Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 143
Wersja aktualna od 2017-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 143
Wersja aktualna od 2017-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 139
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 992/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 maja 2016 r. na szybowcu LS-4, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Cerekwice k. Krakowa. W dniu 20 maja 2016 r. z lotniska w Pobiedniku Wielkim wystartował do termicznego lotu treningowego szybowiec LS-4 o znakach rejestracyjnych D-2262. W trakcie lotu pilot utraciła kontakt z termiką, w związku z czym szybowiec znalazł się na małej wysokości i pilot podjęła decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Wybrała pole odpowiedniej wielkości i skierowała szybowiec w jego kierunku. Będąc w niewielkiej odległości od wybranego pola pilot zauważyła z prawej strony lądowisko o dobrze utrzymanej trawiastej nawierzchni i postanowiła na nim wylądować. Będąc na pozycji z wiatrem oceniła, że lądowisko jest krótkie i ograniczone od strony wejścia na prostą do lądowania wałem na brzegu rzeki Raby, a z drugiej strony wysokimi drzewami. Przelatując wzdłuż lądowiska, pilot wykonała zbyt wcześnie zakręt na prostą do lądowania i znalazła się za wysoko na ścieżce podejścia, otworzyła więc całkowicie hamulce aerodynamiczne. Kiedy przelatywała nad wałem stwierdziła, że nie uda jej się wytracić prędkości na dobiegu przed drzewami rosnącymi na końcu pasa. Pilot odchyliła kierunek lotu o około 30° w prawo, aby przyziemić na sąsiednim zaoranym polu, mając nadzieję, że dobieg szybowca będzie krótszy. Pod koniec dobiegu, aby uniknąć zderzenia z drzewami pilot wykonała cyrkiel, jednak, końcówka lewego skrzydła uderzyła w jedno z nich. W efekcie uderzenia końcówka lewego skrzydła uległa poważnemu uszkodzeniu. Pilot nie odniosła żadnych obrażeń.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Zmiana decyzji o wyborze miejsca lądowania przygodnego na zbyt małej wysokości.

Złe rozplanowanie podejścia do lądowania na krótkim polu (działanie w deficycie czasu).

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00