Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 238
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 238
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 230
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1835/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 sierpnia 2015 r., na samolocie Piper PA-28-181 Archer III, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas przeglądu przedlotowego w dn. 27 sierpnia 2015 r. pilot stwierdził uszkodzenie dolnego pokrycia prawego skrzydła. W trakcie badania zdarzenia stwierdzono, że w dn. 22 sierpnia 2015 r. pilot wykonujący poprzedni lot rekreacyjny tym samolotem pilot zgłosił awarię hamulca prawego podwozia głównego. Z powodu tej awarii podczas kołowania spod hangaru nr 4 do drogi startowej w użyciu drogą kołowania A2 przed skrzyżowaniem z drogą kołowania D1 nastąpiła utrata kierunku kołowania w lewo, na co pilot zareagował zwiększając silę hamowania, wskutek czego pogłębił zakręt w lewo. Doprowadziło to do wypadnięcia samolotu poza drogę kołowania i do kontaktu prawego skrzydła z górną częścią tablicy informacyjnej ustawionej przy skrzyżowaniu dróg kołowania A i D. Pilot rozpoczynający lot w dn. 22 sierpnia 2015 r. po stwierdzeniu awarii hamulca odwołał złożony wcześniej plan lotu i zrezygnował z jego wykonania, po czym odkołował z powrotem na miejsce postojowe. Poinformował o awarii hamulca służby kontroli ruchu lotniska EPBC oraz właściciela samolotu, nie zauważył jednak kolizji skrzydła z tablicą informacyjną, nie zauważyli jej też pasażerowie tego lotu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Awaria hamulca prawego podwozia głównego z nieustalonego powodu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00