Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2016 poz. 25
Wersja archiwalna od 2016-08-24 do 2017-03-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Finansów rok 2016 poz. 25
Wersja archiwalna od 2016-08-24 do 2017-03-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Zarządzenie zostało uchylone na podstawie art. 159 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. poz. 1948). 

ZARZĄDZENIE NR 40
MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 14 października 2013 r.

w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych

z dnia 14 października 2013 r. (DUMF z 2013 r., poz. 34)

t.j. z dnia 21 marca 2016 r. (DUMF z 2016 r., poz. 25)

(ostatnia zmiana: Dz.U.M.F. z 2016 r., poz. 64)  

Na podstawie art. 114 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 990, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.1. Opis stanowiska służbowego, obejmujący również wartościowanie stanowiska, zwany dalej „opisem”, sporządza się oddzielnie dla każdego stanowiska służbowego utworzonego w komórce organizacyjnej wskazanej w:

1) wewnętrznym regulaminie organizacyjnym jednostki – w przypadku stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, o których mowa w art. 22 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanej dalej „ustawą”;

2) regulaminie organizacyjnym odpowiednio izby celnej albo urzędu celnego – w przypadku stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, o których mowa w art. 22 pkt 2 i 3 ustawy.

2. W opisie wskazuje się zadania realizowane na stanowisku służbowym, wymagane kwalifikacje do jego zajmowania, kod stanowiska służbowego oraz zastępstwo na tym stanowisku. Opis zawiera również kompetencje wymagane na stanowisku służbowym określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 129 ust. 5 ustawy.

3. Opis sporządza się w karcie opisu stanowiska służbowego, której wzór stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Przez kwalifikacje, o których mowa w § 1 ust. 2, rozumie się w szczególności doświadczenie zawodowe i znajomość języków obcych, o ile są wymagane na określonym stanowisku służbowym oraz wykształcenie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.1. Sporządzając opis, zadania realizowane w komórce organizacyjnej, na stanowisku służbowym, którego dotyczy opis, wskazuje się zgodnie z wykazem zadań realizowanych na stanowiskach służbowych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zwanym dalej „urzędem obsługującym ministra”, stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia, albo wykazem zadań realizowanych na stanowiskach służbowych w izbie celnej i urzędach celnych, stanowiącym załącznik nr 3 do zarządzenia.

2. W przypadku:

1) zadania realizowanego przez inną komórkę organizacyjną niż wskazana w załączniku nr 2 albo 3 do zarządzenia, zadanie przypisuje się stanowiskom służbowym w komórce organizacyjnej innej niż komórka organizacyjna wskazana odpowiednio w załączniku nr 2 albo 3 do zarządzenia, w której zadanie to jest realizowane;

2) zadania przypisanego, zgodnie z załącznikiem nr 2 albo 3 do zarządzenia, do danej komórki organizacyjnej, realizowanego również przez inne komórki organizacyjne, zadanie to przypisuje się stanowiskom służbowym w komórkach organizacyjnych innych niż komórki organizacyjne wskazane odpowiednio w załączniku nr 2 albo 3 do zarządzenia, w których jest realizowane;

3) zadania, które nie jest realizowane przez komórki organizacyjne wskazane w załącznikach nr 2 albo 3 do zarządzenia, zadanie to nie jest przypisywane stanowiskom służbowym w tych komórkach;

4) zadania przypisanego, zgodnie z załącznikiem nr 3 do zarządzenia, do danej komórki organizacyjnej, realizowanego:

a) w całości na stanowisku służbowym radcy prawnego, audytora wewnętrznego, pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych – zadanie to nie jest przypisywane pozostałym stanowiskom służbowym w tej komórce,

b) w części na stanowisku służbowym radcy prawnego, pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych – zadanie to przypisuje się stanowiskom służbowym w komórkach organizacyjnych, w których jest realizowane.

3. W przypadku:

1) połączenia komórek organizacyjnych wskazanych w załączniku nr 3 do zarządzenia bez przekazania zadań do innych komórek organizacyjnych, stanowiskom służbowym w komórce, która powstała w wyniku połączenia przypisuje się zadania realizowane na stanowiskach służbowych w łączonych komórkach organizacyjnych;

2) wyodrębnienia albo podziału komórki organizacyjnej wskazanej w załączniku nr 3 do zarządzenia, stanowiskom służbowym w komórkach, które powstały w wyniku wyodrębnienia albo podziału przypisuje się zadania realizowane na stanowiskach służbowych w wyodrębnionych albo podzielonych komórkach organizacyjnych.

4. [1] Zadania określone w załączniku nr 3 do zarządzenia związane z wykonywaniem analizy kryminalnej, informatyki śledczej, prowadzeniem postępowań w I instancji w zakresie stosowania środków egzekucyjnych z pieniędzy, ruchomości i dokumentów, obsługą finansowo-kasową, wykonywaniem zawodu psychologa lub zadań doradcy zawodowego oraz wspomaganiem naczelnika urzędu celnego w realizowaniu procesów zarządczych w urzędzie celnym i podległych komórkach organizacyjnych, można przypisać stanowiskom służbowym, zgodnie z zasadą określoną w ust. 2 pkt 1.

