Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13.10.2016, sygn. ILPP1-1/4512-1-49/16-2/RW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP1-1/4512-1-49/16-2/RW

Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług kształcenia zawodowego oraz konieczności posiadania oświadczenia o finansowaniu usługi szkoleniowej ze środków publicznych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko FUNDACJI przedstawione we wniosku z 25 lipca 2016 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 16 sierpnia 2016 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 19 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług kształcenia zawodowego jest nieprawidłowe,
  • w zakresie konieczności posiadania oświadczenia o finansowaniu usługi szkoleniowej ze środków publicznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług kształcenia zawodowego oraz konieczności posiadania oświadczenia o finansowaniu usługi szkoleniowej ze środków publicznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zwanego dalej VAT). Fundacja nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, t.j. z dnia 4 grudnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156). Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub jednostką badawczo rozwojową świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym. Fundacja jako podmiot organizujący przedmiotowe szkolenie nie ubiegała się o uzyskanie jakiejkolwiek akredytacji, ponieważ jako jednostka nie objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r., t.j. z dnia 4 grudnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156) o systemie oświaty nie wymagała uzyskania odpowiedniej akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Celem Fundacji jest m.in. aktywny rozwój istniejących form promocji nauk ekonomicznych realizowanych przez środowiska Fundatora, tj. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także organizowanie nowych, prorynkowych projektów edukacyjnych oraz ich prowadzenie. Realizując wskazane cele Fundacja zorganizowała szkolenie o nazwie ..., które odbyło się w czerwcu 2016 r. Organizacja szkolenia należy do odpłatnej działalności statutowej Fundacji. Świadczona usługa kształcenia zawodowego ma charakter naukowy, dotyczy metodyki nauk o zarządzaniu, ukierunkowanej na rozwój wiedzy kadry naukowej polskich uczelni. Głównym przesłaniem organizowanego szkolenia było rozwiązywanie problemów zarządzania z perspektywy paradoksów i paradygmatów, zapewnienia uczestnikom możliwości spotkania, dyskusji i wymiany poglądów w gronie wybitnych postaci nauk o zarządzaniu jak i wybitnych menedżerów i przedsiębiorców. Uczestnikami przedmiotowego szkolenia byli głównie pracownicy naukowi uczelni publicznych, jak również inne osoby opłacające koszt swojego uczestnictwa ze środków własnych lub ze środków uczelni niepublicznych. Forma i zasady przeprowadzonego przez Wnioskodawcę szkolenia nie wynikały z odrębnych przepisów. Udział w szkoleniu będącym przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w przeważającej mierze (bo w ponad 80%) był finansowany przez uczelnie publiczne lub inne jednostki, które opłatę za uczestnictwo finansowały w całości ze środków publicznych, potwierdzając ten fakt odpowiednim oświadczeniem. Techniczny sposób przekazania środków finansowych pozostaje irrelewantny dla przesądzenia czy będą one korzystały ze zwolnienia. Opłata za udział w szkoleniu obejmowała uczestnictwo, nocleg, wyżywienie, udział w uroczystej kolacji oraz publikację przygotowanych referatów. Usługi polegające na zapewnieniu uczestnikom szkolenia noclegu, wyżywienia, udziału w uroczystej kolacji, jak również możliwości publikacji przygotowanych referatów są usługami ściśle związanymi z usługą podstawową, tj. usługą szkoleniową świadczoną przez Wnioskodawcę. Przedmiotowe usługi pozostają sprzężone z usługą podstawową, a skorzystanie przez uczestników szkolenia z usługi podstawowej warunkuje możliwość skorzystania z usługi noclegu, wyżywienia, uczestniczenia w uroczystej kolacji czy możliwości publikacji przygotowanego referatu. Należy zaznaczyć, że usługi dodatkowe wymienione powyżej nie stanowiły czynności niezbędnych, warunkujących prawidłowe wykonanie usługi podstawowej. Świadczone usługi dodatkowe nie miały również na celu osiągnięcia dodatkowego dochodu. Celem ich świadczenia było odzwierciedlenie preferencji uczestników szkolenia, rozszerzenie katalogu świadczonych przez Wnioskodawcę usług, trafienie do większej ilości odbiorców, koncentrację w jednym miejscu wielu pracowników naukowych polskich uczelni publicznych i niepublicznych, jednocześnie stwarzając im możliwość nawiązania nowych kontaktów, współpracy oraz wymiany poglądów. Jest to powszechnie stosowana praktyka, zarówno przez uczelnie publiczne jak i inne jednostki świadczące usługi kształcenia zawodowego. Z formularza zgłoszeniowego dla uczestników wynika, że głównym przedmiotem transakcji jest usługa szkoleniowa. Skorzystanie przez uczestników szkolenia z usługi podstawowej warunkuje możliwość wyboru i skorzystania z jednej z trzech dostępnych opcji uczestnictwa, w ramach których przewidziano m.in. usługę noclegu, wyżywienia, uczestnictwa w uroczystej kolacji czy możliwość publikacji przygotowanego referatu. Za udział w szkoleniu Fundacja wystawia faktury stosując stawkę VAT zw oraz 23%. Stawka VAT zw stosowana jest do opłat za udział w szkoleniu, które finansowane i wnoszone są przez uczelnie publiczne, a także dla jednostek, które przedłożą oświadczenie, że ich udział w szkoleniu w całości finansowany jest ze środków publicznych (np. 1850 zł brutto, tj. 1850 zł netto + VAT zw). Dla pozostałych uczestników Fundacja stosuje stawkę podstawową VAT 23% (np. 1850 zł brutto, tj. 1504,07 zł netto + VAT 23%).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00