Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.407.2023.4.EW

Skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług wstępu na siłownię.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług wstępu na siłownię (pytanie oznaczone nr 2 we wniosku).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 czerwca 2023 r. (wpływ 3 lipca 2023 r.) oraz pismem z 19 lipca 2023 r. (wpływ 21 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgłoszenie rejestracyjne złożone zostało w dniu 20 stycznia 2000 r. w Urzędzie Skarbowym w (…). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W dniu 9 stycznia 2023 r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Wójta Gminy (…), a Wykonawcą prowadzącym działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej.

Umowa została zawarta w wyniku przeprowadzonego na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) postępowania o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, o którym mowa w art. 275 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Zamawiający w niniejszej umowie powierzył, a Wykonawca zobowiązał się do wykonania przedmiotu umowy pn.: „(…)”.

Na realizację niniejszej inwestycji Gmina przekazała otrzymaną nagrodę z Konkursu „(…)” w kwocie: (...) zł. Gmina w ramach konkursu zobowiązała się do przeznaczenia całości otrzymanych środków na wydatki związane z przeciwdziałaniem COVID-19, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842 z późn.zm.).

Przedmiot inwestycji polega na przebudowie istniejącego budynku usługowego wraz z jego rozbudową i zmianą sposobu użytkowania na siłownię.

W ramach inwestycji zaplanowano następujące elementy prac: roboty rozbiórkowe wewnętrzne, rozbudowę, roboty murowe, podłoża, tynki, sufity, podkłady pod posadzki, roboty wykończeniowe wewnętrzne, stolarka, pokrycie dachowe z obróbkami, elewację, nawierzchnię i schody, roboty sanitarne i elektryczne.

Termin realizacji przedmiotu umowy: 6 miesięcy (sześć miesięcy) od dnia podpisania umowy.

Po oddaniu siłowni do użytkowania Gmina będzie świadczyć na rzecz zainteresowanych usługi w zakresie wstępu na siłownię i umożliwiać korzystanie z takich urządzeń jak: atlas, sztangi i hantle, wyciągi, rowerki, bieżnie, orbitrek.

W pomieszczeniach siłowni Gmina ma zamiar prowadzić działalność z zakresu poprawy kondycji fizycznej oraz rozpowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.

Wszystkim chętnym osobom siłownia będzie udostępniana 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu odpłatnie, zgodnie z cennikiem usług zawartym w regulaminie korzystania z siłowni. Z siłowni będzie można korzystać cały czas dzięki systemowi elektronicznego wejścia i wyjścia. System ten będzie obsługiwał również płatności elektroniczne za wstęp na siłownię.

Z tytułu świadczenia odpłatnych usług w zakresie wstępu na siłownię, Gmina będzie pobierać od zainteresowanych określoną w cenniku opłatę. Zaznaczyć należy, iż zainteresowani będą mieli możliwość wykupienia jednorazowego wstępu na siłownię lub też karnetu miesięcznego uprawniającego do korzystania z siłowni. Wpływy z tytułu odpłatnego udostępniania siłowni Gmina będzie ujmowała w swoich rejestrach sprzedaży i składanych JPK_V7M oraz rozliczać VAT należny.

Gmina wskazuje, iż usługi wstępu na siłownię nie będą świadczone z możliwością skorzystania z pomocy instruktora.

Siłownia dla osób chętnych z jej odpłatnego korzystania ma być czynna codziennie i całodobowo.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane będą na inwestora, tj. Gminę.

Zgodnie z (...), siłownia powinna posiadać pozwolenie na użytkowanie pod koniec lipca 2023 r. Po uzyskaniu ww. pozwolenia siłownia zostanie oddana do użytkowania.

W uzupełnieniu do wniosku z 28 czerwca 2023 r., w odpowiedzi na pytania tut. Organu, wskazali Państwo, że:

1.Z opisu sprawy wynika, że siłownia będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępnienie odpłatne) oraz do czynności niepodlegających temu podatkowi (nieodpłatne udostępnienie dla dzieci i młodzieży w trakcie trwania zajęć szkolnych). W związku z powyższym, czy będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania wydatków służących w całości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i odrębnie do czynności niepodlegających temu podatkowi?