5. Sporządzając opis należy:

1) przypisywać stanowisku służbowemu zadania o zbliżonej wartości;

2) ograniczać ilość zadań realizowanych na stanowisku służbowym;

3) dążyć do specjalizacji stanowisk służbowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Kod stanowiska służbowego składa się z części literowej i numerycznej. Część literowa kodu stanowiska służbowego stanowi symbol komórki organizacyjnej, w której znajduje się stanowisko służbowe, dla którego jest sporządzany opis, określony odpowiednio w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym jednostki organizacyjnej Służby Celnej, o której mowa w art. 22 pkt 1 ustawy, albo w statucie izby celnej albo w statucie urzędu celnego. Jeżeli symbol komórki organizacyjnej zawiera liczbę, w części literowej wskazuje się również tę liczbę. W przypadku stanowiska służbowego Szefa Służby Celnej przyjmuje się część literową kodu SSC, Zastępcy Szefa Służby Celnej – ZS, Kierownika oddziału celnego i stanowisk służbowych w oddziale celnym – UOC, Zastępcy Kierownika oddziału celnego – ZUOC.

2. Część numeryczna kodu stanowiska służbowego określa podległość służbową i usytuowanie stanowiska służbowego w strukturze organizacyjnej komórki organizacyjnej oraz liczbę stanowisk służbowych w poszczególnych kategoriach stanowisk służbowych. Część numeryczna zależy od kategorii stanowisk i w przypadku kategorii stanowisk:

1) kierowniczych jest jednocyfrowa;

2) eksperckich jest dwucyfrowa;

3) specjalistycznych jest trzycyfrowa.

3. W kodzie stanowiska służbowego część literową od części numerycznej oraz poszczególne cyfry lub liczby w części numerycznej oddziela się kropką.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. W opisie zamieszcza się kod stanowiska służbowego, które zastępuje to stanowisko.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku stanowisk służbowych, w których zastępstwa są uzależnione od rotacji albo losowania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. Przy wartościowaniu stanowisk służbowych uwzględnia się wartość realizowanych zadań, określoną odpowiednio w załącznikach nr 2 albo 3 do zarządzenia oraz czasochłonność ogólną i czasochłonność stanowiskową.

2. Wartość realizowanych zadań ustala się zgodnie z następującą punktacją:

1) zadanie powtarzalne, realizowane w ramach określonych procedur – 1 pkt;

2) zadanie złożone (wielowarstwowe, skomplikowane), realizowane w ramach kilku procedur, których kryteria wyboru są określone – 2 pkt;

3) zadanie o większym niż określone w pkt 1 i 2 stopniu złożoności i trudności, wymagające wyboru najlepszego sposobu jego wykonania na podstawie istniejących rozwiązań i wytycznych, którego efektem realizacji może być określenie sposobu i kierunku wykonywania zadań o wartości 1 pkt lub 2 pkt – 3 pkt;

4) zadanie:

a) koncepcyjne o charakterze twórczym, zwane dalej „zadaniem koncepcyjnym”,

b) analityczne wymagające przeprowadzenia badań, rozpatrzenia i rozważenia różnorodnych elementów, zwane dalej „zadaniem analitycznym”

– polegające na opracowywaniu procedur, wytycznych i analiz o niskim poziomie trudności, które wymaga samodzielnego wyboru środków lub opracowania sposobu jego realizacji – 4 pkt;

5) zadanie koncepcyjne lub analityczne, wymagające inicjatywy w sposobie jego realizacji, polegające na opracowywaniu procedur, wytycznych i analiz oraz przedstawieniu propozycji modyfikacji istniejących procedur, zasad, przepisów, którego realizacja wymaga dokonania oceny korzyści i ryzyka proponowanych zmian – 5 pkt;

6) zadanie koncepcyjne lub analityczne, bardzo złożone i odpowiedzialne, związane z koordynacją projektów, z tworzeniem nowych rozwiązań w danym obszarze działalności, opracowywaniem wytycznych lub procedur o najwyższym stopniu złożoności – 6 pkt;

7) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem załogą jednostki pływającej – 7 pkt;

8) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem w obszarze kierowanej zmiany – 8 pkt;

9) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem:

a) w określonym obszarze wydziału w izbie celnej,

b) w określonym obszarze oddziału celnego albo

c) referatem

– 9 pkt;

10) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem:

a) wydziałem w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, o których mowa w art. 22 pkt 1 ustawy,

b) wydziałem w izbie celnej albo

c) oddziałem celnym

– 10 pkt;

11) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem w określonym pionie merytorycznym urzędu celnego – 11 pkt;

12) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem urzędem celnym – 12 pkt;

13) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem w określonym obszarze jednostki organizacyjnej Służby Celnej, o której mowa w art. 22 pkt 1 ustawy, albo zadanie związane z organizacją i zarządzaniem w określonym pionie merytorycznym urzędu, w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy – 13 pkt;

14) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem w obszarze jednostki organizacyjnej Służby Celnej, o której mowa w art. 22 pkt 1 ustawy, albo zadanie związane z organizacją i zarządzaniem urzędem, w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy – 14 pkt;

15) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem w określonym obszarze merytorycznym jednostek organizacyjnych Służby Celnej lub określonych jednostek organizacyjnych Służby Celnej – 15 pkt;

16) zadanie związane z organizacją i zarządzaniem jednostkami organizacyjnymi Służby Celnej – 16 pkt.

