Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.06.2006, sygn. USIII/443-20/06, Urząd Skarbowy w Radomsku, sygn. USIII/443-20/06

Czy Gmina miała prawo do odliczenia podatku VAT ?

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że Gmina zrealizowała w 2004 r. inwestycję "Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w ..." w ramach Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich "SAPARD", dotyczącą refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Umowa z ARiMR w Łodzi została zawarta w dniu 21.04.2004 r. Wartość zadania brutto 353.698,02 zł. Kwota pomocy finansowej brutto 247.588,61 zł nie zawierała kwoty podatku przypadającej na wartość netto (bez podatku). W/w umowa została rozliczona w dniu 09.07.2004 r., a zapłacona w dniu 31.03.2005 r. w kwocie 247.588,61 zł. Ponieważ Jednostka sfinansowała powyższą inwestycję w 30%, w związku z powyższym skorzystała z prawa do odliczenia podatku VAT poprzez pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony w wysokości 30% kwoty wynikającej z faktury VAT nr 24/2004 z dnia 30.06.2004 r., o wartości netto 330.558,90 zł, podatek VAT 7% - 23.139,12 zł, tj. w kwocie 6.941,71 zł.Wnioskujący pyta, czy miał prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację przedmiotowej inwestycji. Zdaniem Jednostki Gmina nie miała prawa do odliczenia całości podatku VAT w deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2004 r. złożonej do Urzędu Skarbowego w dniu 18.08.2004 r.Generalna zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wyrażona została w Dziale IX ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 86 ust. 1 powyższej ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jeżeli więc Gmina prowadzi samodzielnie inwestycje, występując jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek, polegającą na budowie wodociągu, to w takiej sytuacji może odliczyć VAT z faktur otrzymywanych od wykonawców, pod warunkiem, że podatek naliczony jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zaś Gmina realizuje inwestycje wypełniając zadanie administracji publicznej, z którymi związek sprzedaży opodatkowanej nie wystąpi, to z opisanego prawa pomniejszenia podatku należnego o naliczony skorzystać nie będzie mogła.Na podstawie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 01.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. W takich przypadkach, podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczany do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją z środków Unii Europejskich.Stosownie do uregulowań wynikających z ust. 3 § 27a w/w rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podmiotom spełniającym następujące warunki:1. w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;2. posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1;3. posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:a) o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1, przed dniem 01.05.2004 r.,b) zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją za środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,c) potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,d) zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 1 i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.Zwrotu podatku dokonuje się na wniosek podmiotu, o którym mowa w ust. 1, złożony do naczelnika urzędu skarbowego. W ust. 5 i 6 § 27a rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. wymienione zostały elementy i załączniki jakie przedmiotowy wniosek powinien zawierać. Jednym z niezbędnych załączników jest oświadczenie składającego wniosek, że zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który został lub zostanie przez podatnika rozliczony w jakikolwiek inny sposób.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00