Odpowiedź: Zmienił się stan zdarzenia przyszłego dotyczący użytkowania siłowni, ponieważ uznano, że siłownia ze względów bezpieczeństwa nie będzie udostępniana dzieciom z klas l-VIII. Korzystać z siłowni będzie odpłatnie młodzież szkół ponadpodstawowych oraz osoby dorosłe chcące poprawić swoją kondycję fizyczną. Wobec powyższego siłownia będzie wykorzystywana tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępnienie odpłatne). Nie będzie natomiast wykorzystywana do czynności niepodlegających VAT (nieodpłatne udostępnienie siłowni dla dzieci i młodzieży w trakcie trwania zajęć szkolnych).

2.Jeżeli będą Państwo mieli możliwość przypisania wydatków służących w całości do czynności opodatkowanych i odrębnie do czynności niepodlegających temu podatkowi, to należy wskazać, w jaki sposób mają/będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania wydatków służących wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a w jaki sposób do czynności niepodlegających temu podatkowi?

Odpowiedź: W związku z wykorzystywaniem siłowni tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (udostępnienie odpłatne) Gmina będzie miała możliwość przypisania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina uważa, że przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana tylko do działalności komercyjnej i dlatego przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w 100% od faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące związane z działaniem siłowni.

3.Proszę podać wysokość stosowanego w Gminie prewspółczynnika, wyliczonego zgodnie z wydanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).

Odpowiedź: Gmina obliczyła prewspółczynnik zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Sposób określenia proporcji w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowej, zakładu budżetowego:

1.W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

2.Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Prewspółczynnik Gminy wyliczony na podstawie powyższego wzoru na rok 2023 wynosi 3%.

4.Czy udostępniając nieodpłatnie siłownię dzieciom i młodzieży szkolnej będziecie Państwo realizować zadanie własne?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

5.Czy powstał wobec Państwa kiedykolwiek obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej? Czy posiadacie Państwo kasy rejestrujące?

Odpowiedź: Gmina posiada kasę rejestrującą w Zespole Szkół w (…) oraz w Szkole Podstawowej (…). Gmina ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasach fiskalnych obiadów sprzedawanych na zewnątrz na rzecz podmiotów innych niż uprawnione do korzystania ze stołówki w ramach realizacji przez szkołę zadań w zakresie edukacji.

6.Czy usługi, o które Państwo pytają we wniosku wymienione są w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.)?

Odpowiedź: Usługi w zakresie wstępu na siłownię nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. poz. 2442 ze zm.

Gmina uważa, że może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie pozycji 37 załącznika do wyżej wymienionego rozporządzenia.

W pozycji tej wskazane zostało zwolnienie związane ze świadczeniem usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Gmina opłaty za korzystanie z siłowni otrzyma na swoje konto bankowe za pośrednictwem elektronicznego systemu pobierania opłat, (…); wobec powyższego przysługuje jej zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania wpłat za korzystanie z siłowni na kasie fiskalnej.

7.Czy z Państwa ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług, o których mowa we wniosku, realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jednoznacznie wynika/będzie wynikać jakiej konkretnie czynności dotyczy/będzie dotyczyć dana płatność?

Odpowiedź: Aplikacja, która będzie służyła do zarządzania siłownią oraz płatnościami dokonywanymi przez klientów siłowni będzie umożliwiała dokonanie płatności za pośrednictwem (…).

W aplikacji będzie prowadzona ewidencja osób fizycznych, korzystających z siłowni oraz płatność przez nich dokonana za konkretną usługę.

W uzupełnieniu do wniosku z 19 lipca 2023 r., w odpowiedzi na pytania tut. Organu :

1.W jaki sposób klienci będą płacić za wstęp na siłownię i na podstawie jakiego dokumentu (biletu) klienci będą wchodzić na siłownię? Należy szczegółowo opisać.

