Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2010-12-07

Kadry i płace w sferze budżetowej

Mimo że ustawa o pracownikach samorządowych w obecnym kształcie obowiązuje już prawie od 2 lat, to pracodawcy ciągle mają problemy związane z zatrudnianiem pracowników samorządowych. Największe kłopoty dotyczą nawiązywania stosunków pracy, czasu pracy oraz wynagradzania. Poniżej przedstawiamy rozwiązania najczęściej spotykanych problemów związanych z zatrudnieniem pracowników samorządowych.

I. Jakie są najczęstsze problemy związane z zatrudnianiem pracowników samorządowych

Na uprawnienia pracowników samorządowych wpływa forma zatrudnienia. Inne bowiem uprawnienia przysługują pracownikom zatrudnionym na podstawie powołania lub wyboru, a inne osobom zatrudnionym na umowę o pracę.

1. Nawiązanie stosunku pracy z pracownikiem samorządowym

Od 1 stycznia 2009 r. z pracownikiem samorządowym można nawiązać stosunek pracy na podstawie (art. 4 ustawy o pracownikach samorządowych):

● wyboru:

- w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa - jeżeli statut województwa tak stanowi,

- w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu - jeżeli statut powiatu tak stanowi,

- w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta),

- w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu - jeżeli statut związku tak stanowi;

● powołania - zastępca wójta (burmistrza, prezydenta miasta), skarbnik gminy, skarbnik powiatu, skarbnik województwa;

● umowy o pracę - pozostali pracownicy samorządowi.

(?) Chcemy zatrudnić pracownika w ośrodku pomocy społecznej na podstawie umowy o pracę. Czy może to być umowa na okres próbny?

Nie mogą Państwo zatrudnić pracownika samorządowego na okres próbny. Przepisy dotyczące pracowników samorządowych przewidziały wyłącznie dwa rodzaje umowy o pracę, jakie można zawrzeć z pracownikiem samorządowym - umowę na czas określony oraz umowę na czas nieokreślony (art. 16 ustawy o pracownikach samorządowych). Wyłączone jest w tym zakresie stosowanie przepisów Kodeksu pracy dotyczących zawierania umów na okres próbny. Ponadto, jeżeli zachodzi konieczność zastąpienia pracownika samorządowego w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności, można w tym celu zatrudnić pracownika samorządowego na czas zastępstwa nieobecnego pracownika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00