Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 08.11.2007, sygn. ITPP1/443-147/07/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/443-147/07/MS

Kto posiada status podatnika podatku VAT: Gmina czy Urząd Gminy?W jaki sposób Gmina powinna dokonywać rozliczeń podatku VAT przy posiadaniu 2 NIP-ów Urzędu Gminy i Gminy?Jakie czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Gminie, a jakie w Urzędzie Gminy?Zdaniem wnioskodawcy to Urząd Gminy podlega obowiązkowi posiadania numeru identyfikacji podatkowej oraz rejestracji dla celów rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług.W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym Gmina definiowana jest jako wspólnota samorządowa, którą tworzą mieszkańcy gminy oraz odpowiednie terytorium. Natomiast organem wykonawczym Gminy jest Wójt, Burmistrz lub Prezydent (art. 26 w/w ustawy), który wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy (art. 33).Urząd Gminy jako jednostka organizacyjna Gminy, przy pomocy której organ wykonawczy - Wójt wykonuje swoje zadania powinien dokonywać rozliczeń podatku VAT stosując numer NIP jemu nadany.Wszystkie czynności świadczone przez Urząd Gminy, powołany ustawowo do realizacji zadań Gminy - zarówno zwolnione jak i opodatkowane podlegają opodatkowaniu w Urzędzie Gminy. Uzasadniając swoje stanowisko Gmina uważa, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020), nie ma możliwości prowadzenia dwóch odrębnych ewidencji księgowych dla rozliczenia podatku VAT dla samorządowych osób prawnych jak i dla ich urzędów dokonujących obsługi od strony techniczno-organizacyjnej. Wystawianie faktur zakupu, jak i sprzedaży na Urząd Gminy daje możliwość rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, rejestrów zakupów i sprzedaży oraz ujęcia prawidłowych należności i zobowiązań z tytułu podatku VAT w bilansie Urzędu, wykazania zobowiązania z tytułu podatku VAT wobec Urzędu Skarbowego, weryfikacji tego salda.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00