Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 42
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 42
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 41
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1363/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 czerwca 2016 r. na samolocie Piper PA-28R Arrow, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”,
„H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 6 lipca 2016 r.

W dniu 18 czerwca 2016 r. o godz. 09:19 UTC (wszystkie czasy – UTC; UTC=LMT – 2 godz.) pilot samolotu PA-28R Arrow podchodzącego do lądowania w EPMO z kierunku 26 stwierdził brak wskazań sygnalizacji wypuszczenia podwozia i o godz. 09:21 poprosił TWR EPMO o wzrokowe sprawdzenie stanu wypuszczenia podwozia. Po wykonaniu niskiego przelotu i potwierdzeniu wypuszczenia podwozia przez DOPL EPMO o godz. 09:26 pilot zadeklarował, że nie potrzebuje asysty, wykonał prawy krąg i wylądował o godz. 09:28, a następnie skołował na stanowisko. Samolot wystartował powtórnie o godz. 09:46 na lotnisko EPGY. Wykonywany do EPMO lot był lotem egzaminacyjnym, zapoczątkowanym na lotnisku EPGY. Według wyjaśnień pilota i egzaminatora, w trakcie podejścia do DS 26 w EPMO egzaminator celowo nie powiadamiając egzaminowanego pilota włączył światła nawigacyjne, co na tym typie samolotu powoduje przygaśnięcie lampek kontrolnych położenia podwozia. W panującym silnym nasłonecznieniu świecenie lampek kontrolnych stało się praktycznie niewidoczne, w związku z czym pilot wykonał czynności przewidziane dla sytuacji braku pewności wypuszczenia podwozia. Egzaminator, nie chcąc przerywać czynności pilota, nie powiadomił TWR EPMO w trakcie lądowania o tym, że sytuacja jest symulowana i stanowi część egzaminu.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Wykonywanie zadania egzaminacyjnego polegającego na rozwiązaniu sytuacji awaryjnej.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00