Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-2.4011.91.2023.5.SD

Ulga termomodernizacyjna

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – 8 marca 2023 r., dwoma pismami z 27 marca 2023 r. oraz pismami z 13 kwietnia 2023 r. i 9 maja 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wraz z żoną jest Pan właścicielem lokalu w budynku jednorodzinnym dwulokalowym (współwłasność małżeńska). W 2022 roku rozpoczął Pan następujące przedsięwzięcie termomodernizacyjne:

- zakup materiałów budowlanych składających się na system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;

- zlecenie montażu rekuperatora jako elementu systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;

- docieplenie przegród poddasza - wewnętrznej strony dachu oraz podłogi dla zapewnienia optymalnych warunków działania systemu rekuperacji oraz zmniejszenia strat ciepła z pomieszczeń użytkowych. Do docieplenia zostaną wykorzystane płyty poliuretanowe, wełna mineralna oraz płyty MFP wraz z elementami montażowymi (kołki, wkręty, taśma termoizolacyjna, pianka i klej poliuretanowy);

- uszczelnienie i naprawa folii paroizolacyjnej na poddaszu za pomocą dedykowanych taśm naprawczych;

- docieplenie przegród – ścian działowych pomiędzy lokalami (drugi z lokali jest obecnie niezamieszkany) za pomocą mat poliuretanowych i plyt GK. System zapewnia izolację termiczną i dodatkowo akustyczną;

- montaż drzwi garażowych (pomiędzy częścią mieszkalną i garażem) o podwyższonej izolacyjności termicznej (...) wraz z uszczelkami i podwyższonym progiem.

W pismach z 8 marca 2023 r., 27 marca 2023 r, 13 kwietnia 2023 r. stanowiących uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan, że:

Wraz z żoną jest Pan właścicielem lokalu w budynku jednorodzinnym dwulokalowym. Mają Państwo współwłasność małżeńską. Budynek został oddany do użytkowania (…) a lokal został przekazany Państwu przez dewelopera (…). Lokal jest wyposażony w system wodnego ogrzewania podłogowego zasilany dwufunkcyjnym piecem gazowym. W 2022 roku uzyskiwał Pan dochody ze stosunku pracy (umowa o pracę na czas nieokreślony) opodatkowane według skali podatkowej. Nie prowadził Pan działalności gospodarczej w jakiejkolwiek formie, nie uzyskiwał dochodów opodatkowanych według jednolitej 19% stawki podatku oraz nie opłacał ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, polegającego na wprowadzeniu ulepszeń mających na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej, od (...) 2022 roku poniósł Pan następujące wydatki:

1. Zlecenie montażu rekuperatora jako elementu systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła. Udokumentowane fakturami (…) - Cel: zmniejszenie strat ciepła dzięki odzyskiwaniu ciepła z powietrza wywiewanego, co pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania (dzięki rekuperacji wentylacja nie wychładza pomieszczeń).

2. Zakup materiałów budowlanych składających się na system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła (skrzynki rozprężne i przedłużenia do tychże skrzynek, złączki, przewody, taśmy, zaślepki). Udokumentowany fakturą z (…)Cel: zmniejszenie strat ciepła dzięki odzyskiwaniu ciepła z powietrza wywiewanego, co pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania.

3. Docieplenie przegród poddasza: wewnętrznej strony dachu, stropu/podłogi oraz ściany rozdzielającej lokale. Oprócz zmniejszenia zapotrzebowania na energię celem jest zapewnienie optymalnych warunków działania systemu rekuperacji. Do docieplenia zostaną wykorzystane płyty poliuretanowe (…), wełna mineralna (…) oraz płyty MFP (…) wraz z elementami montażowymi (kołki, wkręty, taśma termoizolacyjna, pianka i klej poliuretanowy). Wydatki zostały udokumentowane fakturami (…), fakturą do paragonu (…) (fakturą do paragonu (…) oraz paragonem imiennym (fakturą uproszczoną) (…). Cel: zmniejszenie strat ciepła – zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. Zapewnienie optymalnych warunków działania systemu rekuperacji służy uzyskiwaniu wysokiej sprawności (na poziomie 90%) odzyskiwania ciepła i maksymalizację oszczędności.

4. Uszczelnienie i naprawa folii paroizolacyjnej na poddaszu za pomocą dedykowanej taśmy naprawczej (…) oraz zbrojonej taśmy dwustronnej, naprawczej do folii paroizolacyjnych. Szczelność folii paroizolacyjnej jest konieczna do ochrony izolacji cieplnej dachu przed zawilgoceniem i tym samym utratą właściwości termoizolacyjnych. Udokumentowane paragonem imiennym (fakturą uproszczoną) (…). Cel: zmniejszenie strat ciepła - zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania.

