Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16.04.2019, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.136.2019.2.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.136.2019.2.MM

Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.) na wezwanie z dnia 25 marca 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.136.2019.1.MM o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 2006 roku do 2018 roku kiedy Wnioskodawca pracował w X w charakterze realizatora dźwięku koszty uzyskania przychodu wynosiły 50%. W dniu 28 listopada 2017 r. Wnioskodawca zawarł z X S.A. umowę o dzieło, gdzie zobowiązał się do wykonania oryginalnego, autorskiego dzieła polegającego na: realizacji dźwięku do audycji produkowanych przez X. Jako Twórca Wnioskodawca uczestniczy w tworzeniu zdjęć do programów telewizyjnych, reportaży emitowanych w X. W połączeniu z dziennikarzem, lub reżyserem, Wnioskodawca odpowiada za kompozycję dźwiękową kadru i rodzaje stosowanych urządzeń dźwiękowych, finalnie odpowiadając za wygląd materiału od strony dźwiękowej. Każdorazowo po zrealizowaniu dzieła, Wnioskodawca przenosi na X S.A na zasadach wyłączności wszelkie prawa majątkowe i prawa pokrewne w zakresie korzystania i rozporządzania dziełem w całości, lub we fragmentach - nieograniczone w czasie i przestrzeni, oraz zezwala na wykonanie autorskich praw zależnych do dzieła w zakresie jego opracowań, przeróbek, przemontowań, łączenia z innymi utworami, itd. Przeniesienie praw następuje na cały czas ich trwania i obejmuje takie pola jak: utrwalanie i zwielokrotnianie, wszelki obrót oryginałem, najem, wypożyczanie, nadawanie, reemitowanie, publiczne udostępnianie, odtwarzanie, itd. Wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje za wykonane dzieło obejmuje wynagrodzenie za wykonanie dzieła oraz przeniesienie praw i udzielenie ww. zezwoleń oraz wykonanie nadzoru autorskiego. W umowie o dzieło podpisanej dnia 28 listopada 2017 r. koszty uzyskania przychodu stosowane do ww. dzieła zostały określone na 50%, jednak po wejściu w życie zmian w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aneksem do umowy z dnia 14 marca koszty uzyskania przychodów uzyskanych w 2018 roku zostały zmniejszone do poziomu 20%, a następnie po nowelizacji ustawy z dnia 15 czerwca 2018 r. koszty obniżono do 0%. W mniemaniu Wnioskodawcy niesłusznie. Praca wykonana przez niego ma charakter twórczy. Ustawa o prawach autorskich utwór definiuje jako każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia, w szczególności przedmiotami praw autorskich są m.in.: utwory audiowizualne (w tym filmowe) i fotograficzne. Umową o dzieło podpisaną z X zobowiązuje się do realizacji dźwięku techniką elektroniczną, czyli przy udziale Wnioskodawcy powstają utwory audiowizualne o indywidualnym, niepowtarzalnym charakterze. Utwory te to między innymi: reportaże, materiały newsowe, programy kulturalne, audycje publicystyczne, formy dokumentalne, felietony i etiudy filmowe. Od Wnioskodawcy zależy jak te utwory będą ostatecznie wyglądały pod względem kompozycji dźwiękowej nagrania. Wnioskodawca odpowiada za dźwiękową stronę nagrania, co oznacza, że wybiera rodzaj urządzeń i przetworników, wymyśla koncepcję dźwięku, planuje i ustawia dźwięk, wybiera miejsce nagrania oraz sposób realizacji. Wnioskodawca wymyśla również sposób pracy na planie zdjęciowym. Ustala także z prowadzącym program prezenterem sposób realizacji dźwięku. Wnioskodawca jako realizator dźwięku, pracę nad danym utworem zaczyna na długo przed nagraniem. W oparciu o przesłany wcześniej konspekt programu Wnioskodawca ustala razem z autorem programu przebieg dnia zdjęciowego i opracowuje jego warstwę od strony realizacji dźwięku. Inspiracje Wnioskodawca czerpie z filmu, fotografii, teatru, koncertów jak i wszystkich dziedzin sztuki. Wsparciem przy opracowywaniu koncepcji jest także 28-letnie doświadczenie w szeroko rozumianej pracy audiowizualnej w charakterze, realizatora dźwięku w trakcie przedstawień koncertowych, teatralnych jak i realizatora dźwięku w innych stacjach telewizyjnych, reklamach i filmach eksperymentalnych. W trakcie swojej pracy, Wnioskodawca przygotowuje, opracowuje i wyznacza niezbędny sprzęt do uzyskania oczekiwanego efektu. W czasie pracy Wnioskodawca dba o jakość dźwięku przez całą realizację, odpowiadając za artystyczną stronę tego co i w jaki sposób jest rejestrowane. Po skończonym nagraniu stworzony przez Wnioskodawcę materiał audiowizualny trafia do montażysty, który układa go według ustalonej wcześniej wspólnie koncepcji. Wnioskodawca jest twórcą w myśl ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00