3. Czasochłonność ogólną stanowi procentowy udział czasu realizacji danego zadania w stosunku do czasu realizacji wszystkich zadań komórki organizacyjnej. Suma czasochłonności ogólnej wszystkich zadań komórki organizacyjnej wynosi 100%.

4. Czasochłonność ogólna jest określona odpowiednio w załączniku nr 2 oraz 3 do zarządzenia. W przypadkach, o których mowa w § 3 ust. 2–4, czasochłonność ogólna jest ustalana według zasad określonych w załączniku nr 4 do zarządzenia.

5. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość zmiany czasochłonności ogólnej poszczególnych zadań nie więcej niż o 20% czasochłonności ogólnej zadania, przy zachowaniu zasady określonej w ust. 3.

6. Czasochłonność stanowiskową stanowi procentowy udział czasu realizacji danego zadania w stosunku do czasu realizacji wszystkich zadań na stanowisku służbowym. Suma czasochłonności stanowiskowej wszystkich zadań realizowanych na stanowisku służbowym wynosi 100%.

7. Czasochłonność stanowiskowa jest ustalana dla zadań realizowanych na stanowisku służbowym, według zasad określonych w załączniku nr 4 do zarządzenia.

8. Wartość stanowiska służbowego określa się na podstawie sumy iloczynów wartości zadań realizowanych na stanowisku służbowym i ich czasochłonności stanowiskowej, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia.

9. Wartość, o której mowa w ust. 8, odpowiadającą poszczególnym stanowiskom służbowym określa załącznik nr 5 do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Projekt opisu sporządza osoba bezpośrednio nadzorująca opisywane stanowisko służbowe, zwana dalej „osobą nadzorującą”, i przekazuje Zespołowi do spraw opisu i wartościowania stanowisk służbowych, zwanemu dalej „Zespołem”, w terminie 14 dni od dnia utworzenia stanowiska służbowego.

2. W przypadku przypisania zadań stanowisku służbowemu zgodnie z § 3 ust. 2–4, zmiany czasochłonności ogólnej zadań oddziału celnego i komórki dozoru w urzędzie celnym oraz w przypadku, o którym mowa w § 6 ust. 5, do projektu opisu należy dołączyć uzasadnienie. Uzasadnienie zmiany czasochłonności ogólnej zadania powinno zawierać porównanie czasochłonności ogólnej zadania do czasu realizacji zadania w danej komórce organizacyjnej, przeprowadzone na podstawie w szczególności danych statystycznych, raportów, sprawozdań.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.1. Zespół powołuje na okres 3 lat kierownik urzędu, w rozumieniu art. 24 ust. 3 ustawy, zwany dalej „kierownikiem urzędu”. W skład Zespołu są powoływani funkcjonariusze celni lub członkowie korpusu służby cywilnej pełniący służbę albo zatrudnieni odpowiednio w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej, o których mowa w art. 22 pkt 1 ustawy, albo w urzędzie, w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy, posiadający doświadczenie i wiedzę dotyczącą funkcjonowania urzędu.

2. Organizacje związkowe działające odpowiednio w urzędzie obsługującym ministra albo w urzędzie w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy, mogą rekomendować jednego przedstawiciela funkcjonariuszy celnych wchodzącego w skład Zespołu. Niewskazanie przedstawiciela funkcjonariuszy celnych nie stanowi przeszkody do powołania Zespołu.

3. Zespół składa się z co najmniej pięciu członków.

3a. W przypadku odwołania członka Zespołu albo jego rezygnacji z uczestnictwa w pracach Zespołu w trakcie kadencji, kierownik urzędu powołuje w skład Zespołu, na okres do końca kadencji Zespołu, funkcjonariusza celnego albo członka korpusu służby cywilnej spełniającego warunki określone w ust. 1.

3b. W przypadku odwołania przedstawiciela funkcjonariuszy celnych albo jego rezygnacji z uczestnictwa w pracach Zespołu w trakcie kadencji, organizacje związkowe działające odpowiednio w urzędzie obsługującym ministra albo w urzędzie, w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy, mogą rekomendować w skład Zespołu, na okres do końca kadencji Zespołu, nowego przedstawiciela funkcjonariuszy celnych. Przepis ust. 2 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

4. Na posiedzenie Zespołu mogą być zapraszane z głosem doradczym osoby, których wiedza i doświadczenie może być przydatne w pracach Zespołu.

5. Tryb pracy Zespołu określi kierownik urzędu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. Do zadań Zespołu należy w szczególności analiza projektu opisu pod względem:

1) zgodności z zakresem zadań realizowanych w komórce organizacyjnej, w której jest usytuowane stanowisko służbowe, którego dotyczy projekt opisu oraz realizacji wytycznych określonych w § 3 ust. 5;

2) prawidłowości stosowania zasad sporządzania opisu.

