Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 października 2007 r., sygn. II FSK 266/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Edyta Anyżewska, Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Stanisław Bogucki (sprawozdawca), Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 18 października 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Skarbu Państwa - R. w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 16 listopada 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 456/06 w sprawie ze skargi Skarbu Państwa - R. w O. na decyzję Samorządowe Kolegium Odwoławczego w O. z dnia 11 stycznia 2005 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2000 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Skarbu Państwa - R. w O. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. kwotę 5.400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 listopada 2006 r., sygn. akt I SA/Ol 456/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Skarbu Państwa - R. w O. (dalej: R.) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. (dalej: SKO) z dnia 11 stycznia 2005 r., w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2000 r.

2. Uzasadniając wyrok, Sąd I instancji stwierdził, że niniejsza sprawa była rozpatrywana ponownie - po uchyleniu przez Naczelny Sąd Administracyjny (wyrokiem z dnia 29 czerwca 2006 r., sygn. II FSK 1505/05) poprzednio wydanego w niniejszej sprawie wyroku WSA w Olsztynie z dnia 31 sierpnia 2005 r., sygn. I SA/Ol 81/05. Należało więc uwzględnić regulację prawną zawartą w art. 190 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.; dalej P.p.s.a.), zgodnie z którym sąd, któremu sprawa została przekazana, związany jest wykładnią prawa dokonaną w tej sprawie przez NSA. Przepis ten w istotny sposób determinuje zakres ocen prawnych możliwych do dokonywania przez Sąd I instancji przy ponownym rozpoznawaniu sprawy.

Zwrócono uwagę, że w powołanym powyżej wyroku z dnia 29 czerwca 2006 r. NSA stwierdził, że punktem wyjścia dla oceny, jaki jest charakter przedmiotowych gruntów, powinna być ewidencja gruntów i budynków, wskazując przy tym na podstawy prawne takiego stanowiska. Stwierdził ponadto, że w świetle obowiązujących w 2000 r. przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 9, poz. 31 ze zm.; dalej: u.o.p.l.), od strony podmiotowej obowiązek w podatku od nieruchomości obciążał R. Mając powyższe na uwadze Sąd I instancji przypomniał, że spór w rozpoznawanej sprawie sprowadzał się do ustalenia, czy R, jako użytkownik gruntów przekazanych mu stosowną umową przez Lasy Państwowe, jest podatnikiem podatku od nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00