Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 04.02.2019, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.856.2018.3.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.856.2018.3.JM

1) VAT-marża dla sprzedaży samochodów. 2) Prawo do pełnego odliczenia podatku od wydatków eksploatacyjnych związanych auto-lawetą.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2018 r. (data wpływu 20 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2019 r. (data wpływu22 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uwzględnienia wyłącznie ceny zakupu samochodów przy wyliczeniu VAT-marży dla sprzedaży ww. samochodów jest prawidłowe;
  • prawa do pełnego odliczenia podatku od wydatków eksploatacyjnych związanych z pojazdem samochodowym auto-lawetą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia wyłącznie ceny zakupu samochodów przy wyliczeniu VAT-marży dla sprzedaży ww. samochodów oraz prawa do pełnego odliczenia podatku od wydatków eksploatacyjnych związanych z pojazdem samochodowym auto-lawetą oraz dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2019 r. (data wpływu 22 stycznia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie prawidłowego adresu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami osobowymi używanymi (auto-handel) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W podatku dochodowym Wnioskodawca rozlicza się na zasadach ogólnych, podatkowa księga przychodów i rozchodów, metoda uproszczona. Samochody Wnioskodawca kupuje na podstawie umów kupna sprzedaży od osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na podstawie faktur w procedurze vat marża jako towary używane od osób prowadzących działalność gospodarczą w Polsce oraz na terenie krajów Unii Europejskiej. Zakupu samochodów z krajów UE Wnioskodawca dokonuje poprzez platformę elektroniczną. Po wylicytowaniu odpowiedniej kwoty za samochód Wnioskodawca najpierw otrzymuje dokument potwierdzający zamówienie, na podstawie którego dokonuje zapłaty na konto bankowe wskazane w zamówieniu. W zamówieniu są zawarte kwoty zakupu samochodu, opłata za obsługę platformy i opłata za przygotowanie dokumentacji. Po dokonaniu zapłaty Wnioskodawca otrzymuje, trzy faktury gdzie każda z nich jest od innego kontrahenta unijnego zarejestrowanego jako podatnik vat UE. Faktura dokumentująca zakup samochodu jest fakturą vat marża i Wnioskodawca księguje ją do kpir do kol. 10 jako zakup towaru, natomiast faktury za obsługę platformy i przygotowanie dokumentacji Wnioskodawca księguje jako import usług do kol. 13. Podatek akcyzowy od zakupu tych aut Wnioskodawca również księguje do kol 13 kpir. Przy sprzedaży samochodów zakupionych z krajów UE Wnioskodawca stosuje procedurę dotyczącą towarów używanych, czyli tzw. opodatkowanie w systemie marży. Stosownie do art. 26a B pkt 3 VI Dyrektywy Rady Europy z dnia 27.V.1977 roku za wartość bazową do ustalenia marży Wnioskodawca ustala kwotę z faktury dokumentującej sam zakup samochodu. Przy transakcjach krajowych zakup samochodu Wnioskodawca księguje do kol. 10 kpir tj. zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu, natomiast pozostałe wydatki związane z prowadzoną działalnością auto-handel np. przeglądy techniczne, opłata podatku PCC, ubezpieczenie komunikacyjne, kosmetyki samochodowe, zakupy części samochodowych służące do naprawy samochodów (np. filtry paliwa, filtry oleju, łożyska, rozpuszczalniki, podkłady, klocki hamulcowe, przewody hamulcowe, linka sprzęgła, żarówki, płyn do chłodnic, błotnik, próg, łącznik stabilizatora, klamki, świece, cewki, lampy, dywaniki), Wnioskodawca księguje do kolumny nr 13 kpir. Przy sprzedaży samochodów zakupionych z krajów na podstawie umów a także faktur vat marża Wnioskodawca stosuje również procedurę dotyczącą towarów używanych, czyli tzw. opodatkowanie marża. Do wyliczenia wysokości marży Wnioskodawca uwzględnia jedynie wydatek na nabycie towaru używanego zapłacony pierwotnemu sprzedawcy. Oprócz sprzedaży samochodów Wnioskodawca świadczy również usługi holowania i pomocy drogowej. Do tego celu Wnioskodawca wykorzystuje samochód nazwany jako pojazd specjalny pomoc drogowa. W momencie jego zakupu, a było to w 2009 roku, był to samochód ciężarowy z kabiną przystosowaną do przewozu 6 osób. Bezpośrednio po zakupie, auto Wnioskodawca wstawił do zakładu mechaniki pojazdowej w celu dokonania zmian konstrukcyjnych w taki sposób, aby mógł być wykorzystywany na cele samochodów oraz innych towarów zgodnie ze zleceniami kontrahentów. W pojeździe dokonano następujących zmian konstrukcyjnych: zdemontowano skrzynię ładunkową, a w jej miejsce zamontowano najazd do przewozu pojazdów ze stopów lekkich-aluminium, zamontowano wciągarkę elektryczną, oznakowano i wyposażono jako pojazd pomocy drogowej. Pojazd nadal posiada sześć miejsc przystosowanych do przewozu osób. Po dokonaniu zmian konstrukcyjnych Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów wystawiła dokument oznaczając pojazd jako: 504 pomoc drogowa, natomiast Wydział Komunikacyjny w dowodzie rejestracyjnym określił rodzaj jako samochód specjalny, pomoc drogowa. Samochód służy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponoszone koszty eksploatacyjne auto-lawety to głównie koszty zakupu paliwa, płynów eksploatacyjnych, napraw pojazdu i przeglądów technicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00