Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2010 nr 9 poz. 59
Wersja archiwalna od 2011-01-21 do 2023-09-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Zdrowia rok 2010 nr 9 poz. 59
Wersja archiwalna od 2011-01-21 do 2023-09-29
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 2 lipca 2010 r.

w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia

(ostatnia zmiana: DUMZ. z 2011 r., Nr 1, poz. 2)  

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, działające na podstawie zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 9, poz. 40 oraz z 2008 r. Nr 8, poz. 40), z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia działa na jego podstawie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

Centrum nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3

Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy Centrum określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 [1] do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4

Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 2 lipca 2010 r. (poz. 59)

Załącznik nr 1

STATUT CENTRUM MONITOROWANIA JAKOŚCI W OCHRONIE ZDROWIA

§ 1

1. Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwane dalej „Centrum”, jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.

2. Siedzibą Centrum jest Kraków.

3. Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 2

Przedmiotem działalności Centrum jest monitorowanie jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej.

§ 3

1. W uzasadnionych przypadkach, wynikających z konieczności realizacji swoich zadań, Centrum może tworzyć ośrodki zamiejscowe.

2. Utworzenie ośrodka zamiejscowego wymaga uprzedniej zgody ministra właściwego do spraw zdrowia.

§ 4

Centrum współpracuje z jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowa, konsultantami krajowymi i wojewódzkimi, stowarzyszeniami i instytucjami zajmującymi się problematyką ochrony zdrowia, jednostkami badawczo-rozwojowymi, wyższymi szkołami medycznymi, medycznymi towarzystwami naukowymi, samorządami zawodowymi oraz organizacjami działającymi w ochronie zdrowia, Światową Organizacją Zdrowia oraz organizacjami i instytucjami prowadzącymi działalność w zakresie poprawy jakości w ochronie zdrowia za granicą.

§ 5

1. Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, który reprezentuje Centrum na zewnątrz.

2. Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.

3. Zastępcę Dyrektora zatrudnia Dyrektor za zgodą ministra właściwego do spraw zdrowia.

§ 6

W skład Centrum wchodzą następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:

1) Dział Akredytacji;

2) Dział Doskonalenia i Edukacji;

3) Dział Standaryzacji;

4) Sekcja Administracyjno-Techniczna;

5) Sekcja Finansów, Księgowości, Płac i Kadr;

6) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu.

§ 7

1. Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, działu 851 – Ochrona zdrowia, rozdziału 85195 – Pozostała działalność.

2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

3. Centrum sporządza przewidziane dla jednostek budżetowych sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania.

§ 8

1. Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się zasady określone dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.

2. Zasady wynagradzania pracowników Centrum są regulowane przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 82, poz. 496 oraz z 2009 r. Nr 51, poz. 411).

Załącznik nr 2

REGULAMIN ORGANIZACYJNY CENTRUM MONITOROWANIA JAKOŚCI W OCHRONIE ZDROWIA

§ 1

Do zadań Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej „Centrum”, należy:

1) prowadzenie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności Centrum określonego w § 2 załącznika nr 1 do zarządzenia;

2) przygotowywanie i prowadzenie analiz działalności zakładów opieki zdrowotnej związanych z jakością udzielanych świadczeń zdrowotnych poprzez:

a) opracowywanie metodologii i wskaźników służących do oceny jakości udzielanych świadczeń,

b) przygotowywanie metod do analiz i porównywania wyników,

c) prowadzenie rejestru ocenianych zakładów opieki zdrowotnej;

3) ocena działań podejmowanych przez zakłady opieki zdrowotnej mających na celu podniesienie jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych z uwzględnieniem:

a) opracowanych programów i narzędzi,

b) wypracowanej metodologii oceny zakładów opieki zdrowotnej,

c) metod badania satysfakcji pacjentów;

4) stała współpraca z Radą Akredytacyjną, o której mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2009 r. Nr 52, poz. 418 i Nr 76, poz. 641) na zasadach w niej określonych;

5) opracowywanie propozycji standardów akredytacyjnych mających wpływ na jakość w opiece zdrowotnej;

