Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 253
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 253
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 245
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 919/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 maja 2016 r. na samolocie ultralekkim, 3X47Navigator UL 002, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot samolotowy zawodowy w trakcie przeglądu samolotu przed dniem lotnym podczas obracania śmigła stwierdził, że silnik porusza się względem łoża. Po zdjęciu osłon silnika stwierdzono, że jedna ze śrub mocująca silnik do łoża jest urwana. Było to dolne prawe (patrząc w kierunku lotu) połączenie łoża silnika z łożem. Samolot wstrzymano od lotów. O usterce powiadomiono wytwórcę samolotu oraz PKBWL. Dokonano oględzin zerwanej śruby M10 x 50 i stwierdzono, że zerwanie nastąpiło na przejściu części gwintowanej w walcową i było wynikiem koncentracji naprężeń w strefie działania karbu. Charakter przełomu świadczy o szybkim rozprzestrzenianiu się pęknięcia od miejsca, gdzie zastało zainicjowane. Inicjacja pęknięcia mogła być wynikiem poluzowania złącza śrubowego w trakcie eksploatacji, na skutek czego, na śrubę oddziaływały siły zginające. Rozwój pęknięcia postępował w krótkim czasie i przez to mógł być niezauważony podczas przeglądów.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Poluzowanie w trakcie eksploatacji dolnego prawego złącza śrubowego mocującego silnik do łoża.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00