Orzeczenie
Wyrok SN z dnia 9 czerwca 2008 r., sygn. II PK 330/07
Obniżenie przez radę gminy wynagrodzenia burmistrza nie wymaga jego zgody.
Przewodniczący SSN Jerzy Kuźniar, Sędziowie SN: Katarzyna Gonera (sprawozdawca), Małgorzata Wrębiakowska-Marzec.
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 czerwca 2008 r. sprawy z powództwa Piotra C. przeciwko Urzędowi Miasta i Gminy w N. o ustalenie i zapłatę, na skutek skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Bydgoszczy z dnia 24 maja 2007 r. [...]
oddalił skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Sąd Rejonowy-Sąd Pracy w Bydgoszczy wyrokiem z 24 lipca 2006 r. [...] oddalił powództwo Piotra C. przeciwko Urzędowi Miasta i Gminy w N. o ustalenie, że wynagrodzenie zasadnicze powoda wynosi 4.380 zł miesięcznie, i o zasądzenie na jego rzecz od pozwanego pracodawcy kwoty 13.518 zł tytułem wyrównania wynagrodzenia. Powód twierdził, że działająca w imieniu pracodawcy Rada Miejska w N. obniżyła jego wynagrodzenie miesięczne jednostronnie, bez jego zgody, co naruszało art. 11 k.p. oraz art. 29 § 4 i 5 k.p.
Sąd Rejonowy ustalił, że powód od 18 listopada 2002 r. pełni obowiązki Burmistrza Miasta i Gminy N. Uchwałą z 6 grudnia 2002 r. Rada Miejska w N. ustaliła wynagrodzenie powoda na poziomie: wynagrodzenie zasadnicze 4.530 zł, dodatek funkcyjny 1.775 zł, wysługa lat w wysokości 5 % od 1 kwietnia 2003 r. i dodatek specjalny w kwocie 504,40 zł (łącznie 6.809,40 zł miesięcznie). Kolejną uchwałą Rada Miejska przyznała powodowi z dniem 13 grudnia 2002 r. łączne wynagrodzenie w kwocie 6.816 zł, obniżając przy tym wynagrodzenie zasadnicze do wysokości 4.380 zł. Uchwałą z 28 sierpnia 2003 r. ustalono wynagrodzenie powoda na poziomie 7.035 zł. Następnie uchwałą z 26 lutego 2004 r. Rada Miejska zmniejszyła wysokość wynagrodzenia powoda do kwoty 5.935 zł, w tym obniżyła wynagrodzenie zasadnicze do kwoty 3.500 zł. W związku z ustawowym podwyższeniem stawek wynagrodzenia uchwałą z 31 marca 2005 r. wynagrodzenie powoda podwyższono do łącznej kwoty 6.343,20 zł. Żadna z wymienionych uchwał Rady Miejskiej nie została zakwestionowana przez organ nadzoru.
Sąd Rejonowy powołał się na utrwalone orzecznictwo Sądu Najwyższego (np. wyrok z 20 czerwca 2001 r., I PKN 488/00, OSNP 2003 nr 10, poz. 242), zgodnie z którym do zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie wyboru (w tym burmistrza) nie stosuje się art. 42 k.p., czyli wypowiedzenia zmieniającego. Sąd pierwszej instancji stwierdził, że wysokość wynagrodzenia pracowników samorządowych jest kompleksowo uregulowana w ustawie z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (jednolity tekst: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zm.) oraz w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. „w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych” (Dz.U. Nr 33, poz. 264 ze zm.). Tym samym brak jest przesłanek do stosowania w stosunku do tych pracowników - na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych - przepisów Kodeksu pracy dotyczących wynagrodzenia, ponieważ przepisy przywołanej ustawy i przepisy wykonawcze do niej regulują tę materię wyczerpująco. Trudno byłoby również przewidzieć - w przypadku dopuszczenia możliwości zastosowania art. 42 k.p. - konsekwencje prawne ewentualnej odmowy przyjęcia przez pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie wyboru nowych, mniej korzystnych, warunków wynagrodzenia, musiałoby to bowiem prowadzić do zakończenia stosunku pracy, co jest w przypadku burmistrza trudne do zaakceptowania, ponieważ jego stosunek pracy rozwiązuje się dopiero z chwilą wygaśnięcia mandatu (art. 73 § 2 k.p.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right