany do systematycznego opróżniania zbiorników bezodpływowych z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenia do ich przepełnienia.

§ 6. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zawarcia umowy z firmą wywozową na odbiór nieczystości ciekłych. W umowie podaje się liczbę wszystkich osób zamieszkujących nieruchomość.

§ 7. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez firmę wywozową poprzez okazanie umowy i dowodów płacenia za te usługi na żądanie osoby upoważnionej przez Burmistrza.

§ 8. 1. Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi mogą być dokonywane na terenie nieruchomości pod warunkiem, że:

1) obywać się to będzie na utwardzonej powierzchni, w granicach nieruchomości,

2) do mycia samochodów należy stosować środki ulegające biodegradacji, a powstające ścieki będą odprowadzane do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w zbiorniku bezodpływowym,

3) zabrania się odprowadzania powstających ścieków bezpośrednio do kanalizacji deszczowej, ziemi lub cieków i zbiorników wodnych,

4) doraźne naprawy i regulacje samochodów mogą się odbywać wyłącznie w miejscach do tego celu wyznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w przeznaczonych do tego celu pojemnikach i przekazane do właściwej utylizacji,

2. Zabrania się mycia oraz napraw pojazdów samochodowych w pasie drogowym dróg publicznych oraz na ogólnodostępnych parkingach za wyjątkiem uzasadnionych napraw spowodowanych awarią uniemożliwiającą kontynuowanie jazdy.

§ 9. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany oddzielić ścieki komunalne od ścieków z gospodarstw rolnego (gnojówka, gnojowica, soki kiszonkowe), dla których zasady postępowania określa ustawa o nawozach i nawożeniu i przepisy wykonawcze do tej ustawy.

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów komunalnych:

1) papier i tektura (makulatura) oraz opakowania wielomateriałowe,

2) tworzywa sztuczne i metale,

3) szkło bezbarwne,

4) szkło kolorowe,

5) odpady zielone,

6) przeterminowane leki,

7) chemikalia,

8) zużyte baterie i akumulatory,

9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

10) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

11) zużyte opony,

12) odpady budowlane i rozbiórkowe.

2. Pozostałe odpady, po wysegregowaniu wskazanych w pkt. 1-12 stanowią odpady komunalne zmieszane i umieszcza się je w pojemnikach do tego przeznaczonych.

3. W przypadku złożenia deklaracji o braku segregacji w pojemniku na odpady komunalne zmieszane można gromadzić wyłącznie odpady wymienione w ust. 1 pkt 1-4. Z pozostałymi odpadami wymienionymi w ust. 1 pkt 5-12 należy postępować zgodnie z zapisami § 16.

§ 10a. Zabrania się:

1) gromadzenia w pojemnikach przeznaczonych na zmieszane odpady komunalne, gorącego popiołu, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, leków i chemikaliów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii i akumulatorów, zużytych opon oraz odpadów zielonych,

2) gromadzenia w pojemnikach i workach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, odpadów pochodzących z działalności gospodarczej, w tym rolniczej, nie mających charakteru odpadów komunalnych, w tym odpadów medycznych i odpadów opakowaniowych,

3) gromadzenia w pojemnikach i workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki, odpadów innych niż te, na jakie przeznaczony jest pojemnik lub worek.

Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników, w tym worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych , a także warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 11. 1. W celu realizacji obowiązku utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości stosować należy:

1) worki o pojemności od 60 litrów do 240 litrów wykonane z polietylowych o grubości dostosowanej do ilości odpadów, uniemożliwiającej rozerwanie się worka,

2) pojemniki (kontenery) o pojemności od 60 litrów do 30 000 litrów. Na nieruchomości zamieszkałej jednorodzinnej maksymalna pojemność pojemnika wynosi 1100 litrów.

2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się następujące oznakowanie kolorystyczne worków:

1) kolor niebieski - worki przeznaczone do zbierania papieru i tektury (makulatury) oraz opakowań wielomateriałowych,

2) kolor biały - worki przeznaczone do zbierania szkła bezbarwnego,

3) kolor zielony - worki przeznaczone do zbierania szkła kolorowego,

4) kolor żółty - worki przeznaczone do zbierania tworzyw sztucznych i metalu.