6) ocena działalności zgłaszających się zakładów opieki zdrowotnej pod względem spełniania standardów wpływających na jakość i jej poprawę poprzez opracowywanie opinii i zaleceń;

7) prowadzenie działalności konsultacyjnej i szkoleniowej w dziedzinie jakości w ochronie zdrowia, a w szczególności opracowywanie ekspertyz oraz zaleceń;

8) opracowywanie i prowadzenie baz danych o jakości w ochronie zdrowia uwzględniających:

a) spełnianie standardów akredytacyjnych,

b) ocenę podejmowanych działań na rzecz poprawy jakości w określonych dziedzinach;

9) prowadzenie działalności edukacyjnej i wydawniczej w zakresie jakości w ochronie zdrowia poprzez:

a) propagowanie wykorzystania standardów zapewniających jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych w zakładach opieki zdrowotnej,

b) organizowanie konferencji naukowych i informacyjno-szkoleniowych;

10) opracowywanie materiałów informacyjnych z organizowanych konferencji i szkoleń oraz propagujących poprawę jakości świadczeń zdrowotnych;

11) ocena jakości świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia oraz przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z przeprowadzonej oceny do dnia 30 września za pierwsze półrocze danego roku, oraz do dnia 30 czerwca – za poprzedni rok kalendarzowy;

12) wykonywanie innych zadań, zleconych Centrum przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

§ 2

1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności jest odpowiedzialny za:

1) realizację zadań Centrum;

2) zarządzanie majątkiem Centrum;

3) ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;

4) sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania;

5) zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum;

6) ustalanie procedur kontrolnych.

2. Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.

3. Dyrektor wydaje zarządzenia wewnętrzne dotyczące działalności Centrum.

4. W razie nieobecności Dyrektora, zastępuje go Zastępca Dyrektora, a w razie jego nieobecności inny pracownik wyznaczony przez Dyrektora.

§ 3

Dyrektor Centrum może powoływać stałe lub doraźne komisje, zespoły lub rady jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.

§ 4

1. Praca komórki organizacyjnej jest koordynowana przez kierownika wyznaczonego spośród pracowników Centrum.

2. Do podstawowych zadań osób, o których mowa w ust. 1, należy:

1) koordynowanie prac komórki organizacyjnej;

2) organizowanie pracy i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników komórki organizacyjnej, nadzór nad realizacją zadań komórki organizacyjnej;

3) podpisywanie dokumentów w zakresie udzielonych przez Dyrektora upoważnień;

4) parafowanie pism przygotowanych w komórce organizacyjnej;

5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 5

Do zadań Działu Akredytacji należy:

1) analiza standardów akredytacyjnych jako narzędzi oceny zewnętrznej zakładu opieki zdrowotnej mającej wpływ na jakość świadczeń zdrowotnych;

2) opracowanie standardów akredytacyjnych;

3) wdrażanie oraz analiza, weryfikacja i modyfikacja standardów akredytacyjnych;

4) ocena wizytatorów akredytacyjnych, w tym nabór nowych kandydatów na wizytatorów akredytacyjnych;

5) dokonanie przeglądu podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych pod względem spełnienia standardów akredytacyjnych i sporządzenie raportu;

6) rozwijanie innych zewnętrznych systemów oceny jakości w jednostkach ochrony zdrowia;

7) współpraca z odpowiednimi towarzystwami i instytucjami w zakresie rozwoju standardów akredytacyjnych i oceny poprawy jakości świadczeń zdrowotnych;

8) promocja zewnętrznych systemów oceny jakości, w szczególności systemu akredytacji;

9) opracowanie i weryfikacja procedury akredytacyjnej;

10) opracowanie i wdrażanie narodowego programu akredytacji dla różnych form organizacji opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem elementów bezpieczeństwa pacjenta;

11) obsługa organizacyjna i techniczna Rady Akredytacyjnej, o której mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia;

12) prowadzenie bazy danych instytucji uczestniczących w procesie akredytacji i nadzorowanie dokumentacji z wizyt akredytacyjnych oraz projektowanie i wykonywanie certyfikatów akredytacyjnych;

13) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;

14) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 6

Do zadań Działu Doskonalenia i Edukacji należy:

