Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21.11.2019, sygn. 0114-KDIP3-3.4011.443.2019.1.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-3.4011.443.2019.1.JM

W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 września 2019 r. (data wpływu 30 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymywanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym Sił Zbrojnych RP i w 2014 r. Rozkazem Personalnym () Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 23 maja 2014 r. został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych (NATO). W latach podatkowych 2014, 2015, 2016 i 2017 Wnioskodawca pełnił służbę w NATO () (Holandia). Jest to wielonarodowa jednostka wojskowa, której personel wydzielany jest w procesie generacji sił, w którym państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego odpowiedzialne są za wydzielenie i skierowanie swoich żołnierzy do objęcia różnych stanowisk służbowych, niezbędnych do jej prawidłowego funkcjonowania i wypełnienia swojej misji. NCIA, używając nomenklatury wojskowej, wykorzystywana jest w procesie ciągłym do zapewnienia siłom i państwom sojuszniczym zdolności (możliwości) dowodzenia i kierowania, kontroli, komunikacji, wymiany informacji w tym informacji wywiadowczych i rozpoznawczych oraz zdolności cybernetycznych i obrony przeciwbalistycznej. Wyżej wymienione zdolności są bezpośrednio wykorzystywane do wzmacniania sił państw sojuszniczych podczas wykonywania mandatowych obowiązków w czasie pokoju i kryzysu, a także są bezpośrednio wykorzystywane przez siły i państwa sojusznicze biorące udział w konfliktach zbrojnych () i walce z terroryzmem (). Technologie używane przez NCIA zapewniają i wspierają nieprzerwalną, bezpieczną komunikację (dowodzenie i kierowanie) oraz wymianę informacji, objętych również najwyższą klauzulą tajności, pomiędzy decydentami Sojuszu, wielonarodowymi dowództwami i siłami zbrojnymi rozlokowanymi w różnych rejonach świata. Ponadto, jednym z zadań NCIA jest obrona sił państw sojuszniczych przed wrogimi atakami cybernetycznymi, co w efekcie bezpośrednio wzmacnia siłę państw sojuszniczych w aspekcie komunikacji międzynarodowej, bezpieczeństwa prowadzenia operacji wojskowych i zapobiegania aktom terroryzmu. W ww. latach podatkowych, zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia służby wojskowej poza granicami państwa, Wnioskodawcy przysługiwało uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju Wnioskodawca otrzymywał należność zagraniczną, na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 1578), na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustaloną odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa. Należność zagraniczna wypłacana była przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Euro i była opodatkowana. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Biorąc pod uwagę wykonywane przez Wnioskodawcę zadania służbowe w ramach wskazanych powyżej mandatowych zadań realizowanych przez wielonarodową Jednostkę Wojskową, w której pełnił służbę poza granicami państwa, w ocenie Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy w latach podatkowych: 2014, 2015, 2016 i 2017 jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00