Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 49
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 49
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 48
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 737/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 kwietnia 2016 r. na paralotni PPG Skrzydło Nucleon 27(Dudek Paragliders), napęd plecakowy, silnik Hirth F33, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 9 sierpnia 2016 r.

W dniu 5 kwietnia 2016 r. pilot wystartował z lądowiska pod Słubicami. Wzniósł się na zaplanowany pułap przelotowy – 500 metrów. Lot przebiegał spokojnie. Po 40 minutach lotu pilot zdecydował się na powrót na miejsce startu. Zniżył lot do wysokości 350 metrów ze zwykłą prędkością opadania ok. 2 m/s z włączonym silnikiem. Nagle nastąpiło zatrzymanie silnika napędu. Ponieważ w tym momencie lot odbywał się nad terenem zurbanizowanym jedynym miejscem lądowania awaryjnego był brzeg rzeki Odry. Z uwagi na bliskość mostu na Odrze pilot zdecydował się na lądowanie w płytkiej wodzie przy brzegu pomiędzy główkami rzecznymi. Po bezpiecznym wylądowaniu okazało się, że linki paralotni zahaczyły o but lewej nogi. Pilot wypiął się z uprzęży i zajął wyplątywaniem z linek. W tym czasie powolny nurt rzeki spowodował wypełnienie się skrzydła paralotni wodą i wciągnięcie zaplątanego w linki pilota w główny nurt rzeki. Po paru minutach pilot wyplątał się z linek nośnych paralotni i oswobodzony dopłynął do brzegu. Świadkowie zaalarmowali pogotowie i pilot został zabrany ambulansem do szpitala w celu przeprowadzenie badań. U pilota nie stwierdzono żadnych obrażeń, natomiast wskutek krótkotrwałego przebywania w wodzie doszło do wychłodzenia organizmu i lekkiej hipotermii. Po trzech godzinach obserwacji w szpitalu pilot został wypisany do domu. Sprzęt został utracony w całości wskutek porwania go przez nurt rzeki. Z tej przyczyny nie można było dokonać oględzin jednostki napędowej w celu ustalenia przyczyny przerwania pracy silnika.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nie ustalono przyczyny wypadku lotniczego. Nie można wykluczyć, że do przerwania pracy silnika doszło wskutek oblodzenia gaźnika podczas obniżania wysokości i w takim przypadku okolicznością sprzyjającą mogło być niewystarczające przygotowanie przedlotowe w zakresie analizy prognozy pogody w rejonie planowanych lotów.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00