description
Akt prawny
Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2016 poz. 3563
Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2016 poz. 3563
ZAMKNIJ close
Alerty
Uchwała nr 19/88/2016 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 12 lipca 2016r.
1. Beata Kaczmarek | 9. Józefa Lucyna Michejda |
2. Ewa Śpionek | 10. Grażyna Kos |
3. Iwona Kopczyńska | 11. Barbara Polowczyk |
4. Anna Kaźmierczak | 12. Paweł Dobrzyński |
5. Bogdan Łągwa | 13. Roman Drozdowski |
6. Paweł Jaśkiewicz | 14. Krzysztof Kozik |
7. Łukasz Szczepanik | 15. Tomasz Jan Karwicki |
8. Agnieszka Kamyczek-Maszewska |
Po rozpoznaniu w dniu 12 lipca 2016 roku Uchwały Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446) oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 561)
Kolegium uchwala, co następuje:
z powodu naruszenia prawa, tj.:
1) art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 250), stwierdza nieważność w części Uchwały Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie objaśnienia nr 1 zawartego we wzorze deklaracji,
2) art. 6n ust. 1 w zw. z art. 6l ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 250), stwierdza nieważność w części Uchwały Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie określenia "ustawowo" zawartego w pouczeniu znajdującym się w części I wzoru deklaracji,
3) art. 6n ust. 1 w zw. z art. 6o ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 250), stwierdza nieważność w części Uchwały Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w zakresie fragmentu drugiego zdania objaśnienia znajdującego się pod pouczeniem, w części I wzoru deklaracji, następującego po słowie komunalnymi ", biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomości o podobnym charakterze".
UZASADNIENIE
W dniu 13 czerwca 2016 roku do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi wpłynęła Uchwała Nr XX/119/2016 Rady Gminy Jeżów z dnia 31 maja 2016 roku w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (zwana dalej - Uchwałą).
W dniu 12 lipca bieżącego roku Kolegium Izby rozpatrzyło Uchwałę, zapraszając przedstawicieli jednostki na posiedzenie.
Badając przedmiotową Uchwałę Kolegium ustaliło, że została ona wydana z naruszeniem prawa.
W objaśnieniu nr 1 dotyczącym nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy wskazano, że: "w zabudowie wielorodzinnej deklarację składa zarządca lub inny podmiot władający nieruchomością". Definicja legalna zabudowy wielorodzinnej przestała istnieć w języku prawnym wraz z derogowaniem rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 140, z późn. zm.). Aktualnie zakres znaczeniowy tego pojęcia należy budować przez zaprzeczenie istniejącej, w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1422), definicji zabudowy jednorodzinnej odwołującej się do określenia budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartego w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 290). Pojęcie to zbytnio zawęża możliwość wykonywania obowiązków właściciela przez wspólnoty mieszkaniowe, które mogą istnieć już w przypadku wyodrębnienia pierwszego lokalu mieszkalnego w nieruchomości (istotna jest rozbieżność między podmiotem legitymującym się prawem własności budynku i lokalu) podczas gdy budynek mieszkalny jednorodzinny zachowuje swój charakter dopóki nie wydzielono więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego mieszkalnego i jednego użytkowego (istotna jest w tym wypadku liczba wydzielonych lokali). W związku z powyższym należy uznać, iż zapis ten nie ułatwia składania deklaracji i jest niezgodny z treścią art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (zwanej dalej - Ustawą).
Art. 6n ust. 1 Ustawy określa zakres uregulowań, która muszą być zawarte uchwałach rad gmin. Do obowiązków organów stanowiących gmin należy m.in. zamieszczanie pouczenia, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Zgodnie z art. 6l ust. 1 Ustawy termin uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi określają rady gmin w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego. Pouczenie znajdujące się w części I wzoru deklaracji, zawiera informacje wskazujące, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego w przypadku nie wpłacenia w określonych ustawowo terminach kwoty opłaty. Jest ono niezgodne z przywołanym powyżej przepisem Ustawy, nadto pouczenie o takiej treści, może wprowadzać w błąd w zakresie uwarunkowania będącego podstawą wystawienia tytułu wykonawczego. W związku z powyższym należy stwierdzić, że w sposób istotny naruszono art. 6n ust. 1 w zw. z art. 6l ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poprzez brak właściwego pouczenia.
Uchwała dotyczy wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi odnoszącej się do nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. W zdaniu 2 objaśnienia znajdującego się pod pouczeniem zawartym w części I deklaracji wskazano, że "w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji właściwy organ określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomości o podobnym charakterze". Objaśnienie to stanowi nieuprawnioną modyfikację art. 6o ust. 1 Ustawy i dodatkowo zawiera informacje dotyczące metody szacowania odnoszącej się wyłącznie do nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy. Z przepisu tego wynika, że określając, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wójt burmistrz, prezydent bierze pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze. Poprzez nieuprawnioną modyfikację w sposób istotny naruszono art. 6o ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Ponadto Kolegium zwraca uwagę na drobne nieścisłości zawarte w Uchwale. Występującą rozbieżność między określeniem terminu składania deklaracji zawartym w § 2 Uchwały w stosunku do art. 6m ust. 1 Ustawy. Zapis ten nieprecyzyjnie reguluje termin, w sposób mogący budzić wątpliwości, iż odnosi się on wyłącznie do zamieszkania właściciela. Dopiero norma prawna zbudowana łącznie z powyższego przepisu i doprecyzowującego go zapisu zawartego we wzorze deklaracji pozwala na ustalenie prawidłowej treści terminu składania deklaracji. Błędnie podany, w pouczeniu znajdującym się w części I wzoru deklaracji, rocznik oraz pozycja dziennik urzędowego ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w którym został ogłoszony ostatni, aktualny na dzień uchwalenia Uchwały, tekst jednolity znajdujący się w pouczeniu zawartym w części I - (Dz. U. z 2014 r., poz. 101 z późn. zm.) zamiast (Dz. U. z 2016 r, poz. 599).
Mając powyższe na względzie, Kolegium Izby orzekło, jak w sentencji.
Od uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej, w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.
Przewodniczący Kolegium
Zastępca Prezesa RIO w Łodzi Beata Kaczmarek
Zastępca Prezesa RIO w Łodzi Beata Kaczmarek
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close