Odpowiedź: Klienci będą płacić za wstęp na siłownię za pomocą pobranej przez siebie aplikacji, w której po dokonaniu płatności zostanie wyświetlony wirtualny bilet w postaci kodu QR. Kod QR będzie też umożliwiał wejście do siłowni.

2.W związku z informacją w opisie sprawy, że: „Z siłowni będzie można korzystać cały czas dzięki systemowi elektronicznego wejścia i wyjścia. System ten będzie obsługiwał również płatności elektroniczne za wstęp na siłownię”, to wskazać należy, czy opłaty za usługi wstępu na siłownię będą pobierane przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w: 1) bilonie lub banknotach, lub 2) innej formie (bezgotówkowej)?

3.Jeżeli opłaty za usługi wstępu na siłownię będą pobierane przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w innej formie (bezgotówkowej), to czy z posiadanych ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata będzie dotyczyła?

4.Czy pobierane opłaty za pomocą urządzeń były ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2022 r. w trybie fiskalnym tej kasy?

Odpowiedź: Aplikacja będzie umożliwiała dokonywanie płatności wyłącznie przelewem internetowym ze wskazanym rachunkiem bankowym Gminy, (...) oraz za pośrednictwem (...). Nie będzie możliwości dokonywania płatności w bilonie lub w banknotach. Opłaty za usługi wstępu na siłownię nie będą pobierane przy użyciu urządzeń w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub w innej formie.

W siłowni nie będzie można korzystać z terminali płatniczych, czy urządzeń, do których wrzuca się bilon, banknoty lub dokonuje się płatności kartą płatniczą (tzw. płatność natychmiastowa) w celu uzyskania biletu.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 19 lipca 2023 r.)

Czy z tytułu świadczenia odpłatnych usług w zakresie wstępu na siłownię Gmina może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży biletów, karnetów zgodnie z pozycją 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 19 lipca 2023 r.)

Zgodnie z § 2 ust. 1 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia, zwolniono z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli:

a)świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w SKOK, której jest członkiem),

b)a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

W przypadku łącznego spełnienia ww. przesłanek, brak jest obowiązku ewidencjonowania danej sprzedaży.

Gmina uważa, że spełnia powyższe warunki, ponieważ osoby fizyczne korzystające z siłowni będą miały możliwość dokonania płatności za bilety lub karnety przy wykorzystaniu jednej z następujących metod płatności:

a)zapłata przelewem internetowym,

b)zapłata (...),

c)zapłata za pośrednictwem (...).

W każdym z wyżej wymienionych przypadków zapłata następuje w formie bezgotówkowej, a wpłacone środki pieniężne będą trafiały na rachunek bankowy Gminy. Wykluczona będzie w Gminie jakakolwiek możliwość pobierania wpłat w formie gotówkowej.

Warunkiem zakupu biletu i karnetu za wstęp na siłownię będzie pobranie aplikacji, która umożliwi rejestrację osoby, dokonanie przez nią płatności oraz wejście do pomieszczeń siłowni. W aplikacji będzie utworzony profil użytkownika, który będzie zawierał dane osobowe osób fizycznych, zakupy (karnety/bilety) oraz dokonywane przez nich płatności.

Dzięki aplikacji oraz dokonywanych płatnościach bezgotówkowych Gmina będzie posiadała ewidencję, na podstawie której możliwe będzie powiązanie poszczególnych płatności dokonanych przez osoby korzystające z siłowni ze zdarzeniami/czynnościami, w związku z którymi płatności te zostaną dokonane.

