Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 39
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 39
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1278/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016r. na spadochronie Navigator 260, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pobiednik Wielki – lotnisko EPKP. Uczeń-skoczek wykonywał drugi skok w życiu (pierwszy w danym dniu), z samoczynnym otwarciem spadochronu, z samolotu Cessna 206. Według relacji skoczka wyrzucającego posiadającego uprawnienie INS(SL), uczeń oddzielił się od samolotu jedynie poprzez opuszczenie nóg poza stopień i zsunięcie się z pokładu samolotu, a następnie przechylił się w pozycji tylno-bocznej do kierunku lotu. Spowodowało to zainicjowanie otwarcia spadochronu w nieprawidłowej tylno-bocznej sylwetce w stosunku do ziemi. Podczas procesu otwarcia nierówno rozłożone taśmy nośne spadochronu spowodowały niepełne otwarcie czaszy, wraz ze skręceniem linek. Po około 8 sekundach uczeń-skoczek wy czepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy. Lądowanie odbyło się w wyznaczonym rejonie lotniska. Uczeń nie odniósł żadnych obrażeń. Podczas oględzin spadochronu nie stwierdzono jego uszkodzeń. W trakcie szkolenia uczeń wielokrotnie ćwiczył prawidłowe oddzielanie się od pokładu, zarówno z wykorzystaniem makiety, jak i samolotu, z którego później wykonywał skoki. Nie można wykluczyć, że nieprawidłowe oddzielenie się od samolotu w trakcie wykonywania skoku, było spowodowane stresem.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieprawidłowe oddzielenie się od statku powietrznego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00