2. Zespół:

1) przedkłada projekt opisu kierownikowi urzędu do akceptacji w terminie 21 dni od dnia jego otrzymania albo

2) w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie sporządzenia projektu opisu:

a) dokonuje jego zmiany, o której powiadamia osobę nadzorującą albo

b) zwraca się niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do osoby nadzorującej w celu dokonania zmiany projektu opisu zgodnie z wytycznymi Zespołu.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b, Zespół przekazuje projekt opisu kierownikowi urzędu w terminie 7 dni od daty otrzymania zmienionego projektu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.1. Kierownik urzędu:

1) akceptuje projekt opisu i przekazuje Zespołowi Centralnemu do Spraw Opisu i Wartościowania Stanowisk Służbowych w Służbie Celnej, zwanemu dalej „Zespołem Centralnym”, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania albo

2) przekazuje Zespołowi niezaakceptowany projekt opisu niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 3 dni od dnia jego otrzymania w celu dokonania zmian zgodnie z jego wytycznymi.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, po dokonaniu zmian przez Zespół, kierownik urzędu akceptuje projekt opisu i przekazuje go Zespołowi Centralnemu w terminie 7 dni od dnia otrzymania zmienionego projektu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.1. Członków Zespołu Centralnego, w tym przewodniczącego, powołuje na okres 3 lat Szef Służby Celnej spośród funkcjonariuszy celnych lub członków korpusu służby cywilnej posiadających:

1) wykształcenie wyższe magisterskie;

2) doświadczenie z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi lub opisu i wartościowania;

3) co najmniej 3 letni staż służby lub pracy w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej.

2. Zespół Centralny składa się z sześciu członków, w tym dwóch przedstawicieli komórek organizacyjnych w urzędzie obsługującym ministra oraz czterech przedstawicieli urzędów, w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Organizacje związkowe działające w Służbie Celnej mogą rekomendować w skład Zespołu Centralnego po jednym przedstawicielu funkcjonariuszy celnych z organizacji związkowej, nie więcej jednak niż pięciu przedstawicieli łącznie. Niewskazanie przez organizacje związkowe przedstawicieli funkcjonariuszy celnych nie stanowi przeszkody do powołania Zespołu.

3a. W przypadku odwołania członka Zespołu Centralnego albo jego rezygnacji z uczestnictwa w Zespole Centralnym w trakcie kadencji, Szef Służby Celnej powołuje na członka Zespołu Centralnego, na okres do końca kadencji, funkcjonariusza celnego albo członka korpusu służby cywilnej spełniającego warunki określone w ust. 1. Przepis ust. 2 stosuje się.

3b. W przypadku odwołania przedstawiciela funkcjonariuszy celnych zarekomendowanego przez organizację związkową działającą w Służbie Celnej albo jego rezygnacji z uczestnictwa w pracach Zespołu Centralnego w trakcie kadencji, organizacja ta może zarekomendować w skład Zespołu Centralnego, na okres do końca kadencji, nowego przedstawiciela. Przepis ust. 3 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

4. Przepis § 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.Zespół Centralny dokonuje analizy zaakceptowanego przez kierownika urzędu projektu opisu. Wnioski z dokonanej analizy Zespół Centralny wraz z projektem opisu przedkłada Szefowi Służby Celnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.1. Szef Służby Celnej:

1) zatwierdza projekt opisu albo

2) przekazuje kierownikowi urzędu niezatwierdzony projekt opisu celem dokonania zmian.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Szef Służby Celnej zatwierdza projekt opisu po dokonaniu zmian przez kierownika urzędu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.1. Osoba nadzorująca zapoznaje funkcjonariusza celnego z zatwierdzonym opisem.

2. Fakt zapoznania z zatwierdzonym opisem funkcjonariusz celny potwierdza podpisem w karcie opisu stanowiska służbowego. W przypadku odmowy złożenia podpisu osoba nadzorująca sporządza na tę okoliczność adnotację w karcie opisu stanowiska służbowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.1. Opis podlega aktualizacji.

2. Aktualizacja opisu następuje z inicjatywy kierownika urzędu.

3. Aktualizacji dokonuje się w przypadku zmiany:

1) zadań realizowanych na stanowisku służbowym, ich wartości lub czasochłonności stanowiskowej, powodujących konieczność zmiany stanowiska służbowego wskazanego w karcie opisu stanowiska;

2) zadań realizowanych na określonym stanowisku służbowym, ich wartości lub czasochłonności stanowiskowej, która nie powoduje konieczności zmiany stanowiska służbowego wskazanego w karcie opisu stanowiska;

3) innych niż wymienione w pkt 1 i 2 elementów opisu.

4. Aktualizacja opisu będąca wynikiem zmiany umiejscowienia stanowiska służbowego w ramach komórek organizacyjnych w urzędzie obsługującym ministra albo izby celnej, albo urzędu lub oddziału celnego nie oznacza utworzenia nowego stanowiska służbowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.1. W przypadku, o którym mowa w § 15 ust. 3 pkt 1, przepisy § 1, 6, 7, 9, 10, 12–14 stosuje się odpowiednio.

2. W przypadku, o którym mowa w § 15 ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, Zespół Centralny dokonuje analizy zaakceptowanego przez kierownika urzędu projektu aktualizacji opisu; przepisy § 1, 6, 7, 9, 10 i 14 stosuje się odpowiednio.

