Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 256
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 256
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 248
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1162/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 maja 2016 r. na szybowcu SZD-55-1, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 4 lipca 2016 r.

Święciechowa k. Leszna. PKBWL stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację techniczną i eksploatacyjną. W dniu 02.06.2016 r. o godzinie 12:32 do czwartej konkurencji Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15 m rozgrywanych w Lesznie wystartował pilot szybowca SZD-55-1 o znakach rozpoznawczych SP-3935. Zadaniem do wykonania w tym dniu była konkurencja obszarowa. Lot po trasie odbywał się pod chmurami typu Alto Cu i Cu o podstawach 1000÷1500 m, średnie noszenia termiczne wynosiły 1,5÷2,5 m/s. Po zaliczeniu obu wyznaczonych obszarów, pilot zaczął wypracowywać dolot, lecąc w kierunku lotniska w Lesznie (EPLS). Mając około 880 m wysokości i 28 km do lotniska wydawało się, że powinien do niego dolecieć. Jednak szybowiec wleciał w obszar zwiększonego opadania, które spowodowało znaczną utratę wysokości i zmusiło pilota do lądowania w terenie przygodnym. Lądowanie odbyło się z prostej w wysokim zbożu. Pilot wykonał lądowanie na wysoką uprawę. Po przyziemieniu szybowiec zaczął gwałtownie hamować i obrócił się o około 45° w lewo. Jak się okazało, zboże było wilgotne, co po przyziemieniu spowodowało gwałtowne wyhamowanie szybowca i w konsekwencji jego uszkodzenie.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Niewłaściwie wyliczony dolot do lotniska (zbyt mały zapas wysokości). Lądowanie w terenie przygodnym z prostej – brak możliwości wyboru odpowiedniego pola.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00