Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.38.2024.1.IK

Prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonegow związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Ponadto, na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań Powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Powiatu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 13 - Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji oraz ochrony środowiska i przyrody. Powiat na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie Projektu w ramach Działania 3.2. Dostosowanie do zmian klimatu i zapobieganie powodziom i suszy (typ projektu 5), Priorytet III Ochrona zasobów środowiska i klimatu Programu Fundusze (…) dla (…) 2021-2027 realizuje projekt pn.: „(…)”.

Termin realizacji projektu od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2025 r.

  • Całkowita wartość projektu – (…) zł,
  • Kwota dofinansowania z EFRR – (…) zł.

Celem głównym projektu jest wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego.

W ramach projektu przewidywane jest uruchomienie działalności punktu - biura doradztwa klimatycznego dla obszaru obejmującego powiat (…), w ramach którego doradcy klimatyczni będą wspierać mieszkańców powiatu. W ramach funkcjonowania biura zatrudnieni zostali w pełnym wymiarze czasu pracy doradcy klimatyczni. Doradcy zostaną przeszkoleni celem świadczenia profesjonalnych usług doradztwa w zakresie neutralności klimatycznej. Zadaniem doradców będzie przede wszystkim udzielanie indywidualnych konsultacji wszystkim zainteresowanym podmiotom a przede wszystkim mieszkańcom powiatu w punkcie utworzonym w ramach Starostwa Powiatowego w (…). Projekt zakłada również działanie mobilnego punktu informacyjnego realizującego przedsięwzięcie, którego celem jest ułatwienie mieszkańcom powiatu (…) dostępu do informacji i wiedzy dotyczącej możliwości wsparcia inwestycji w zakresie neutralności klimatycznej z funduszy (…), wyjazdy na indywidualne konsultacje, szkolenia, udział w wydarzenia o charakterze promocyjnym, edukacyjnym, celem promowania działań i zachowań na rzecz neutralności klimatycznej. Rozszerzeniem podstawowych zadań doradców będzie przeprowadzenie przeglądu budynków Powiatu (…) i jego jednostek pod względem zużycia energii, potrzeb termomodernizacyjnych, możliwości zastosowania pomp ciepła i instalacji fotowoltaicznych czy wykonania audytów energetycznych, zbiorników zagospodarowania wód opadowych i wtórnego wykorzystania tych wód, przygotowania analizy i zestawienia dostępnych terenów w powiecie pod względem ich wykorzystania do budowy farm fotowoltaicznych i wiatrowych, przygotowanie programu wymiany oświetlenia ulic i przestrzeni publicznych stanowiących własność Powiatu (…), opracowanie i wdrożenie i promocji standardów klimatycznych dotyczących organizowania imprez masowych, opracowanie i wdrożenie kryteriów klimatycznych dla poszczególnych typów zamówień publicznych, uwzględnienie kwestii klimatycznych w opracowywaniu dokumentów strategicznych Powiatu (…).

W ramach realizacji projektu będą ponoszone wydatki na: wynagrodzenia, koszty podróży służbowych doradców, przeszkolenie doradców w zakresie neutralności klimatycznej, koszt organizacji spotkań w gminach, tj. koszt wynajmu sal, cateringu, materiałów dla uczestników, nagrody w konkursach dla dzieci i młodzieży, organizacja konferencji o charakterze informacyjno-edukacyjnym, zakup materiałów promocyjnych oraz wydatki na działania związane z zarządzaniem projektem, obsługą finansowo-księgową i promocją projektu. Zarządzanie projektem zostanie powierzone ekspertowi zewnętrznemu.

Powiat będzie występować na fakturach jako nabywca nabywanych na potrzeby zadania towarów i usług. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT), ust. 1: Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny. Wartość projektu łącznie z VAT nie przekracza 5 mln EUR.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie, jeżeli podatek VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach Projektu, Beneficjent dokumentując kwalifikowalność podatku VAT ma obowiązek, pod rygorem odmowy uznania wydatku za kwalifikowalny:

  • złożyć oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Umowy;
  • wraz z pierwszym wnioskiem o płatność dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą możliwości odzyskania podatku VAT, odnoszącą się do Projektu (interpretacja indywidualna).

Pytanie

Czy Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego realizując projekt pn. „(...)” będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiat (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu(…)”. Nabywane przez Powiat towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Świadczone usługi doradztwa w ramach projektu maja charakter nieodpłatny. Powiat nie będzie wykonywał żadnych czynności, usług na podstawie umów cywilnoprawnych. Powiat nie będzie odpłatnie prowadził doradztwa ukierunkowanego na wsparcie mieszkańców Powiatu celem realizacji inwestycji prywatnych dążących do zwiększenia neutralności klimatycznej. Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez Powiat i doradców wyłącznie dla celów dydaktycznych, informacyjnych i promocyjnych. W związku z uzyskaniem dofinansowania i realizacją projektu efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego. W przypadku realizacji projektu przez Powiat warunek ten nie zostanie spełniony ponieważ czynności podejmowane przez Powiat w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą miały charakter publicznoprawny, co wyłączy Powiat z kategorii podatników podatku od towaru i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rolę powiatu szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska i przyrody.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn.: „(…)”.

Celem głównym projektu jest wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego.

W ramach projektu przewidywane jest uruchomienie działalności punktu - biura doradztwa klimatycznego dla obszaru obejmującego powiat (…), w ramach którego doradcy klimatyczni będą wspierać mieszkańców powiatu. Projekt zakłada również działanie mobilnego punktu informacyjnego realizującego przedsięwzięcie, którego celem jest ułatwienie mieszkańcom powiatu (…) dostępu do informacji i wiedzy dotyczącej możliwości wsparcia inwestycji w zakresie neutralności klimatycznej z funduszy (…), wyjazdy na indywidualne konsultacje, szkolenia, udział w wydarzenia o charakterze promocyjnym, edukacyjnym, celem promowania działań i zachowań na rzecz neutralności klimatycznej.

W ramach realizacji projektu będą ponoszone wydatki na: wynagrodzenia, koszty podróży służbowych doradców, przeszkolenie doradców w zakresie neutralności klimatycznej, koszt organizacji spotkań w gminach tj. koszt wynajmu sal, cateringu, materiałów dla uczestników, nagrody w konkursach dla dzieci i młodzieży, organizacja konferencji o charakterze informacyjno-edukacyjnym, zakup materiałów promocyjnych oraz wydatki na działania związane z zarządzaniem projektem, obsługą finansowo-księgową i promocją projektu. Zarządzanie projektem zostanie powierzone ekspertowi zewnętrznemu.

Powiat będzie występować na fakturach jako nabywca nabywanych na potrzeby zadania towarów i usług. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości w związku z analizowaną sprawą dotyczą wskazania, czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wynika z okoliczności sprawy, realizowany projekt nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisie sprawy wskazali Państwo, że towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym, nie będą mieli Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.:(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00