3. Na workach, o których mowa w ust. 2, umieszcza się w widocznym miejscu odpowiadającym kolorom dla danego rodzaju odpadu napis:

1) "PAPIER" - w przypadku worka na odpady określonego w ust. 2 pkt 1,

2) "SZKŁO BEZBARWNE" - w przypadku worka na odpady określonego w ust. 2 pkt 2,

3) "SZKŁO KOLOROWE" - w przypadku worka na odpady określonego w ust. 2 pkt 3,

4) "TWORZYWA SZTUCZNE, METAL" - w przypadku worka na odpady określonego w ust. 2 pkt 4.

4. Zbieranie komunalnych odpadów zmieszanych następuje w pojemnikach, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, z uwzględnieniem ust. 7 i 8

5. W zabudowie jednorodzinnej zbieranie odpadów w sposób selektywny następuje w workach, a w zabudowie wielorodzinnej następuje w pojemnikach (kontenerach), o jakich mowa w ust. 2 i 3, przystosowanych do odbioru mechanicznego za pomocą urządzenia typu HDS. W zabudowie wielorodzinnej, w indywidualnych przypadkach, dopuszcza się zbieranie odpadów w sposób selektywny w workach lub w pojemnikach przystosowanych do mechanicznego załadunku odpadów komunalnych, o jakich mowa w ust. 2 i 3, po wcześniejszym uzgodnieniu z Komunalnym Związkiem Gmin Regionu Leszczyńskiego.

6. Na nieruchomościach niezamieszkałych zbieranie odpadów w sposób selektywny następuje w workach lub pojemnikach (kontenerach), o jakich mowa w ust. 2 i 3, przystosowanych do opróżniania mechanicznego za pomocą urządzenia typu HDS. W przypadku zbierania w pojemnikach (kontenerach) należy o tym poinformować Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego.

7. Zbieranie komunalnych odpadów zmieszanych w workach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dopuszcza się na terenach domków letniskowych, przy organizowaniu imprez masowych oraz w przypadkach indywidualnych, uzgodnionych z Komunalnym Związkiem Gmin Regionu Leszczyńskiego.

8. W wyjątkowych sytuacjach, gdy okazjonalnie występuje na nieruchomości zamieszkałej zwiększenie ilości wytworzonych odpadów komunalnych, odpady te mogą być odebrane w workach dostawionych do pojemników na zmieszane odpady pod warunkiem, uzgodnienia odbioru zwiększonej ilości odpadów w workach z Komunalnym Związkiem Gmin Regionu Leszczyńskiego, w terminie nie krótszym niż na dwa dni robocze przed datą odbioru odpadów wynikających z harmonogramu.

§ 12. 1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie nieruchomości w pojemniki przystosowane do mechanicznego załadunku odpadów komunalnych zmieszanych, w ilości zapewniającej ich nieprzepełnienie przy uwzględnieniu częstotliwości odbierania odpadów określonych w rozdziale III i o pojemności wynoszącej dla zmieszanych odpadów komunalnych minimum:

1) 30 litrów (0,030 m3) na jednego mieszkańca, jednak nie mniej niż pojemnik, o pojemności 60 litrów,

2) 7 litrów (0,007 m3) na 1 ucznia/dziecko/studenta/pracownika w budynkach użyteczności publicznej i placówkach oświatowych, przedszkolach, żłobkach;

3) 10 litrów (0,010 m3) na 1 łóżko oraz na każdego pracownika w szpitalach, koszarach, hotelach, motelach, pensjonatach, internatach, domach akademickich, bursach, noclegowniach, schroniskach dla osób bezdomnych, domach pomocy społecznej oraz na każdego pracownika w zakładach rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych, magazynach, hurtowniach, placach budowy, biurach, urzędach, przychodniach, gabinetach lekarskich, lecznicach, aptekach, pomieszczeniach biurowych związanych z wykonaniem wolnych zawodów;