3. W przypadku stwierdzenia przez Zespół Centralny niezgodności projektu aktualizacji opisu, o którym mowa w § 15 ust. 3 pkt 2, z:

1) zakresem zadań realizowanych w komórce organizacyjnej, w której usytuowane jest stanowisko służbowe, którego dotyczy opis,

2) wytycznymi sporządzania opisów, określonymi w § 3 ust. 5,

3) zasadami sporządzania opisu stanowisk służbowych

– Zespół Centralny przedkłada Szefowi Służby Celnej wnioski z dokonanej analizy wraz z projektem aktualizacji opisu; Szef Służby Celnej, w przypadku uznania wniosku Zespołu Centralnego za zasadny, przekazuje aktualizację opisu kierownikowi urzędu celem dokonania zmian.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.1. W jednostce organizacyjnej Służby Celnej tworzy się zbiór wszystkich opisów stanowisk służbowych.

2. Zbiór, o którym mowa w ust. 1, jest jawny i zawiera w szczególności:

1) nazwę jednostki organizacyjnej Służby Celnej;

2) schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej Służby Celnej, zawierający przy nazwie komórki organizacyjnej jej symbol zgodny odpowiednio z wewnętrznym regulaminem organizacyjnym jednostki organizacyjnej Służby Celnej, o której mowa w art. 22 pkt 1 ustawy, albo ze statutem izby celnej albo urzędu celnego;

3) opisy stanowisk służbowych w poszczególnych komórkach organizacyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.Opisy są sporządzane przy użyciu elektronicznego narzędzia informatycznego „SOWA”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.Zespoły do spraw opisu i wartościowania stanowisk służbowych oraz Zespół Centralny do Spraw Opisu i Wartościowania Stanowisk Służbowych w Służbie Celnej powołane na podstawie zarządzenia Nr 43 Ministra Finansów z dnia 18 października 2010 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz. Urz. Min Fin. Nr 12, poz. 52 oraz z 2012 r. poz. 16, 25 i 62) wykonują czynności do czasu wygaśnięcia kadencji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.Traci moc zarządzenie Nr 43 Ministra Finansów z dnia 18 października 2010 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz. Urz. Min Fin. Nr 12, poz. 52 oraz z 2012 r. poz. 16, 25 i 62).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1900).

Załączniki do zarządzenia Nr 40 Ministra Finansów
z dnia 14 października 2013 r.

Załącznik nr 1

WZÓR KARTY OPISU STANOWISKA SŁUŻBOWEGO

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik nr 2

WYKAZ ZADAŃ REALIZOWANYCH NA STANOWISKACH SŁUŻBOWYCH W URZĘDZIE OBSŁUGUJĄCYM MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW FINANSÓW PUBLICZNYCH, ICH WARTOŚCI I CZASOCHŁONNOŚCI OGÓLNEJ

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załącznik nr 3

WYKAZ ZADAŃ REALIZOWANYCH NA STANOWISKACH SŁUŻBOWYCH W IZBACH CELNYCH I URZĘDACH CELNYCH, ICH WARTOŚCI I CZASOCHŁONNOŚCI OGÓLNEJ [2]

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik nr 4

ZASADY ZMIANY CZASOCHŁONNOŚCI OGÓLNEJ ORAZ OKREŚLANIA CZASOCHŁONNOŚCI STANOWISKOWEJ

I. Zasady zmiany czasochłonności ogólnej

1. Zadanie realizowane przez komórkę organizacyjną inną niż wskazana w załączniku nr 3.

Z uwagi na fakt, że suma czasochłonności ogólnej zadań komórki organizacyjnej wynosi 100% czasochłonność przedmiotowego zadania:

1) powiększy czasochłonności ogólne pozostałych zadań – w komórce organizacyjnej (A) nierealizującej zadania:

Założenia:

Zadanie nierealizowane w komórce (A) o czasochłonności ogólnej zadania 4,5% (z1), zadanie realizowane w komórce (A) o czasochłonności ogólnej zadania 5% (z2).

Czasochłonność ogólna zadania (z1) – 4,5% powiększy czasochłonność ogólną pozostałych zadań komórki (95,5%) do poziomu 100%. W takiej sytuacji należy przyjąć, że wartość ta (95,5%) stanowi 100% czasochłonności ogólnej wszystkich zadań w komórce.

Czasochłonności pozostałych zadań korygujemy według proporcji:

95,5% – 100%

5% (z2 przed zmianą) – Z2 (po zmianie)

Z2 (po zmianie) = 5%x100%/95,5%=5,2%

2) pomniejszy czasochłonności ogólne pozostałych zadań – w komórce organizacyjnej (B) realizującej zadanie;

Założenia:

Zadanie przejęte do realizacji z komórki A o czasochłonności ogólnej zadania 4,5% (z1)

Zadanie realizowane w komórce B o czasochłonności ogólnej zadania 6% (z2)

Czasochłonność ogólna zadania (z1) – 4,5% pomniejszy czasochłonność ogólną pozostałych zadań komórki (100%) do poziomu 95,5%. W takiej sytuacji należy przyjąć, że czasochłonność ogólna zadań (100%) stanowi 95,5% czasochłonności ogólnej wszystkich zadań w komórce. Czasochłonności pozostałych zadań korygujemy według proporcji:

100% – 95,5%

6% (z2 przed zmianą) – Z2 (po zmianie)

Z2 (po zmianie) = 6%x95,5%/100%=5,7%

2. Zadanie przypisane, zgodnie z załącznikiem nr 3, do danej komórki organizacyjnej, realizowane również przez inne komórki organizacyjne.

