Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2001-08-12

Źródła prawa u pracodawcy

Źródła prawa u pracodawcy

Ryszard Sadlik

Istotne znaczenie do prawidłowego stosowania prawa pracy w bezpośrednich stosunkach pracodawca–pracownik ma znajomość właściwych zależności między źródłami prawa pracy. Istnieje w tym zakresie hierarchia ustalona przez przepisy Kodeksu pracy.

Ilekroć w Kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Oznacza to, że pod pojęciem prawa pracy należy rozumieć nie tylko normy Kodeksu pracy, ustaw i aktów wykonawczych, lecz także zapisy układów i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów, które regulują stosunki pracy. Należy przy tym zauważyć, że układy zbiorowe i porozumienia zbiorowe oraz regulaminy i statuty, aby mogły stanowić przepisy prawa pracy, powinny być wydawane na podstawie regulacji ustawowych oraz powinny dotyczyć praw i obowiązków stron stosunku pracy. Ponadto z reguły mają one charakter aktów tworzonych przy udziale przedstawicielstwa pracowniczego. Te cechy odróżniają je w sposób jednoznaczny od zarządzeń, instrukcji czy poleceń wydawanych przez pracodawcę (np. zarządzeń prezesa zarządu spółki lub instrukcji dyrektora przedsiębiorstwa), które nie mają cech przepisów prawa pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00