4) 10 litrów (0,010 m3) na 1 miejsce konsumpcyjne w lokalach gastronomicznych,

5) 120 litrów (0,120 m3) w lokalach gastronomicznych nie posiadających miejsc konsumpcyjnych,

6) 10 litrów (0,010 m3) na 1 pracownika w stacjonarnych punktach handlowych zlokalizowanych poza budynkami typu kiosk, uliczne punkty szybkiej konsumpcji, kwiaciarnie,

7) 10 litrów (0,010 m3) na 1 pracownika w punktach handlowych i usługowych innych niż wskazane w pkt 6,

8) 10 litrów (0,010 m3) na 1 punkt targowy w urządzonych targowiskach, halach targowych, giełdach,

9) 10 litrów (0,010 m3) na 1 działkę w ogrodach działkowych w okresie od 1 kwietnia do 31 października każdego roku,

10) 60 litrów (0,060 m3) na 1 domek letniskowy w okresie od 1 kwietnia do 31 sierpnia każdego roku,

11) 5 litrów (0,005 m3) na 1 miejsce postojowe w zespołach garaży.

2. Do ustalenia liczby siedzących miejsc konsumpcyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 4, dolicza się miejsca konsumpcyjne usytuowane w ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu.

3. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie nieruchomości w worki do selektywnego zbiera odpadów komunalnych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, lub pojemniki, o jakich mowa w § 11 ust. 5, o objętości odpowiadającej ilości wytworzonych odpadów selektywnie zbieranych.

4. W przypadku nieruchomości mieszanych (czyli nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość zamieszkałą, a w części nieruchomość niezamieszkałą) oraz nieruchomości zamieszkałych wielolokalowych (w sytuacji, gdy każdy lokal posiada osobny pojemnik na odpady komunalne zmieszane), właściciel nieruchomości zobowiązany jest oznaczyć pojemnik w następujący sposób:

a) nieruchomości mieszane: pojemnik dla części zamieszkałej należy oznaczyć literą "Z", natomiast pojemnik dla części niezamieszkałej literami "NZ",

b) nieruchomości zamieszkałe wielolokalowe: pojemnik należy oznaczyć numerem lokalu lub w inny sposób umożliwiający identyfikację nieruchomości, dla której pojemnik jest przeznaczony. Pojemnik należy trwale oznaczyć, umieszczając odpowiedni napis w widocznym miejscu.

§ 13. 1. Pojemniki (w tym worki) do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych dla osób z nich korzystających, na równej, utwardzonej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ich usytuowania właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

2. Przepisy § 13 ust. 1 stosuje się odpowiednio do usytuowania koszy na odpady, ustawionych przy drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej.

3. W dniu odbioru odpadów, pojemniki (w tym worki) do gromadzenia odpadów komunalnych, właściciel nieruchomości jest zobowiązany wystawić przed posesję, bezpośrednio przy granicy nieruchomości, w pasie drogi publicznej, z uwzględnieniem ust. 5, nie później niż do godz. 6.00 dnia, w którym jest wyznaczony termin ich odbioru, jednak nie wcześniej niż 24 h przed tym terminem,

4. W indywidualnych przypadkach, gdy odbiór pojemników lub worków z odpadami komunalnymi sprzed posesji powodowałby zagrożenie bezpieczeństwa pieszych, albo gdy na nieruchomości wydzielone jest specjalne miejsce do gromadzenia odpadów, z bezpośrednim dostępem do drogi publicznej, dopuszcza się odbiór bezpośrednio z posesji, po wcześniejszym uzgodnieniu z Komunalnym Związkiem Gmin Regionu Leszczyńskiego.

5. Dla domków letniskowych dopuszcza się zbieranie worków w kontenerze zbiorczym w lokalizacji wskazanej przez Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego.

6. W przypadku, gdy niemożliwe jest ustawienie pojemników na własnej nieruchomości, położonej w niedalekim sąsiedztwie, wyłącznie za pisemną zgodą jej właściciela.

