Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 228
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 228
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 220
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1973/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 września 2015 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „E4 – Służby lotniskowe. Obsługa naziemna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Organ kontroli ruchu lotniczego TWR zgłosił występujące problemy z łącznością radiową z pojazdami znajdującymi się w polu wzlotów. Polegały one na tym, że radiostacja trunkingowego systemu łączności na przemian blokowała możliwość nadawania lub nie nadawała, a także zniekształcała odbiór. Usterka trwała około 5 minut i w tym czasie łączność została przeniesiona na radiostację zapasową, o czym zostały poinformowane służby portowe. W czasie incydentu nie było operacji lotniczych, nie było sytuacji niebezpiecznych ani opóźnień spowodowanych przez awarię. Problemy związane z łącznością powtarzały się od ok. 1-2 miesięcy i pomimo podejmowanych działań przez służby portowe nie zostały rozwiązane. Przeprowadzona analiza działań związanych z usterkami łączności oraz kolejny incydent, który wystąpił 19 września 2015 r. pozwoliły stwierdzić, że ich przyczyną była nieprawidłowa praca stacji bazowej systemu TETRA.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Usterka stacji bazowej systemu łączności radiowej TETRA.

Zastosowane środki profilaktyczne:

1. Dokonano przeglądu zapisów Instrukcji Operacyjnej Lotniska dotyczących procedur radiowej komunikacji operacyjnej. Stwierdzono, że są odpowiednie do sytuacji utraty łączności radiowej.

2. Skierowano do właściwych jednostek organizacyjnych zalecenie, aby w trybie pilnym dopisać w regulaminie organizacyjnym, kartach pracy oraz INOP szczegółów zakresu zadań i obowiązków dyżurnego teleinformatyka w zakresie systemu łączności radiowej TETRA.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00