5. Docieplenie przegród - ścian działowych pomiędzy lokalami (drugi z lokali jest obecnie niezamieszkany) za pomocą mat poliuretanowych regranulowanych (…) i płyt GK. System zapewnia izolację termiczną i dodatkowo akustyczną. Udokumentowane fakturą do paragonu (…). Cel: zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez zapewnienie odpowiedniej izolacyjności przegród budowlanych.

6. Montaż drzwi garażowych (pomiędzy częścią mieszkalną i garażem) o podwyższonej izolacyjności termicznej (…) wraz z uszczelkami i podwyższonym progiem. Udokumentowane fakturą (…), skorygowaną(…) Cel: zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez zapewnienie odpowiedniej izolacyjności przegród budowlanych.

7. Zakup grzejników elektrycznych (…) w łazienkach - systemu ogrzewania elektrycznego ograniczającego zużycie paliwa gazowego, szczególnie w sytuacji konieczności podgrzania pomieszczeń poza sezonem grzewczym, kiedy uruchomienie ogrzewania podłogowego byłoby kosztowne ze względu na bezwładność tego typu ogrzewania. Zakup udokumentowany fakturą (…). Cel: zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez maksymalizację efektywności ogrzewania.

8. Montaż paneli winylowych (…) dedykowanych do ogrzewania podłogowego - jako część instalacji ogrzewczej zapewniająca skuteczne oddawanie ciepła do pomieszczenia i zmniejszająca zapotrzebowanie na energię. Udokumentowane fakturą (…). Cel: zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez maksymalizację efektywności ogrzewania.

Wydatki na opisane wyżej przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały i nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej ani zwrócone w jakiejkolwiek formie. Wydatki te nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji Podatkowej - innych niż ulga termomodernizacyjna. Realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostanie zakończona w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Wszystkie wydatki są udokumentowane fakturami VAT dla osoby fizycznej wystawionymi na Pana lub na żonę przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Suma wydatków nie przekroczyła kwoty 53 000 zł.

W piśmie z 9 maja 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan, że wraz z żoną jest Pan właścicielem lokalu w budynku jednorodzinnym wolnostojącym, służącym zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiącym konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym wydzielono dwa lokale mieszkalne.

Pytanie

Czy materiały, urządzenia i usługi wymienione w opisie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zaliczają się do usług i materiałów zawartych w "Wykazie materiałów budowlanych, usług i urządzeń związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych" i jako takie stanowią podstawę do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej?

Czy poprawna jest interpretacja że narzędzia (nożyk do rur rekuperacyjnych, pistolet do pianki niskoprężnej i kleju) oraz materiały służące do konserwacji tych narzędzi (czyścik do pianki) nie są materiałami przewidzianymi w "Wykazie ..."?

Pana stanowisko w sprawie

 Pana zdaniem, materiały i usługi wymienione w opisie stanu faktycznego znajdują się na liście zamieszczonej w "Wykazie materiałów budowlanych, usług i urządzeń związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych" i jako takie stanowią podstawę do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Według Pana, narzędzia i elementy służące do konserwacji tych narzędzi nie znajdują się na liście zamieszczonej w "Wykazie materiałów budowlanych, usług i urządzeń związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych" i nie mogą być uwzględnione przy rozliczaniu ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

 Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to:

budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.);

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2023 poz. 682)

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

 Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

W myśl art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ww. ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Stosownie do art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ww. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że:

1. Jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego dwulokalowego oddanego do użytkowania (…)

2. W ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art.2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, polegającego na wprowadzeniu ulepszeń mających na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej, od (…) 2022 roku poniósł Pan następujące wydatki:

- zlecenie montażu rekuperatora jako elementu systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła. Zapewniło to zmniejszenie strat ciepła dzięki odzyskiwaniu ciepła z powietrza wywiewanego, co pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania (dzięki rekuperacji wentylacja nie wychładza pomieszczeń);

- zakup materiałów budowlanych składających się na system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła . Celem inwestycji było zmniejszenie strat ciepła dzięki odzyskiwaniu ciepła z powietrza wywiewanego, co pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania;

- docieplenie przegród poddasza: wewnętrznej strony dachu, stropu/podłogi oraz ściany rozdzielającej lokale. Oprócz zmniejszenia zapotrzebowania na energię celem jest zapewnienie optymalnych warunków działania systemu rekuperacji. Do docieplenia zostaną wykorzystane płyty poliuretanowe (…), wełna mineralna (…) oraz płyty MFP (…)wraz z elementami montażowymi (kołki, wkręty, taśma termoizolacyjna, pianka i klej poliuretanowy). Celem inwestycji jest zmniejszenie strat ciepła – zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania. Zapewnienie optymalnych warunków działania systemu rekuperacji służy uzyskiwaniu wysokiej sprawności (na poziomie 90%) odzyskiwania ciepła i maksymalizację oszczędności;