1) edukacja w zakresie zarządzania przez jakość jako metoda ciągłej poprawy jakości opieki;

2) prowadzenie edukacji zdrowotnej świadczeniodawców stanowiącej element oceny jakości świadczeń zdrowotnych;

3) monitorowanie i konsultowanie programów poprawy jakości w zakładach opieki zdrowotnej;

4) współpraca z organizacjami rządowymi i pozarządowymi realizującymi i wspierającymi programy zdrowotnej edukacji świadczeniodawców;

5) organizowanie seminariów i konferencji w zakresie jakości świadczeń zdrowotnych;

6) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;

7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 7

Do zadań Działu Standaryzacji należy:

1) opracowanie medycznych wskaźników służących do oceny jakości świadczeń zdrowotnych;

2) analiza zestawów wskaźników, sposobu wykorzystania zestawu wskaźników do oceny jakości świadczeń zdrowotnych;

3) opracowanie zestawu niemedycznych zestawów wskaźników służących do oceny warunków udzielania świadczeń zdrowotnych, z uwzględnieniem obwiązujących przepisów, w szczególności dotyczących wymaganych kwalifikacji pracowników udzielających świadczeń, warunków sanitarnych i fachowych, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia zakładów opieki zdrowotnej, minimalnego zatrudnienia;

4) praktyczne wdrożenie i ocena opracowanych wskaźników, ich weryfikacja i przygotowanie do stosowania w praktyce;

5) opracowanie systemu monitorowania jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej z wykorzystaniem wybranych wskaźników;

6) prowadzenie oceny jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych;

7) ocena stanu zatrudnienia i kwalifikacji kadry medycznej i zarządzającej w zakładach opieki zdrowotnej;

8) wybór zakresu kryteriów i sposobu gromadzenia danych i wskaźników na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnokrajowym;

9) ocena jakości świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia oraz przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z przeprowadzonej oceny do dnia 30 września za pierwsze półrocze danego roku, oraz do dnia 30 czerwca – za poprzedni rok kalendarzowy;

10) gromadzenie i analiza informacji na temat wytycznych opracowanych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz wytycznych opracowanych za granicą;

11) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;

12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 8

Do zadań Sekcji Administracyjno-Technicznej należy:

1) utrzymanie w należytym stanie pomieszczeń wykorzystywanych przez Centrum z zabezpieczeniem miejsc i stanowisk pracy;

2) prowadzenie ewidencji sprzętu i wyposażenia przekazanego pracownikom do realizacji powierzonych zadań;

3) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;

4) zaopatrzenie w sprzęt i materiały oraz zakup usług;

5) współudział w technicznej realizacji zadań Centrum;

6) prowadzenie archiwum zakładowego;

7) nadzór nad konfiguracją serwerów i stanowisk komputerowych w ramach istniejącej sieci komputerowej oraz nad bezpieczeństwem sieci i danych;

8) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;

9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 9

Do zadań Sekcji Finansów, Księgowości, Płac i Kadr należy:

1) prowadzenie rachunkowości;

2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;

3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;

4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;

5) prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;

6) analiza pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum;

7) opracowywanie projektu planu finansowego Centrum;

8) sporządzanie projektów sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz projektów sprawozdań finansowych;

9) opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;

10) prowadzenie dokumentacji pracowniczej wymaganej przepisami prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;

11) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnym stanowiskiem pracy;

12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 10

Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu należy:

1) prowadzenie kancelarii;

2) prowadzenie obsługi pracy Dyrektora i Zastępcy Dyrektora;

3) protokołowanie spotkań Dyrektora;

4) prowadzenie biblioteki Centrum i udostępnianie zbiorów biblioteki;

5) współudział w realizacji zadań Centrum w zakresie odpowiadającym zajmowanemu stanowisku;

6) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi;

7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.

§ 11

Obieg dokumentów w Centrum, w tym dokumentów finansowo-księgowych, regulują odrębne przepisy.

[1] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia (Dz.U.M.Z. z 2011 r. Nr 1, poz. 2). Zmiana weszła w życie 21 stycznia 2011 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00