Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 138
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 138
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 134
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1369/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, zaistniały w dniu 19 czerwca 2016 r. na paralotni Rook 1 L (Triple Seven), klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”

w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po starcie holowanym, który odbył się przy wietrze 2–3 m/s i wyczepieniu z holu na wysokości 650 metrów, pilot rozpoczął poszukiwanie noszeń termicznych odchodząc z wiatrem w kierunku północno-wschodnim. Będąc nad lasem w odległości ok. 1 km od pasa lotniska pilot zgubił noszenie i próbował wrócić nad lotnisko. Wzmógł się wiatr z kierunku południowo-zachodniego i pilot uznał, że nie doleci do pasa, podjął decyzję o lądowaniu na łące znajdującej się blisko lotniska. W lesie, tuż na krawędzi z łąką, była przecinka, i pilot przelatując nad przecinką dodatkowo stracił wysokość i był zmuszony lądować, nie dolatując do wybranego wcześniej miejsca. Podczas lądowania prawdopodobnie skrzydło zostało przeciągnięte, lub zahaczyło o gałęzie drzew w wyniku czego w ostatniej fazie z wysokości około 4 m pilot spadł na ziemię bez prędkości postępowej. Na miejsce zdarzenia wezwano służby ratownicze, pilot skarżył się na silny ból pleców w okolicy łopatek i został przetransportowany do szpitala gdzie po wykonaniu badań nie stwierdzono obrażeń poza ogólnymi stłuczeniami. Pacjenta zatrzymano na sali obserwacyjnej na 2 godziny, po tym okresie wypisano do domu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd taktyki lotu, polegający na:

– zbyt późnym podjęciu decyzji o powrocie na lotnisko przy narastającym wietrze,

– zbyt optymistycznym założeniu, że w obszarze przelotu zostaną odszukane noszenia, które umożliwią kontynuowanie lotu, co w konsekwencji doprowadziło do utraty wysokości nad masywem leśnym i konieczności lądowania w zalesionym obszarze.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Organizator lotów omówił przebieg zdarzenia z członkami klubu.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00