Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 242
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 242
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 234
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2506/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 listopada 2015 r. na samolocie Boeing 787 800, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „Tli – Uszkodzenie systemów hydraulicznych”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 16 września 2016 r.

Podczas kołowania pojawiła się sygnalizacja usterki BRAKE SYSTEM INOP (WHEEL 4+8). Załoga podjęła decyzję o powrocie na stanowisko postojowe. Służby techniczne przeprowadziły czynności obsługowe zgodnie z CMM 32-45004 FIM DMC-787-A-32-40-F5- POA-421A-A. Przeprowadzono test systemu i po pozytywnym wyniku samolot dopuszczono do lotu. W tym samym dniu, w trakcie kołowania, usterka wystąpiła ponownie. Tym razem podjęto decyzję o wymianie EBAC (Electric Brake Actuator Controler) zgodnie z AMM. Samolot przywrócono do lotu. Usunięcie usterki okazało się nieskuteczne, ponieważ wystąpiła ponownie w identycznych okolicznościach w dniu 2 grudnia 2015 r. Po konsultacji z producentem systemu hamulcowego podjęto decyzję o wymianie całego zespołu hamulcowego 8 i 4. Według informacji od producenta, wewnętrzny błąd jednego EBA (Electric Brake Actuator) z czterech na każdym zespole hamującym, mógł spowodować usterkę EBAC. W kolejnych lotach usterka nie wystąpiła.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną występowania usterki był niesprawny jeden z bloków EBA, który powodował usterkę całego bloku EBAC (Electric Brake Actuator Controller).

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00