§ 14. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki (w tym worki) na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodować zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności ma obowiązek utrzymywać je w czystości poprzez mycie i dezynfekowanie, z częstotliwością zapewniającą ich odpowiedni stan sanitarny.

Rozdział 3.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 15. 1. Odbieranie odpadów komunalnych musi następować z częstotliwością zapewniającą właściwy stan sanitarno-porządkowy nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

2. Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:

1) bezpośrednio z nieruchomości:

a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie,

b) papier i tektura (makulatura) oraz opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne i metale, szkło bezbarwne, szkło kolorowe - nie rzadziej niż raz w miesiącu,

c) meble i inne odpady wielkogabarytowe - nie rzadziej niż dwa razy w roku,

d) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - nie rzadziej niż dwa razy w roku.

2) pozostałe odpady zebrane selektywnie winny być przekazywane sukcesywnie do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych z częstotliwością zapewniającą utrzymanie standardów czystości nieruchomości, o jakich mowa w ust. 1.

3. Ustala się następującą częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenów nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy:

1) bezpośrednio z nieruchomości - niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż raz w miesiącu,

2) bezpośrednio z nieruchomości - papier i tektura (makulatura) oraz opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne i metale, szkło bezbarwne, szkło kolorowe - nie rzadziej niż raz w miesiącu. Informacja o częstotliwości, o której mowa w ust. 2 i ust. 3 podana będzie przez Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego w formie harmonogramu, dostępnego na stronie internetowej Związku.

§ 16. 1. Ustala się następujący sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych.

1) Bezpośrednio z nieruchomości:

a) odpadów komunalnych zmieszanych poprzez przekazanie ich przedsiębiorcy uprawnionemu do odbierania odpadów komunalnych, zwanego dalej przedsiębiorcą, po uprzednim zebraniu ich w pojemnikach,

b) odpadów selektywnie zebranych, typu: papier i tektura (makulatura) oraz opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne i metale, szkło białe, szkło kolorowe poprzez przekazanie ich przedsiębiorcy, po uprzednim zebraniu ich w workach lub pojemnikach,

c) mebli i odpadów wielkogabarytowych poprzez przekazanie ich w trakcie zbiórki objazdowej przedsiębiorcy. W przypadku zabudowy wielorodzinnej odpady wielkogabarytowe należy zbierać na terenie nieruchomości w miejscu służącym do zbierania odpadów komunalnych. Odpady te winny być zgromadzone w miejscu ich odbioru nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem ich odbioru,

d) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego poprzez przekazanie ich w trakcie zbiórki objazdowej przedsiębiorcy. W przypadku zabudowy wielorodzinnej odpady te należy zbierać na terenie nieruchomości w miejscu służącym do zbierania odpadów komunalnych. Odpady te winny być zgromadzone w miejscu ich odbioru nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem ich odbioru,

e) wszystkie odpady zebrane selektywnie, wymienione w ust. 1 pkt 1 lit. b-d mogą być również przekazywane przez właścicieli nieruchomości (mieszkańców) do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

2) Za pośrednictwem punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych:

a) odpadów biodegradowalnych, w tym zielonych poprzez gromadzenie w workach i przekazywanie ich do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

b) przeterminowanych i nie wykorzystanych leków poprzez przekazywanie ich do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

c) odpadów budowlanych i rozbiórkowych z prac prowadzonych przez właściciela nieruchomości we własnym zakresie, gromadzonych w workach i pojemnikach i przekazywanie ich do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w ilości do 100 kg na 1 mieszkańca nieruchomości rocznie,

d) chemikaliów poprzez przekazywanie ich do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

e) zużytych baterii i akumulatorów poprzez przekazywanie ich do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

f) zużytych opon poprzez przekazywanie ich do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

3) Dodatkowo mieszkańcy mogą oddać odpady typu zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie w punktach zajmujących się ich zbieraniem, a niewykorzystane i przeterminowane leki w większości aptek. Zasady odbioru odpadów, miejsca i godziny ich przyjmowania oraz wykaz aptek przyjmujących przeterminowane i niewykorzystane leki, umieszczone są na stronie internetowej Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego (www.kzgrl.pl).

