Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2017-02-17

Jaki wpływ na obowiązek składkowy z drugiej umowy zlecenia ma przesunięcie wypłaty wynagrodzenia u jednego z płatników

Dla rozstrzygnięcia obowiązku podlegania ubezpieczeniom z tytułu umowy zlecenia istotna jest m.in. wysokość przychodu osiąganego przez zleceniobiorcę w poszczególnych miesiącach kalendarzowych. Zdarza się, że osobom podlegającym obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, które realizują równolegle dwie lub więcej niż dwie umowy zlecenia, zleceniodawca wypłaci wynagrodzenie z opóźnieniem. Jeżeli wypłata nastąpi w kolejnym miesiącu, może się okazać, że każda z umów zlecenia musi zostać oskładkowana.

Zleceniobiorca spełniający jednocześnie warunki do objęcia go obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu kolejnej zawartej umowy zlecenia jest obejmowany tymi ubezpieczeniami z tej umowy, którą zawarł jako pierwszą (art. 9 ust. 2 ustawy systemowej). Z tytułu drugiej umowy zleceniobiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym, jeżeli przychód uzyskany z pierwszej umowy będzie niższy od minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 9 ust. 2c ustawy systemowej). Warunkiem zwolnienia ze składek społecznych z tytułu drugiej umowy zlecenia jest przedstawienie przez zleceniobiorcę dokumentów potwierdzających uzyskiwanie z tytułu pierwszej umowy podstawy wymiaru składek w kwocie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeżeli do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne jest zobowiązany więcej niż jeden płatnik, składki te muszą być opłacone przez każdego płatnika, chyba że ubezpieczony przedłoży dokumenty, z których wynika brak konieczności opłacania składek (art. 34 ust. 6 ustawy systemowej). Może to być m.in. oświadczenie zleceniobiorcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00