Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 45
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 45
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 44
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 708/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 kwietnia 2016 r. na samolocie Skyleader 600, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 9 sierpnia 2016 r.

Lądowisko Biała Podlaska, EPBP. Pilot samolotowy zawodowy wykonywał przelot z lotniska Gotartowice k. Rybnika (EPRG) na lądowisko Biała Podlaska (EPBP). Po dolocie do lądowiska na pozycji z wiatrem do DS-1 (246°) pilot otworzył podwozie i zgłosił ten fakt przez radiostację pokładową. Potwierdził równocześnie prawidłową sygnalizację otwarcia podwozia. Lądowanie przebiegło prawidłowo i samolot toczył się bez hamowania w kierunku drogi kołowania prowadzącej do portu. W końcowej fazie kołowania, kiedy pilot zmieniał kierunek w prawo nastąpiło zamknięcie przedniego podwozia. Samolot pochylił się na silnik, przetoczył się jeszcze ok. 15 m i zatrzymał się na DS-1, z odchyleniem w prawo o ok. 30°. Nikt nie odniósł obrażeń, ale samolot został poważnie uszkodzony. Uszkodzeniom uległo śmigło, chłodnice płynu chłodzącego i oleju, układ wydechowy, dolna i górna osłony silnika, ściana ogniowa oraz przednia goleń z elementami sterowania.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było niepełne przesterowanie dźwigni położenia podwozia do pozycji „podwozie wypuszczone”.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00