Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 44
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 44
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 43
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 669/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 kwietnia 2016 r. na samolocie EXTRA EA 300L, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 10 sierpnia 2016 r.

Czchów k. Brzeska. Pilot przybył na lotnisko w celu wykonania lotu rekreacyjnego z pasażerem w rejonie. Po starcie kontynuowali lot w kierunku północno-wschodnim. Kiedy samolot znajdował się na trawersie m. Czchów pilot zauważył linię energetyczną przecinającą koryto Dunajca przed przeprawą promową. Świadek zdarzenia stwierdził, że „płynąc promem zaobserwował samolot koloru czerwonego lecący bardzo nisko wzdłuż koryta rzeki, który zaczął się wzbijać w górę bezpośrednio przed przeprawą promową i usłyszał huk zrywających się lin energetycznych, które spadły na prom i zawiesiły się na głównowodzącej linie promu”. Widział także, że od samolotu oddzieliły się dwa elementy konstrukcji, które wpadły do rzeki. Po tym zdarzeniu pilot zwiększył wysokość do 800 m i powrócił do lotniska startu. Po lądowaniu dokonał oględzin uszkodzeń samolotu i samochodem udał się na miejsce wypadku, gdzie zastał funkcjonariuszy policji, którym wyjaśnił, że jest sprawcą zdarzenia i poddał się badaniu trzeźwości. Wynik badania 0,00 mg/l. Nikt na pokładzie samolotu nie odniósł obrażeń, ale jeden z mężczyzn przebywający nad rzeką został uderzony zerwanym przewodem energetycznym i doznał zasinienia w okolicy ramienia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) obniżenie wysokości lotu poniżej wysokości pozwalającej na bezpieczny przelot nad przeszkodami;

2) niewłaściwa obserwacja przestrzeni przed samolotem, w wyniku czego doszło do zderzenia z linią energetyczną SN.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00