Czasochłonność ogólną zadania rozdziela się na komórki organizacyjne realizujące zadanie. Rozdziału dokonują osoby nadzorujące.

Suma czasochłonności ogólnej rozdzielonego zadania równa się czasochłonności ogólnej określonej w załączniku nr 3.

Z uwagi na fakt, że suma czasochłonności ogólnej zadań komórki organizacyjnej wynosi 100%, czasochłonność rozdzielanego zadania:

1) pomniejszy czasochłonności ogólne pozostałych zadań – w komórce organizacyjnej, która realizuje zadanie nieuwzględnione w wykazie zadań komórki;

2) powiększy czasochłonności ogólne pozostałych zadań – w komórce organizacyjnej, która realizuje zadanie wskazane w wykazie zadań tej komórki.

Czasochłonności pozostałych zadań korygujemy zgodnie z zasadami określonymi w pkt 1.

3. Zadanie, które nie jest realizowane przez komórkę organizacyjną wskazaną w załącznikach nr 2 albo 3.

Czasochłonności pozostałych zadań korygujemy zgodnie z zasadą określoną w pkt 1.

Mając na uwadze podział oddziałów celnych (oddział graniczny, wewnętrzny, obsługujący ruch kolejowy, morski, lotniczy i pocztowy) i komórek dozoru w urzędzie celnym (ze względu na przedmiot kontroli), w uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość rozdziału czasochłonności nierealizowanych zadań na pozostałe zadania charakteryzujące obsługiwany ruch (oddziały celne) i przedmiot kontroli (komórka dozoru w urzędzie celnym). Czasochłonność nierealizowanych zadań rozdziela się proporcjonalnie na zadania charakteryzujące obsługiwany ruch i przedmiot kontroli.

Założenia:

Zmiana czasochłonności ogólnej zadań oddziału celnego pocztowego.

Czasochłonność ogólna zadań realizowanych w oddziale celnym, określona w załączniku nr 3, wynosi 100%.

W oddziale celnym pocztowym czasochłonność ogólna zadań nierealizowanych przez ten oddział celny wynosi 30,8%.

W oddziale celnym pocztowym czasochłonność ogólna zadań realizowanych przez ten oddział celny wynosi 69,2%.

Mając na uwadze, że czasochłonność ogólna zadań realizowanych w oddziale celnym pocztowym powinna wynosić 100%, czasochłonność ogólną zadań nierealizowanych należy rozdzielić na zadania charakteryzujące obsługiwany ruch, np:

– wystawianie dokumentów potwierdzających dokonanie zgłoszenia celnego w ruchu pocztowym (DPDZ), czasochłonność określona w załączniku nr 3 Coz 1) – 0,5 %,

– kontrola przesyłek pocztowych w obrocie międzynarodowym i nadawanie im przeznaczenia celnego, czasochłonność określona w załączniku nr 3 Coz 2) – 0,6 %.

Czasochłonność ogólna zadań nierealizowanych oraz zadań charakteryzujących obsługiwany ruch wynosi – CozŁ : 30,8% + 1,1% (0,5 % + 0,6 %) = 31,9%.

Czasochłonność ogólna zadania: wystawianie dokumentów potwierdzających dokonanie zgłoszenia celnego w ruchu pocztowym (DPDZ).

0,5% – 1,1%

CozŁ – 31,9%

Coz 1) po zmianie = 0,5% x 31,9%/ 1,1% = 14,5%

Czasochłonność ogólna zadania: kontrola przesyłek pocztowych w obrocie międzynarodowym i nadawanie im przeznaczenia celnego.

0,6% – 1,1%

CozŁ – 31,9%

Coz 2) po zmianie = 0,6% x 31,9%/ 1,1% = 17,4%

CozŁ = Coz 1) po zmianie + Coz 2) po zmianie = 14,5%+17,4% = 31,9%

Zastosowanie powyższej zmiany czasochłonności ogólnej zadań nie wyłącza, w uzasadnionych przypadkach, możliwości zmiany czasochłonności ogólnej poszczególnych zadań nie więcej niż o 20%.

4. Zadania realizowane w komórkach organizacyjnych podlegających reorganizacji.

4.1. Zadania realizowane w komórce organizacyjnej, która powstała w wyniku połączenia komórek.

Czasochłonność ogólną zadań realizowanych w komórce organizacyjnej, która powstała w wyniku połączenia komórek ustala się w dwóch etapach:

1) określanie czasochłonności ogólnej zadań komórki organizacyjnej, która powstała w wyniku połączenia komórek (ustalenie 100% czasochłonności ogólnej wszystkich zadań).

Czasochłonność ogólna zadań jest określona dla każdej komórki organizacyjnej w załączniku nr 3.

