Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.425.2023.1.MK

Dotyczy opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Fundacja w dniu 25 kwietnia 2023 r. w drodze transakcji sprzedaży zbyła zabudowane nieruchomości gruntowe położone w (…) oznaczone nr ewidencyjnym 1 i 2. Ww. nieruchomości zostały przez Fundację nabyte odpowiednio: pierwsza z wymienionych w dniu 17 kwietnia 1996 r., natomiast druga 15 września 1994 r. Nieruchomości wraz z posadowionymi z nimi budynkami w całości, zgodnie z wiedzą zarządu Fundacji, od początku były wykorzystywane na prowadzenie działalności społecznie użytecznej, od 2003 r. działalności pożytku publicznego. I tak odpowiednio pierwsza nieruchomość wraz z posadowionym na niej budynkiem przeznaczona była od samego początku na świadczenie usług pomocy społecznej - opieki na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych - dom opiekuńczo-leczniczy - działalność zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d, natomiast druga nieruchomość wraz z posadowionym na niej budynkiem na działalność kulturalną, tj. Muzeum (…), Muzeum (…) - działalność zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 pkt 33.

Budynek przeznaczony na działalność opiekuńczo-leczniczą został oddany do użytkowania w dniu 17 czerwca 1998 roku. Budynek przeznaczony na działalność muzeów w dniu 1 lipca 1995 roku.

Fundacja w dniu 25 kwietnia 2023 r. zawarła przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości położonej w (…) oznaczoną nr ewidencyjnym 3 zabudowaną oczyszczalnią ścieków. Fundacja wyżej opisaną nieruchomość nabyła na podstawie umowy darowizny udokumentowanej aktem notarialnym sporządzonym w dniu (…) 2006 roku przez notariusza w (…) (…), za repertorium (…), od Skarbu Państwa - Agencji Nieruchomości Rolnych, w celu wyposażania Fundacji na jej cele statutowe w zakresie działalności określonej w art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, na podstawie przepisu art. 59 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w celu prowadzenia oczyszczalni ścieków bytowych pochodzących z Domu Leczniczo-Opiekuńczego. Oczyszczalnia ścieków została oddana do użytkowania w dniu 17 czerwcu 1998 roku. Zgodnie z powyżej przywołaną umową darowizny Fundacja całą kwotę otrzymaną ze sprzedaży musi przekazać na rachunek Skarbu Państwa - Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Prowadzona działalność pożytku publicznego - w zakresie pomocy społecznej - jest wyłączną działalnością prowadzoną przez Fundację.

Fundacja jest organizacją posiadającą status organizacji pożytku publicznego.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej - nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców.

Zarząd Fundacji nie ma wiedzy czy przysługiwało Fundacji prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wybudowania budynków i oczyszczalni ścieków na ww. nieruchomościach, a w związku z upływem czasu nie jest w stanie ustalić powyższego bowiem dokumenty z tego okresu zostały już przez Fundację zniszczone.

Zgodnie z posiadaną przez zarząd Fundacji wiedzą nieruchomości wraz z posadowionymi na nich budynkami i oczyszczalnią ścieków od samego początku wykorzystywane były do celów działalności zwolnionej od podatku VAT. Zgodnie z posiadaną przez zarząd Fundacji wiedzą wydatków na ulepszenie posadowionych na ww. nieruchomościach budynków i oczyszczalni ścieków, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% wartości odtworzeniowej, Fundacja nie poniosła.

Fundacja miała zawarte umowy najmu łącznie na 3 pokoje z łazienkami z łącznie 6 pracownikami Fundacji pracującymi w domu leczniczo - opiekuńczym w okresie 1 marca 2016 r. – 22 maja 2023 r. osoby te były w szczególnej sytuacji życiowej i osobistej stąd ów najem. W skali roku Fundacja uzyskiwała z tego najmu średnioroczny dochód w wysokości (…) zł, który to nawet nie pozwalał jej na pokrycie kosztów tego najmu. Tym samym dochód z najmu był znikomy w świetle prowadzonej przez Fundację działalności.

Zarząd Fundacji w marcu 2022 r. udostępnił w ramach świadczonej pomocy społecznej - działalności opiekuńczej, na mocy porozumienia ze starostą, łącznie 25 pokoi z łazienkami w budynku Domu Opiekuńczo-Leczniczego na rzecz obywateli Ukrainy - z tego tytułu uzyskał zwrot kosztów zakwaterowania i wyżywienia jakie ww. osobom zapewnił.

Rada Fundacji i jej zarząd podjęli decyzję o zbyciu w drodze sprzedaży przedmiotowych nieruchomości z uwagi na sytuację finansową w jakiej znalazła się Fundacja i w związku z koniecznością spłacenia wielotysięcznych zobowiązań i odzyskaniem płynności. W dobie covid, rosnących kosztów prowadzenia działalności, konieczności utrzymania wymagających nakładów nieruchomości związanych z ich bieżącym utrzymaniem i nie remontowanych przez wiele lat - organy Fundacji nie miały innego wyjścia tylko musiały podjąć taką, a nie inną decyzję. Przedmiotowe nieruchomości zostały zbyte w takim stanie w jakim się znajdowały. Nie dokonano żadnych nakładów na nieruchomości bezpośrednio przed ich sprzedażą.

