Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2016-05-23

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych likwidację przeterminowanych towarów

PROBLEM

Prowadzimy sklep z artykułami metalowymi. Niedawno postanowiliśmy poszerzyć prowadzoną działalność i sprzedawać również artykuły chemiczne. Wiele z tych produktów ma jednak terminy przydatności do użytku i prawdopodobnie wystąpi sytuacja, gdy nie wszystkie te towary przed upływem tego terminu uda się sprzedać (pomimo np. obniżenia ich cen). Jak prawidłowo rozliczyć w księgach rachunkowych likwidację tych towarów i na podstawie jakich dokumentów? Czy strata z powodu przeterminowania towarów będzie stanowiła koszty podatkowe? Czy powinniśmy dokonać odliczenia VAT naliczonego przy zakupie tych towarów, które utraciły swoją przydatność?

RADA

Likwidacja przeterminowanych towarów w księgach rachunkowych następuje poprzez przeksięgowanie ceny ich zakupu (nabycia) na konto pozostałych kosztów operacyjnych. Dokumentem, na podstawie którego przeterminowane towary obciążają koszty jednostki, jest protokół likwidacji towarów. Ewentualne koszty utylizacji odpadów są natomiast udokumentowane fakturą wystawioną przez wyspecjalizowaną firmę zajmującą się ich utylizacją. Przyjmuje się, że tego typu straty są normalnym następstwem prowadzenia działalności handlowej. Dlatego też można je, co do zasady, traktować jako koszty podatkowe. Kosztami podatkowymi są także wydatki związane z ewentualną fizyczną likwidacją tych towarów. Likwidacja przeterminowanych towarów nie powoduje obowiązku korekty VAT naliczonego przy ich zakupie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00