2. Ustala się następujący sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy:

3) Bezpośrednio z nieruchomości -

a) odpadów komunalnych zmieszanych poprzez przekazanie ich przedsiębiorcy uprawnionemu do odbioru odpadów komunalnych po uprzednim zebraniu ich w pojemnikach o objętości zgłoszonej w złożonej deklaracji;

b) odpadów selektywnie zebranych, typu: papier i tektura (makulatura) oraz opakowania wielomateriałowe, tworzywa sztuczne i metale, szkło białe, szkło kolorowe, wytworzonych w wyniku przebywania na nieruchomości ludzi. Odpady te mogą być również przekazane do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

3. Od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych zajętych pod domy letniskowe oraz rodzinne ogrody działkowe dodatkowo odbiera się za pośrednictwem punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, następujące frakcje odpadów komunalnych:

1) w ilości nieograniczonej:

a) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone,

b) meble i odpady wielkogabarytowe,

c) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

d) przeterminowane leki,

e) zużyte baterie i akumulatory,

f) zużyte opony,

2) odpady budowlane i rozbiórkowe w ilości ograniczonej do 100 kg na jeden domek letniskowy i jedną działkę w rodzinnym ogrodzie działkowym rocznie.

4. Odpady opakowaniowe z papieru, metali, tworzyw sztucznych oraz opakowania wielomateriałowe należy, w miarę możliwości, trwale zgnieść przed ich umieszczeniem w pojemniku lub worku.

§ 17. 1. Informacje dotyczące punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, w tym adresów i godzin otwarcia podane są na stronie internetowej Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego.

2. Zasady przyjmowania odpadów w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych określają regulaminy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 18. Właściciele nieruchomości winni zapobiegać powstaniu odpadów i ograniczać ich ilość, a także podjąć działania mające na celu ułatwienie poddania procesom odzysku wytworzonych odpadów, w tym poprzez selektywne zbieranie odpadów na zasadach określonych w niniejszej uchwale.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniami lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 19. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przez zagrożeniem utraty zdrowia lub życia ludzi i zwierząt.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe ponoszą pełną odpowiedzialność za zagrożenia i uciążliwości spowodowane ich zachowaniem, aby nie było uciążliwe dla ludzi i otoczenia.

3. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązani do:

1) sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez opieki.

2) zapewnienia im pomieszczenia chroniącego przed zimnem, upałami i opadami atmosferycznymi, z dostępem do światła dziennego, umożliwiające swobodna zmianę pozycji ciała, odpowiednią karmę i stały dostęp wody, uwięź na której trzymane jest zwierze, nie może powodować u niego urazów ani cierpień oraz musi mu zapewnić możliwość niezbędnego ruchu,

3) dbanie o zdrowie, czystość i wygląd zwierzęcia oraz postępowanie z nim zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt,

4) wyposażenie psa w obrożę,

5) trzymania zwierząt w obrębie swojej nieruchomości tak, aby nie groziły bezpieczeństwu pozostałych mieszkańców,

6) prowadzanie psów na smyczy we wszystkich miejscach publicznych, z tym że pies agresywny i pies rasy uznanej za agresywną musi mieć nałożony kaganiec. Pies może być zwolniony ze smyczy jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i pod warunkiem że ma kaganiec, a jego opiekun ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem,

7) na terenie nieruchomości, swobodne puszczenie psa dozwolone jest wyłącznie wtedy, gdy nieruchomość jest należycie ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczanie przez psa, a ponadto jest niemożliwy dostęp na teren posesji osobom trzecim. W widocznym miejscu w pobliżu wejścia na teren nieruchomości, należy umieścić tabliczkę ostrzegawczą o trzymaniu psa,

