Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2005, sygn. PP II 443/1/48/78/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy, sygn. PP II 443/1/48/78/05

Czy w odniesieniu do terenów wydzierżawionych innej firmie i użytkowanych obecnie oraz w przyszłości w celu wydobywania żwiru należy naliczać przy pobieraniu opłat dzierżawnych podatek od towarów i usług, czy też wydzierżawianie terenów rolnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pytanie podatnika

Wątpliwości Podatnika dotyczą naliczania podatku od towarów i usług przy pobieraniu opłat dzierżawnych w odniesieniu do terenów rolnych wydzierżawionych innej firmie z przeznaczeniem na wydobywanie żwiru. Ze złożonych pism wynika, że zapytanie dotyczy działek rolnych, które zostały wydzierżawione firmie X na podstawie umowy z dnia 1996 roku. Aktualnie i w przyszłości działki te przeznaczone są i będą pod wydobycie żwiru. Z działek tych Firma X winna odprowadzić do Urzędu Gminy podatek od nieruchomości za 2,2 ha działki. Działki położone są w Polsce. Ponadto Strona wskazała, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Osiągane dotychczas przychody z dzierżawy działek rolnych nie przekroczyły kwoty 10.000 EURO rocznie i były w związku z powyższym zwolnione z podatku od towarów i usług. Przy czym Podatnik wskazał, że jeżeli firma X ureguluje swoje zobowiązania za użytkowanie działek rolnych zgodnie z umową Podatnik przekroczy wspomnianą powyżej granicę 10.000 EURO. Ponadto Podatnik wskazał, że posiada tereny rolne położone na terenie gmin Lwówek i Bolesławiec. Nieruchomości te zostały wydzierżawione firmie X, która na 2 ha wykonuje działalność gospodarczą. Na terenie tym zbudowano budynek i kopalnię. Reszta tych terenów - dzierżawionych przez tą samą firmę - nadal użytkowana jest jako teren rolny. W ocenie wnioskodawcy tereny rolne nie podlegają opodatkowaniu, tak jak nie dotyczy to 2 ha używanych przez Firmę X dla celów wykonywania działalności gospodarczej, ponieważ dochód uzyskany z tych terenów nie przekracza w roku kwoty 10.000,00 EURO. Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu informuje, że przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W związku z powyższym stanowisko Podatnika wskazujące, że opisane w zapytaniu czynności nie podlegają opodatkowaniu, ponieważ dochód uzyskany z tych terenów nie przekracza w roku kwoty 10.000,00 EURO, jest nieprawidłowe, bowiem wysokość dochodu pozostaje bez wpływu na możliwość korzystania przez Podatnika z podmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług. Decydujące znaczenie ma tutaj bowiem wartość sprzedaży opodatkowanej osiągnięta przez Podatnika w poprzednim roku podatkowym. Zgodnie z ustępem 2 powołanego artykułu do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 5 powołanej ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu polega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Podatnik w piśmie z dnia 02.03.2005 r. wskazał, że dotychczas przychody z dzierżawy działek rolnych nie przekroczyły kwoty 10.000 EURO rocznie i były w związku z tym zwolnione z podatku od towarów i usług, natomiast jeżeli kontrahent ureguluje swoje zobowiązania za użytkowanie działek rolnych zgodnie z umową to Podatnik przekroczy wspomnianą granicę 10.000 EURO. Ponieważ Podatnik posługuje się pojęciem "przychodu" a nie "wartości sprzedaży" nie można w sposób jednoznaczny określić, czy w omawianym przypadku zajdzie przesłanka wynikająca z cytowanego art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów. W sytuacji, o której mowa w zapytaniu, celem dzierżawy gruntów jest wydobycie żwiru, ponadto na części (2 ha) dzierżawionych nieruchomości zbudowano budynek i kopalnię. Ponadto, jak wskazał Podatnik, od przedmiotowych działek spółka odprowadza podatek od nieruchomości (za 2,2 ha), a nie podatek rolny, wskazuje to również na fakt, że grunty te zajęte są na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. W związku z powyższym dzierżawa tych nieruchomości nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów, a zatem wartość świadczonych usług dzierżawy należy uwzględnić przy wyliczaniu kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik w piśmie z dnia 22.04.2005 r. złożonym w dniu 02.05.2005 r. wskazał, że reszta terenów - dzierżawionych przez tą samą firmę - nadal użytkowana jest jako teren rolny. Dzierżawa tych terenów korzystała z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli grunty te faktycznie użytkowane są jako grunty rolne. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku tj. w dniu 31.01.2005 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00