comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-09-06
Procedura rejestracji układu zbiorowego pracy oraz związane z tym obowiązki pracodawcy
Układy zbiorowe pracy, czyli umowy zawierane pomiędzy pracodawcą a działającymi na terenie danego zakładu pracy organizacjami związkowymi, podlegają obowiązkowej rejestracji przez organy władzy państwowej. Przepisy Kodeksu pracy (dział jedenasty) regulują podstawowe zasady rejestracji układów zbiorowych pracy, a jednocześnie zawierają odesłanie do regulacji szczegółowej zawartej w rozporządzeniu właściwego ministra. W artykule tym przedstawiamy postępowanie w sprawie wpisu układu do rejestru oraz katalog obowiązków nałożonych na pracodawców.
Układ w zależności od tego, czy jest ponadzakładowy, czy też zakładowy, podlega wpisowi do właściwego rejestru. I tak, rejestr dla układów ponadzakładowych prowadzony jest przez ministra właściwego do spraw pracy, natomiast dla układów zakładowych rejestry prowadzą właściwi okręgowi inspektorzy pracy. Kodeks nakazuje, aby układ zawarty zgodnie z prawem został zarejestrowany w ciągu trzech miesięcy - w przypadku układu ponadzakładowego oraz w ciągu jednego miesiąca - w odniesieniu do układu zakładowego. Wymienione terminy liczone są od dnia złożenia wniosku w tej sprawie przez jedną ze stron układu (zwykle pracodawcę).
Pozostało 84% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right