Pytanie

Czy sprzedaż przez Fundację zabudowanych działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi 1 i 2 oraz 3 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie zarządu Fundacji sprzedaż działek oznaczonych numerami nr ewidencyjnymi 1 i 2 oraz 3 nie podlega i nie będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. ze zm.), dalej ustawa lub ustawa o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek, tj. dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynność wykonywana jest przez podmiot, który jest podatnikiem VAT.

Podatnikami - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z treści orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE wydanego w sprawach połączonych  C-180/10 i C-181/10 wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zgodnie z opisem sprawy Fundacja nabyła przedmiotowe nieruchomości ponad 20 lat temu i nieprzerwanie przez cały ten okres prowadziła na tych nieruchomościach jedynie statutową działalność społecznie użyteczną (nazywaną od 2003 r. pożytku publicznego zgodnie z art. 6 i następnymi ustawy z dnia 24 kwietnia 2023 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 571) w zakresie pomocy społecznej, natomiast Fundacja zbyła przedmiotowe nieruchomości dla zaspokojenia wierzycieli i zapewnienia sobie płynności finansowej.

Świadczone przez Fundację usługi najmu miały charakter incydentalny, niezarobkowy i były świadczone w ramach pomocy społecznej - służyły wsparciu osób potrzebujących, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Fundacja nie była i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie zaangażowała środków podobnych do wykorzystywanych przez handlowca, tj. nie wykazała aktywności w przedmiocie zbycia wskazanej we wniosku nieruchomości porównywalnych do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Dlatego dostawę przedmiotowych działek uznać należy za transakcję okazjonalną, jednorazową czyli taką, która nie będzie czyniona z zamiarem nadania jej stałego charakteru.

A zatem, w takich okolicznościach nie występują przesłanki pozwalające uznać Fundację za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami.

Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie, iż nastąpiła dostawa towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług.

Fundacja dokonując sprzedaży przedmiotowych działek nie działała i nie będzie działała w charakterze podatnika zajmującego się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy

o podatku od towarów i usług. Skutkiem powyższego dokonana i planowana przez Fundację sprzedaż wskazanych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług definiuje ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalnośc gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje  w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza  o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar z jakim została zrealizowana i okoliczności w jakich ją wykonano. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnika” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest zatem spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do kwalifikacji podmiotowej należy podkreślić, że aby dana czynność podlegała opodatkowaniu, musi być dokonywana przez podatnika tego podatku działającego w związku z określoną czynnością w tym charakterze. Oznacza to, że gdy dana czynność zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała charakter profesjonalny ciągły. Podatnikiem będzie zatem dany podmiot tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał  w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności – będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług – niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika i nie podlega opodatkowaniu.

Należy wskazać, że dzialalność fundacji uregulowana jest w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 166).

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Co do zasady, na podstawie ww. przepisów działalność fundacji można więc podzielić na działalność związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana (statutową) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Należy wskazać, że działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów  i usług, nie musi, co do zasady, być prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności wykonywane przez tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane odpłatnie. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też przynosząca straty.

Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy  o podatku od towarów zawarta w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy stanowi odzwierciedlenie  art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L.  z 2006 r. nr 347/1), zwane dalej: „Dyrektywą 2006/112/WE”, zgodnie z którym:

Podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Powyższe przepisy stanowią o realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT, wynikającej zarówno z przedmiotowego opodatkowania tym podatkiem, który obejmuje wszelkie dostawy towarów i usług za wynagrodzeniem, jak i zakresu podmiotowego z uwagi na szeroko zakreślony krąg podmiotów uznawanych za podatników VAT.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności (…) dostawa terenu budowlanego.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zatem wszelkie czynności wykonywane odpłatnie przez fundacje, czyli odpłatna dostawa towarów, czy odpłatne świadczenie usług, będą podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, jako czynności wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazali Państwo, że w dniu 25 kwietnia 2023 r. w drodze transakcji sprzedaży zbyli Państwo zabudowane nieruchomości gruntowe oznaczone nr ewidencyjnym 1 i 2. Nieruchomości zostały nabyte odpowiednio: pierwsza z wymienionych w dniu 17 kwietnia 1996 r., natomiast druga 15 września 1994 r. Nieruchomości wraz z posadowionymi budynkami w całości, od początku były wykorzystywane na prowadzenie działalności społecznie użytecznej, od 2003 r. działalności pożytku publicznego. Pierwsza nieruchomość wraz z posadowionym na niej budynkiem przeznaczona była od samego początku na świadczenie usług pomocy społecznej - opieki na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych - dom opiekuńczo-leczniczy - działalność zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy, natomiast druga nieruchomość wraz z posadowionym na niej budynkiem na działalność kulturalną, tj. Muzeum (…), muzeum (…) - działalność zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 pkt 33 ustawy.