Czasochłonność ogólną zadań ustala się na podstawie przyjętej proporcji godzin realizacji wszystkich zadań jednej komórki organizacyjnej do godzin realizacji wszystkich zadań komórki organizacyjnej, która powstała w wyniku połączenia komórek.

Przykład:

– połączona komórka ogólna i informatyki w urzędzie celnym, o planowanej ilości stanowisk służbowych w komórce organizacyjnej zgodnej z planem etatów – 10 (godziny realizacji wszystkich zadań w komórce –10 x 8 godzin = 80),

– zadanie komórki ogólnej „prowadzenie spraw z zakresu struktury organizacyjnej urzędu celnego i podległych komórek organizacyjnych, w tym przygotowywanie projektów decyzji i poleceń”, o czasochłonności ogólnej 7,9%,

– zadanie komórki informatyki w urzędzie celnym „wykonywanie zadań zleconych w zakresie administrowania siecią komputerową w urzędzie celnym – o średnim poziomie trudności i złożoności”, o czasochłonności ogólnej 11%,

– godziny realizacji wszystkich zadań wskazanych w załączniku nr 3 dla komórki ogólnej – 60 godzin,

– godziny realizacji wszystkich zadań wskazanych w załączniku nr 3 dla komórki informatyki w urzędzie celnym – 20 godzin,

– czasochłonność ogólna zadania komórki ogólnej wynosi więc 60/80, tj. 6/8,

– czasochłonność ogólna zadania komórki informatyki wynosi więc 20/80, tj. 2/8,

– czasochłonność ogólna zadania komórki ogólnej „prowadzenie spraw z zakresu struktury organizacyjnej urzędu celnego i podległych komórek organizacyjnych, w tym przygotowywanie projektów decyzji i poleceń”, w połączonej komórce organizacyjnej wynosi 6/8 x 7,9% = 5,93,

– czasochłonność ogólna zadania komórki informatyki w urzędzie celnym „wykonywanie zadań zleconych w zakresie administrowania siecią komputerową w urzędzie celnym – o średnim poziomie trudności i złożoności”, w połączonej komórce organizacyjnej wynosi 2/8 x 11% = 2,75.

Zasadę przeliczania czasochłonności ogólnej zadań stosuje się odpowiednio w przypadku analogicznych zadań łączonych komórek organizacyjnych, np. „archiwizacja dokumentów”, „reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu przed sądami administracyjnymi w zakresie właściwości komórki”.

Zasadę przeliczania czasochłonności ogólnej zadań stosuje się odpowiednio w przypadku komórek organizacyjnych jednostek organizacyjnych realizujących również zadania dotyczące ogólnopolskich systemów informatycznych oraz systemów stworzonych przez Służbę Celną.

2) po określeniu czasochłonności ogólnej zadań, zgodnie z pkt 1, dokonuje się ewentualnych dalszych zmian czasochłonności ogólnej zadań, wynikających z wyłączenia zadań nierealizowanych lub realizacji zadań przez kilka komórek organizacyjnych.

4.2. Zadania realizowane w wyodrębnionej lub podzielonej komórce organizacyjnej (w komórce, z której wyodrębniono komórkę oraz w komórce wyodrębnionej).

Czasochłonność ogólną zadań realizowanych w wyodrębnionych lub podzielonych komórkach organizacyjnych ustala się w trzech etapach:

1) wskazanie zadania realizowanego wyłącznie w każdej z wyodrębnionych lub podzielonych komórek, z czasochłonnością ogólną określoną w załączniku nr 3,

2) określenie zadania realizowanego jednocześnie w wyodrębnionych lub podzielonych komórkach, określając (rozdzielając) ich czasochłonności ogólne; czasochłonność ogólną zadania rozdziela się na komórki organizacyjne realizujące zadanie, rozdziału dokonują osoby nadzorujące. Suma czasochłonności ogólnej rozdzielonego zadania równa się czasochłonności ogólnej określonej w załączniku nr 3,

3) czasochłonności ogólne wszystkich zadań w wyodrębnionych lub podzielonych komórkach organizacyjnych określone zgodnie z pkt 1 i 2 koryguje się powiększając je proporcjonalnie (z uwagi na fakt, iż suma czasochłonności ogólnej zadań komórki organizacyjnej wynosi 100%).

4.3. Zadanie przypisane, zgodnie z załącznikiem nr 3 do danej komórki organizacyjnej, realizowane:

1) w całości na stanowisku służbowym radcy prawnego, audytora wewnętrznego, pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych – nie jest przypisywane stanowiskom służbowym w tej komórce; na stanowiskach radcy prawnego, audytora wewnętrznego, pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych wskazuje się zadania określone odpowiednio w części XII, XIII i XV załącznika nr 3,

2) w części na stanowisku służbowym radcy prawnego, pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych:

– zadanie przypisuje się stanowiskom służbowym (innym niż stanowiska, o których mowa w pkt 1) w komórkach organizacyjnych, w których jest realizowane,

– czasochłonność ogólną zadania, określoną w załączniku nr 3, ustala się (dla wszystkich stanowisk realizujących zadanie) na podstawie przyjętej proporcji godzin realizacji zadania, odpowiednio na stanowisku służbowym radcy prawnego albo pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych, do godzin realizacji zadania na pozostałych stanowiskach służbowych.