W związku z łącznym spełnieniem powyższych przesłanek Gmina uważa, że może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży biletów, karnetów zgodnie z pozycją 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Podsumowując Gmina uważa, że będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży biletów, karnetów zgodnie z pozycją 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ spełnia łącznie przesłanki zawarte w pozycji 37 załącznika do Rozporządzenia oraz nie będzie przyjmowała płatności gotówkowych oraz bezgotówkowych przy pomocy urządzeń wydających bilety lub innych dokumentów umożliwiających wstęp do siłowni.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się

w przypadku:

1) dostawy:

a) gazu płynnego,

b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic

i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność

w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Ponadto, na podstawie § 5 ust. 6 rozporządzenia:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

-świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

-przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że po oddaniu siłowni do użytkowania będą Państwo świadczyć na rzecz zainteresowanych usługi w zakresie wstępu na siłownię i umożliwiać korzystanie z takich urządzeń jak: atlas, sztangi i hantle, wyciągi, rowerki, bieżnie, orbitrek. W pomieszczeniach siłowni mają Państwo zamiar prowadzić działalność z zakresu poprawy kondycji fizycznej oraz rozpowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. Wszystkim chętnym osobom siłownia będzie udostępniana 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu odpłatnie, zgodnie z cennikiem usług zawartym w regulaminie korzystania z siłowni. Z siłowni będzie można korzystać cały czas dzięki systemowi elektronicznego wejścia i wyjścia. System ten będzie obsługiwał również płatności elektroniczne za wstęp na siłownię. Z tytułu świadczenia odpłatnych usług w zakresie wstępu na siłownię, będą Państwo pobierać od zainteresowanych określoną w cenniku opłatę. Zainteresowani będą mieli możliwość wykupienia jednorazowego wstępu na siłownię lub też karnetu miesięcznego uprawniającego do korzystania z siłowni. Usługi w zakresie wstępu na siłownię nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. Opłaty za korzystanie z siłowni otrzymają Państwo na swoje konto bankowe za pośrednictwem elektronicznego systemu pobierania opłat, (...). Aplikacja, która będzie służyła do zarządzania siłownią oraz płatnościami dokonywanymi przez klientów siłowni będzie umożliwiała dokonanie płatności za pośrednictwem (...). W aplikacji będzie prowadzona ewidencja osób fizycznych, korzystających z siłowni oraz płatność przez nich dokonana za konkretną usługę. Klienci będą płacić za wstęp na siłownię za pomocą pobranej przez siebie aplikacji, w której po dokonaniu płatności zostanie wyświetlony wirtualny bilet w postaci kodu QR. Kod QR będzie też umożliwiał wejście do siłowni. Aplikacja będzie umożliwiała dokonywanie płatności wyłącznie przelewem internetowym ze wskazanym rachunkiem bankowym Gminy, (...) oraz za pośrednictwem (...). Nie będzie możliwości dokonywania płatności w bilonie lub w banknotach. Opłaty za usługi wstępu na siłownię nie będą pobierane przy użyciu urządzeń w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub w innej formie. W siłowni nie będzie można korzystać z terminali płatniczych, czy urządzeń, do których wrzuca się bilon, banknoty lub dokonuje się płatności kartą płatniczą (tzw. płatność natychmiastowa) w celu uzyskania biletu.

Państwa wątpliwości dotyczą skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług wstępu na siłownię, zgodnie z pozycją 37 załącznika do rozporządzenia.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy wskazać, że warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 37 załącznika do niego zostaną spełnione, bowiem płatności klientów (osoby fizyczne), wykonywane za pośrednictwem aplikacji (...) otrzymają Państwo w całości za pośrednictwem banku na rachunek bankowy, a z Państwa ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług wstępu, realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności dotyczyć będzie dana płatność. Jak wskazano w uzupełnieniu, w aplikacji będzie prowadzona ewidencja osób fizycznych, korzystających z siłowni oraz płatność przez nich dokonana będzie za konkretną usługę. Ponadto, co istotne nie będą Państwo dokonywać świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Podsumowując, należy stwierdzić, że będą Państwo mogli, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 37 załącznika do niego do 31 grudnia 2023 r., stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do świadczonych usług wstępu na siłownię, za które zapłata przez klientów (osoby fizyczne) przekazywana będzie za pomocą aplikacji (...) na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności będzie dotyczyła.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Natomiast, w zakresie pytania nr 1 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00