8) zabezpieczenia przed wydostaniem się utrzymanych w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zwierząt egzotycznych (gadów, płazów, ptaków, owadów),

9) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego (tj. ulica, chodnik, zieleń miejska),

10) właściciele zwierząt domowych podczas wyprowadzania zwierząt poza teren nieruchomości, są obowiązani do posiadania przy sobie odpowiednich narzędzi (np. pakiet sanitarny, łopatka, worek foliowy) do usunięcia za ich pomocą zanieczyszczeń pozostawionych przez psy lub inne zwierzęta z obiektów i terenów przeznaczonych do użytku publicznego - zabrane w ten sposób zanieczyszczenia należy wrzucić do koszy na śmieci, ustawionych na terenach przeznaczonych do użytku publicznego.

4. Zabrania się wprowadzania psów i innych zwierząt domowych:

1) do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych.

2) na tereny służące do użytku publicznego takie jak: place zabaw, piaskownice dla dzieci.

Rozdział 6.
Utrzymanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 20. 1. Na terenach w granicach administracyjnych Gminy Bojanowo dopuszcza się utrzymania zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) kto utrzymuje zwierzęta gospodarskie jest obowiązany do zapewnienia im opieki i właściwych warunków bytowania oraz postępowania zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt,

2) warunki chowu lub hodowli nie mogą powodować urazów i uszkodzeń ciała lub innych cierpień u zwierząt.

2. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymane pod warunkiem przestrzegania następujących zasad:

1) właściciel nieruchomości na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, a utrzymujący zwierzęta gospodarskie powinni zapewnić ochronę przed uciążliwościami związanymi z bytowaniem tych zwierząt,

2) należy gromadzić i usuwać powstające w związku z hodowlą nieczystości w sposób zgodny z prawem, zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu i nie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

3) wszelkie zwierzęta gospodarskie utrzymywane przez właścicieli na terenie nieruchomości muszą zostać zabezpieczone przed możliwością opuszczenia tej nieruchomości,

4) zakazuje się w szczególności przebywania zwierząt gospodarskich na terenie dróg publicznych i ciągów komunikacyjnych oraz wypasania zwierząt na poboczach dróg publicznych.

Rozdział 7.
Wyznaczanie obszarów podlegających deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia

§ 21. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji do końca kwietnia i do końca października każdego roku.

2. Deratyzacji podlegają wszystkie nieruchomości położone na terenie gminy Bojanowo.

3. W przypadku terenów użyteczności publicznej obowiązek ten spoczywa na Gminie .

4. Na terenie nieruchomości należy zamieścić informację o wyłożeniu trutki.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

§ 2. Z dniem obowiązywania niniejszej uchwały traci moc Uchwała nr XXIV/214/13 Rady Miejskiej Bojanowie z dnia 28 stycznia 2013 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bojanowo zmieniona Uchwałami Rady Miejskiej w Bojanowie nr XXVII/227/13 z dnia 5 kwietnia 2013r. i nr IV/17/15 z 30 stycznia 2015r.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Bojanowa.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Przewodniczący Rady (-) Jarosław Bartkowiak


Uzasadnienie

do uchwały Nr .............../16 Rady Miejskiej w Bojanowie z dnia ......................2016 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Bojanowo

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 28 listopada 2014r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych ustaw ( Dz. U. nr 152, poz. 897 ze zm. ) dotychczasowy regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie Bojanowo uchwalony 30 stycznia 2015r. zachowuje moc przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie w/w ustawy tj. do 1 sierpnia 2016r.

Wykładnia prawa wskazuje , że jeśli obowiązujące akty prawa pod względem merytorycznym są zgodne z nowelizacją ustawy lub jeśli wymagają tylko drobnej zmiany to jedyna dopuszczalna formą realizacji obowiązków prawotwórczych gminy jest zastąpienie dotychczasowych uchwał nowymi aktami wykonawczymi , opracowanymi na podstawie nowego prawa.

Projekt uchwały został zaopiniowany pozytywnie przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rawiczu.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00