Z uwagi na fakt, iż suma czasochłonności ogólnej zadań komórki organizacyjnej wynosi 100%, czasochłonności ogólne wszystkich zadań realizowanych na stanowiskach w komórce koryguje się powiększając je proporcjonalnie.

5. Zadania określone w załączniku nr 3 związane z prowadzeniem postępowań w I instancji w zakresie stosowania środków egzekucyjnych z pieniędzy, ruchomości i dokumentów oraz obsługą finansowo-kasową.

Można je przypisać stanowiskom służbowym realizującym zadanie, poprzez przypisanie wyłącznie tego zadania i przeliczenie jego czasochłonności ogólnej według zasady, że czasochłonności ogólne wszystkich zadań w komórce organizacyjnej (w opisanej sytuacji jedyne zadanie na stanowisku) przelicza się proporcjonalnie, np. w przypadku zadania „prowadzenie postępowań w I instancji w zakresie stosowania środków egzekucyjnych z pieniędzy, ruchomości i dokumentów”, o czasochłonności ogólnej określonej w załączniku nr 3 jako 12, 4% – należy przyjąć, że wartość 12, 4% stanowi 100% czasochłonności ogólnej wszystkich zadań w komórce.

II. Zmiana czasochłonności ogólnej poszczególnych zadań nie więcej niż o 20%.

Zmiana dokonywana jest po ustaleniu czasochłonności ogólnej zadań, zgodnie z zasadami określonymi w pkt I.

III. Zasady określania czasochłonności stanowiskowej

Czasochłonność ogólna zadania (Coz) określona jest w załącznikach nr 2 i 3.

Czasochłonność stanowiskową zadania (Csz) określa się procentowo następująco:

– czasochłonność ogólną zadania określoną procentowo przelicza się na godziny realizacji zadania na wszystkich stanowiskach służbowych realizujących dane zadanie (hoz) według wzoru:

(CozxEx8):100 = hoz; gdzie

E – oznacza planowaną ilość stanowisk służbowych w komórce organizacyjnej zgodną z planem etatów, z wyłączeniem stanowiska kierowniczego

8 – oznacza dzienną ilość godzin realizacji zadań na stanowisku służbowym (dotyczy to wszystkich systemów czasu służby)

Przykład: komórka akcyzy i gier w izbie celnej

zadanie: „Reprezentowanie dyrektora izby celnej w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w zakresie właściwości komórki”

czasochłonność ogólna zadania: 4,5%

planowana ilość etatów: 6

hoz=(4,5x6x8):100 = 2,16 godzin

– otrzymaną wartość (2, 16) rozdzielamy na stanowiska służbowe realizujące zadanie, a następnie obliczamy procentowy udział realizacji tego zadania na stanowisku służbowym w stosunku do czasu realizacji pozostałych zadań, np.:

Przykład 1:

zadanie realizowane na jednym stanowisku służbowym:

8 godzin – 100%

2,16 godziny – Csz

Csz=2,16x100/8 = 27%

Przykład 2:

zadanie realizowane na dwóch stanowiskach służbowych według następującego podziału:

hoz1 = 1 godzina

hoz2 = 1,16 godziny

8 godzin – 100%

1 godzina – Csz

Csz1 = 1x100/8 = 12,5%

8 godzin – 100%

1,16 godziny – Csz

Csz2=1,16x100/8 = 14,5%

Czas realizacji zadania na wszystkich stanowiskach służbowych realizujących dane zadanie (hoz) powinien być równy sumie godzin realizacji zadania na poszczególnych stanowiskach służbowych.

W przykładzie:

hoz = hoz1+ hoz2

Załącznik nr 5

WARTOŚCI STANOWISK SŁUŻBOWYCH

Wartość
stanowiska
służbowego

Stanowisko służbowe

16

Szef Służby Celnej

15

zastępca Szefa Służby Celnej

14

dyrektor departamentu, dyrektor izby celnej

13

zastępca dyrektora departamentu, zastępca dyrektora izby celnej, główny księgowy

12

naczelnik urzędu celnego

11

zastępca naczelnika urzędu celnego

10

naczelnik wydziału w Ministerstwie Finansów, naczelnik wydziału w izbie celnej, kierownik oddziału celnego

9

zastępca naczelnika wydziału w izbie celnej, zastępca kierownika oddziału, kierownik referatu

8

kierownik zmiany

7

dowódca jednostki pływającej

5,50–6,00

starszy ekspert Służby Celnej, audytor wewnętrzny, radca prawny, dziekan, kapelan

4,50–5,49

ekspert Służby Celnej, Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych

3,50–4,49

młodszy ekspert Służby Celnej

2,50–3,49

starszy specjalista Służby Celnej

1,50–2,49

specjalista Służby Celnej

1,00–1,49

młodszy specjalista Służby Celnej

[1] § 3 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 53 Ministra Finansów z dnia 24 sierpnia 2016 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U.M.F. poz. 64). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2016 r.

[2] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 53 Ministra Finansów z dnia 24 sierpnia 2016 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych (Dz.U.M.F. poz. 64). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2016 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00