Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27.08.2009, sygn. ITPP2/443-473a/09/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-473a/09/RS

0% stawka podatku na świadczoną usługę transportu wewnatrzwspolnotowego stanowiącą część transportu międzynarodowego oraz związaną z nią usługą pomocniczą.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), uzupełnionymi pismami z dnia 22 i 30 lipca 2009 r. (data wpływu odpowiednio 27 lipca i 26 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla świadczonej usługi transportu wewnątrzwspólnotowego stanowiącej część transportu międzynarodowego oraz związanej z nią usługi pomocniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 22 i 30 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla świadczonej usługi transportu wewnątrzwspólnotowego stanowiącej część transportu międzynarodowego oraz związanej z nią usługi pomocniczej.

W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy kompleksowe usługi spedycyjne obejmujące pośrednictwo w organizacji: transportu, usług portowych tj. czynności na ładunkach, bądź środkach transportu (np. przepakowania/przeładunku towarów, przetrzymania towarów, podstawiania/obsługi środków transportu), odpraw celnych towarów, itp. Usługi te związane są z transportem międzynarodowym towarów z państw trzecich do odbiorców w Polsce. Z uwagi na fakt, iż transport jest częściowo dokonywany środkami transportu morskiego jego trasa przebiega przez porty znajdujące się zarówno w Polsce, jak i innych krajach UE. Usługi pomocnicze do opisanych usług spedycji, to wszelkie czynności niezbędne do przetransportowania towarów z miejsca ich nadania do miejsca przeznaczenia. Konieczność wykonania takich czynności wynika m.in. ze specyfiki wybranego środka transportu, obranej trasy, jak i wybranego przez klienta sposobu rozliczenia należności celno-podatkowych, związanych z przywozem towarów na obszar Wspólnoty Europejskiej. Usługi pomocnicze do transportu, wykonywane są w ramach usługi spedycji obejmują usługi portowe (tj. m. in. przeładunek, przepakowywanie, przechowywanie, kompletowanie towaru do wysyłki, wszelkie czynności związane z dopuszczeniem towaru do obrotu na terenie Wspólnoty) oraz niezbędne obowiązki ewidencyjne, itp. Przechowywanie w magazynach jest wykonywane jedynie w razie konieczności i uwarunkowań danego zlecenia transportowego tj. krótkotrwale pomiędzy przeładunkiem). Wszelkie przechowywanie/magazynowanie towarów odbywa się zawsze w ramach świadczonych usług spedycji i nie jest traktowane przez Spółkę jako odrębna usługa. Nie można ograniczać zakresu zaangażowania Spółki w wykonywaną przez nią usługę jedynie do pośrednictwa pomiędzy wykonawcami cząstkowych czynności, a nabywcą usługi, gdyż Spółka świadczy usługi spedycji, a nie pośrednictwa. Co do zasady świadczenie powyższych usług nie odbywa się w oparciu o zawarte w formie pisemnej kompleksowe umowy, lecz jedynie zlecenia na konkretne frachty (przewozy). W konsekwencji zawierana jest jedna umowa, na przetransportowanie konkretnego towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia, która zawiera również zobowiązanie do wykonania wszelkich innych czynności (np. usług pomocniczych), które umożliwią wykonanie głównego zadania, czyli transportu. Spółka częściowo świadczy usługi samodzielnie (np. w zakresie odpraw celnych), jednakże w większości przypadków nabywa usługi od podmiotów zewnętrznych, w tym armatorów morskich, przewoźników lądowych, terminali przeładunkowych, portów, itp. Niezależnie od powyższego ww. usługi składają się na jeden kompleksowy produkt finalny tj. usługę spedycji świadczoną przez Spółkę na rzecz jej kontrahentów w różnych wariantach. Spółka może odpowiadać za organizację transportu na całej trasie z państwa trzeciego do Polski, albo za organizację części transportu np. na trasie Hamburg - Polska. W każdym przypadku Spółka posiada dokumenty spedytorskie (np. konosamenty morskie), potwierdzające międzynarodowy charakter transportu, który w całości lub w części organizuje. W przypadku organizacji transportu towarów pomiędzy portem znajdującym się w innym państwie członkowskim niż na terytorium kraju, a Polską, świadczone usługi realizowane przez Spółkę stanowią wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów. Z uwagi na fakt, iż towary są przemieszczane z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski usługi świadczone przez Spółkę są częścią transportu międzynarodowego. W niektórych przypadkach Spółka występuje jako podwykonawca świadczonych usług. Towary transportowane w ramach świadczonych usług spedycji każdorazowo, po rozładowaniu ze statku oceanicznego, zostają wprowadzone do obrotu na terytorium Wspólnoty w porcie znajdującym się w innym niż Polska kraju UE. Następnie, po dopuszczeniu do obrotu zostają przemieszczone na terytorium Polski środkami transportu morskiego lub kołowego (samochodem albo pociągiem). Kontrahenci Spółki, co do zasady, są polskimi podatnikami podatku od towarów i usług nie będącymi armatorami morskimi, podającymi polski numer, pod którym są zidentyfikowani dla potrzeb podatku od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00