Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 232
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 232
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 224
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1780/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 sierpnia 2015 r., na samolocie Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O5 – Działanie obsługi naziemnej”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załoga samolotu kołującego drogą kołowania (DK) „M” po opuszczeniu drogi startowej 11 w trakcie wykonywania zakrętu w lewo na stanowisko 34 zauważyła samochód firmy handlingowej przejeżdżający przed samolotem z prawej do lewej (wzdłuż drogi kołowania M). Kierowca samochód jadącego równolegle do DK „M” zauważył zakręcający samolot i zwolnił na chwilę, po czym przyspieszył przejeżdżając w odległości około 20 metrów przed samolotem. Kapitan zauważył nadjeżdżający samochód i gwałtownie zahamował zatrzymując samolot w trakcie wykonywania zakrętu. Załoga poinformowała personel organu kierowania lotniskiem (TWR) o zaistniałym zdarzeniu, a następnie zajęła stanowisko postojowe 34. Po wyłączeniu silników i opuszczeniu przez pasażerów samolotu załoga samolotu w obecności świadków zdarzenia (marszałek wprowadzający samolot na stanowisko postojowe oraz personel obsługi na płycie postojowej) zrelacjonowała zaistniałe zdarzenia Dyżurnemu Portu Lotniczego. Na podstawie zeznań świadków oraz zapisów z kamer CCTV stwierdzono niezastosowanie się przez kierującego samochodem do obowiązujących przepisów Instrukcji Ruchu Pojazdów i Pieszych Lotniska im. Chopina (pkt. 4.2.2).

Zabrania się przecinania odcinka drogi przed kołującym statkiem powietrznym (SP), jeżeli mogłoby to spowodować konieczność zmiany kierunku i/lub prędkości kołowania SP.

Kierujący samochodem poruszał się po drodze serwisowej wzdłuż DK „M” w kierunku z północnego na południe. Kierujący widząc SP powinien zachować szczególną ostrożność i być przygotowanym na natychmiastowe zatrzymanie samochodu. Kierujący widząc zakręcający SP na stanowisko nie zatrzymał się lecz przyspieszył wymuszając tym samym pierwszeństwo i zmuszając załogę samolotu do zatrzymania SP.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd ludzki kierującego samochodem polegający na zajechaniu drogi kołującemu samolotowi, co było niezgodne z obowiązującymi zapisami Instrukcji Ruchu Pojazdów i Pieszych Lotniska im. F. Chopina w Warszawie.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00