W dniu 25 kwietnia 2023 r. zawarli Państwo przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości oznaczoną nr ewidencyjnym 3 zabudowaną oczyszczalnią ścieków. Nieruchomość została nabyta na podstawie umowy darowizny udokumentowanej aktem notarialnym sporządzonym w dniu(…) 2006 roku, od Skarbu Państwa - Agencji Nieruchomości Rolnych, w celu wyposażania fundacji na jej cele statutowe w zakresie działalności określonej w art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, na podstawie przepisu art. 59 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w celu prowadzenia oczyszczalni ścieków bytowych pochodzących z domu opiekuńczo-leczniczego. Zgodnie z powyżej przywołaną umową darowizny fundacja całą kwotę otrzymaną ze sprzedaży musi przekazać na rachunek Skarbu Państwa - Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzona przez Państwa działalność pożytku publicznego - w zakresie pomocy społecznej - jest wyłączną działalnością prowadzoną przez Państwa. Są Państwo organizacją posiadającą status organizacji pożytku publicznego. Nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej - nie są Państwo wpisani do rejestru przedsiębiorców.

Nieruchomości wraz z posadowionymi na nich budynkami i oczyszczalnią ścieków od samego początku wykorzystywane były do celów działalności zwolnionej od podatku VAT. Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie posadowionych na ww. nieruchomościach budynków i oczyszczalni ścieków, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% wartości odtworzeniowej.

Mieli Państwo zawarte umowy najmu łącznie na 3 pokoje z łazienkami z łącznie 6 pracownikami fundacji pracującymi w domu leczniczo - opiekuńczym w okresie 1 marca 2016 r. – 22 maja 2023 r. Osoby te były w szczególnej sytuacji życiowej i osobistej stąd ów najem. W skali roku uzyskiwali Państwo z tego najmu średnioroczny dochód w wysokości  (...) zł, który to nawet nie pozwalał Państwu na pokrycie kosztów tego najmu. Tym samym dochód z najmu był znikomy w świetle prowadzonej przez Państwa działalności.

Zarząd fundacji w marcu 2022 r. udostępnił w ramach świadczonej pomocy społecznej - działalności opiekuńczej, na mocy porozumienia ze starostą, łącznie 25 pokoi z łazienkami w budynku domu opiekuńczo-leczniczego na rzecz obywateli Ukrainy - z tego tytułu uzyskał zwrot kosztów zakwaterowania i wyżywienia jakie ww. osobom zapewnił.

Przedmiotowe nieruchomości zostały zbyte w takim stanie w jakim się znajdowały. Nie dokonano żadnych nakładów na nieruchomości bezpośrednio przed ich sprzedażą.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zabudowanych działek.

Z opisu sprawy wynika, że mieli Państwo zawarte umowy najmu łącznie na 3 pokoje z łazienkami z łącznie 6 pracownikami fundacji pracującymi w domu leczniczo - opiekuńczym w okresie 1 marca 2016 r. – 22 maja 2023 r. W skali roku uzyskiwali Państwo z tego najmu średnioroczny dochód w wysokości (...) zł.

W tym miejscu należy wskazać, że najem został zdefiniowany w art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stosownie do treści powyższego przepisu, oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej własności i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jego najemcę.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem, oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług usługa najmu wypełnia definicję świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i jako czynność odpłatna, świadczona za wynagrodzeniem, wypełnia dyspozycję art. 5 ust. 1 ustawy, tj. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe okoliczności stwierdzić należy, że nieruchomość wynajmowana, de facto wykorzystywana jest przez Państwa w działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że sprzedaż zabudowanych działek, stanowi/będzie stanowić dostawę dokonywaną przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Prowadzą Państwo działalność zwolnioną przedmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d i pkt 33 ustawy. W analizowanej sprawie nieruchomość była udostępniana w ramach umowy najmu, czyli była wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Należy zaważyć, że Fundacja nie posiada majątku prywatnego, nie podejmuje też działań w sferze prywatnej - jak wynika z okoliczności sprawy - prowadzi działalność statutową, a zatem nie może być traktowana, ani oceniana na równi z działaniami podejmowanymi w zakresie zarządu przez osobę fizyczną majątkiem osobistym. Oznacza to, że zbycie przez Państwa nieruchomości zabudowanych, mieści się – wbrew Państwa twierdzeniom – w działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym czynność sprzedaży nieruchomości zabudowanych podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Państwa stanowisko, zgodnie z którym sprzedaż opisanych we wniosku nieruchomości zabudowanych nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż z tytułu jej sprzedaży nie działają/nie będą Państwo działać w charakterze podatnika VAT – należy uznać zanieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko w zakresie uznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży nieruchomości. Natomiast nie dotyczy kwestii ewentualnego zwolnienia z podatku VAT, ponieważ nie sformułowali Państwo wątpliwości oraz nie przedstawili własnego stanowiska w sprawie w tym zakresie.

Tym samym informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania). Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem i nie zajęto stanowiska wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00