Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2003-09-06

Procedura rejestracji układu zbiorowego pracy oraz związane z tym obowiązki pracodawcy

Układy zbiorowe pracy, czyli umowy zawierane pomiędzy pracodawcą a działającymi na terenie danego zakładu pracy organizacjami związkowymi, podlegają obowiązkowej rejestracji przez organy władzy państwowej. Przepisy Kodeksu pracy (dział jedenasty) regulują podstawowe zasady rejestracji układów zbiorowych pracy, a jednocześnie zawierają odesłanie do regulacji szczegółowej zawartej w rozporządzeniu właściwego ministra. W artykule tym przedstawiamy postępowanie w sprawie wpisu układu do rejestru oraz katalog obowiązków nałożonych na pracodawców.

Układ w zależności od tego, czy jest ponadzakładowy, czy też zakładowy, podlega wpisowi do właściwego rejestru. I tak, rejestr dla układów ponadzakładowych prowadzony jest przez ministra właściwego do spraw pracy, natomiast dla układów zakładowych rejestry prowadzą właściwi okręgowi inspektorzy pracy. Kodeks nakazuje, aby układ zawarty zgodnie z prawem został zarejestrowany w ciągu trzech miesięcy - w przypadku układu ponadzakładowego oraz w ciągu jednego miesiąca - w odniesieniu do układu zakładowego. Wymienione terminy liczone są od dnia złożenia wniosku w tej sprawie przez jedną ze stron układu (zwykle pracodawcę).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00