- uszczelnienie i naprawa folii paraizolacyjnej na poddaszu za pomocą dedykowanej taśmy naprawczej (…) oraz zbrojonej taśmy dwustronnej, naprawczej do folii paraizolacyjnych. Szczelność folii paraizolacyjnej jest konieczna do ochrony izolacji cieplnej dachu przed zawilgoceniem i tym samym utratą właściwości termoizolacyjnych. Celem inwestycji było zmniejszenie strat ciepła - zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania;

- docieplenie przegród - ścian działowych pomiędzy lokalami (drugi z lokali jest obecnie niezamieszkany) za pomocą mat poliuretranowych pegranulowanych(…) i płyt GK. System zapewnia izolację termiczną i dodatkowo akustyczną. Celem inwestycji było zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez zapewnienie odpowiedniej izolacyjności przegród budowlanych;

- montaż drzwi garażowych (pomiędzy częścią mieszkalną i garażem) o podwyższonej izolacyjności termicznej (…) wraz z uszczelkami i podwyższonym progiem. Celem inwestycji było zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez zapewnienie odpowiedniej izolacyjności przegród budowlanych;

- zakup grzejników elektrycznych (…) w łazienkach - systemu ogrzewania elektrycznego ograniczającego zużycie paliwa gazowego, szczególnie w sytuacji konieczności podgrzania pomieszczeń poza sezonem grzewczym, kiedy uruchomienie ogrzewania podłogowego byłoby kosztowne ze względu na bezwładność tego typu ogrzewania. Celem inwestycji było zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez maksymalizację efektywności ogrzewania;

- montaż paneli winylowych (…) dedykowanych do ogrzewania podłogowego - jako część instalacji ogrzewczej zapewniająca skuteczne oddawanie ciepła do pomieszczenia i zmniejszająca zapotrzebowanie na energię. Udokumentowane fakturą z 2022-10-24. Celem inwestycji było zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania poprzez maksymalizację efektywności ogrzewania.

3. Wydatki na opisane wyżej przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały i nie zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej ani zwrócone w jakiejkolwiek formie.

4. Wydatki te nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji Podatkowej - innych niż ulga termomodernizacyjna.

5. Realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zostanie zakończona w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.

6. Wszystkie wydatki są udokumentowane fakturami VAT dla osoby fizycznej wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Suma wydatków nie przekroczyła kwoty 53 000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz powołane przepisy prawa tj. załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. – Wykaz Rodzajów Materiałów Budowlanych, Urządzeń i Usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, stwierdzić należy, że wydatki poniesione przez Pana na:

- zakup materiałów budowlanych i montaż rekuperatora jako elementu systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła (cz. 1 w punkt 15 wyżej wymienionego rozporządzania);

- docieplenie przegród poddasza: wewnętrznej strony dachu, stropu/podłogi oraz ściany rozdzielającej lokale (cz. 1 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzania);

- uszczelnienie i naprawa folii paraizolacyjnej na poddaszu za pomocą dedykowanej taśmy naprawczej (…) oraz zbrojonej taśmy dwustronnej, naprawczej do folii paraizolacyjnych (cz. 1 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzania);

- docieplenie przegród – ścian działowych pomiędzy lokalami (drugi z lokali jest obecnie niezamieszkany) za pomocą mat poliuretranowych regranulowanych (…) i płyt GK (cz. 1 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzania);

- montaż drzwi garażowych (pomiędzy częścią mieszkalną i garażem) o podwyższonej izolacyjności termicznej (…) wraz z uszczelkami i podwyższonym progiem (cz. 1 pkt 14 wyżej wymienionego rozporządzania);

- zakup grzejników elektrycznych (…) w łazienkach(cz. 1 pkt 10 wyżej wymienionego rozporządzania);

- montaż paneli winylowych (…) dedykowanych do ogrzewania podłogowego (cz. 1 pkt 1 wyżej wymienionego rozporządzania);

poniesione celem ulepszenia, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania budynków mieszkalnych – stanowią wydatki poniesione na materiały budowlane i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

W konsekwencji może Pan odliczyć, w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyżej wymienione wydatki poniesione na termomodernizację budynku mieszkalnego, którego jest Pan współwłaścicielem.

Narzędzia oraz materiały służące do konserwacji tych narzędzi nie są zawarte w Wykazie rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273) zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe. Jakkolwiek zakup narzędzi oraz materiałów do ich konserwacji jest niezbędny do przeprowadzenia remontu, to jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na udział w zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, a nadto narzędzia mogą być nadal używane po zakończeniu remontu albo służyć innym celom niż termomodernizacja.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto podkreślić należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast, interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Dodatkowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pana sytuacji prawnopodatkowej. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pana żony, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 - dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00