Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.107.2023.1.IG

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Opis stanu faktycznego

Gmina A (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek) jako podatnik czynny.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Gmina zamierza złożyć wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (…) w ramach konkursu na dotacje z dziedziny NASZE EKOLOGICZNE PRACOWNIE o udzielenie dofinansowania w formie dotacji na realizację zadania pn. (…) W ramach konkursu można uzyskać dofinansowanie w formie dotacji w wysokości maksymalnie 60.000,00 zł, które nie może przekroczyć 95% kosztów kwalifikowanych. Reszta środków będzie pochodziła z budżetu gminy.

Projekt ma na celu polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach.

W planowanej pracowni ekologicznej znajdzie się 13 dwuosobowych stolików oraz 26 krzesełek ustawionych w czterech rzędach z możliwością ustawienia ławek tak, aby umożliwić uczniom pracę w grupach. W sali znajdzie się również biurko i krzesło dla nauczyciela oraz trzy regały z szufladami, trzy szafy zamykane (przeznaczone na pomoce dydaktyczne i materiały edukacyjne, prace uczniów) oraz jedna szafka przeznaczona na podręczną biblioteczkę ekologiczną. Pomoce będą posegregowane i zgrupowane według bloków tematycznych. Umożliwią one w jeszcze większym zakresie stosowanie metod aktywizujących uczniów, rozbudzą ich zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Aktywne metody oparte na doświadczeniu, obserwacji, eksperymencie z wykorzystaniem pozyskanych pomocy zmobilizują uczniów do samodzielnych poszukiwań, odpowiedzi na interesujące ich tematy i w ciekawy sposób zachęcą do nabycia nawyków ekologicznych. Pracownia zostanie wyposażona w monitor interaktywny wraz z laptopem, którego oprogramowanie posłuży uczniom i nauczycielom do przeprowadzenia ciekawych lekcji interaktywnych, prezentowania filmów edukacyjnych, prezentowania prac uczniów itp.

Monitor uzyska połączenie z Internetem, dzięki czemu w trakcje zajęć będzie możliwość korzystania z jego zasobów.

Zamontowane w oknach rolety zapewnią odpowiednie zaciemnienie sali w czasie korzystania z monitora oraz posłużą jako pomoc dydaktyczna z uwagi na grafikę (m.in. mapa Polski, elementy roślinne) nawiązującą do tematyki realizowanych w sali zajęć. Obok monitora zostanie zamontowana tablica suchościeralna, niezbędna do szybkiego zapisywania informacji, tworzenia wzorów notatek i rysunków schematycznych przeznaczonych dla małych dzieci. Na ścianie zamontowana będzie listwa, na której zawisną plansze dydaktyczne z tematów, które będą omawiane na lekcjach. Nauczyciel będzie mógł się odwoływać do treści na nich zamieszczonych w trakcie zajęć. Plansze, cały czas dostępne dla uczniów, pozwolą na bieżące korzystanie z umieszczonych w nich danych oraz w sposób poglądowy systematyzować i utrwalać poznane wiadomości. Na ścianie zostanie naklejona fototapeta przedstawiająca krajobraz najbliższej okolicy oraz tematyczne naklejki. Klasę ozdobią modułowe donice na rośliny.

Pracownia ekologiczna będzie wykorzystywana do zajęć ekologicznych przewidzianych w programie nauczania w klasach 1-3 oraz podczas kółek ekologicznych „Młody Ekolog”. Planuje się wykorzystywać pracownie na pokazy edukacyjne dla społeczności lokalnej. Pracownia będzie również udostępniana wszystkim nauczycielom i uczniom chcącym realizować zagadnienia dotyczące pojęć ekologicznych i szerzej pojętej przyrody.

W ramach projektu zostaną zakupione nowe pomoce dydaktyczne typu np.: zestawy plansz dydaktycznych, gry edukacyjne, książki o tematyce ekologicznej, zestawy konstrukcyjne dotyczące odnawialnych źródeł energii, zestawy do nauki recyclingu, quizy ekologiczne, modele, mini szklarnie, rośliny doniczkowe itp.

Wykonanie prac w ramach realizowanego zadania zostanie powierzone firmom zewnętrznym, posiadającym stosowne uprawnienia oraz doświadczenie do wykonywania tego typu działalności. Firmy te zostaną wyłonione przez Gminę na podstawie dokonanego rozeznania rynku i zebranych ofert, zgodnie z zachowaniem zasady uczciwej konkurencyjności. Wykonawcy przedmiotowych prac wystawią faktury na Gminę z tytułu realizacji zadania.

Wydatki dokonane w ramach realizacji ww. zadania będzie ponosić Gmina.

Nabywane usługi z tytułu realizacji zadania Gmina będzie wykorzystywała do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

- wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

- wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

- nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest przy tym możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Gmina pragnie zaznaczyć, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie wskazywał, że w celu przyznania podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku należnego, a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia.

Jednocześnie, zdaniem TSUE, istnieje możliwość przyznania podatnikowi prawa do odliczenia, gdy taki bezpośredni i ścisły związek nie występuje, lecz poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów i usług. Takie wydatki mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika (wyrok TSUE w sprawie C-126/14 Sveda UAB).

Powyższe prowadzi do wniosku, że prawo do odliczenia powstaje zarówno wtedy, gdy dany wydatek pozostaje w ścisłym związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jak również, gdy jest związany z większą liczbą takich czynności, a także, gdy zostaje poniesiony w związku z ogółem czynności, kształtujących zakres działalności gospodarczej podatnika. W każdym bowiem z tych przypadków podatek naliczony zapłacony w cenie nabytych towarów lub usług stanowi, w sposób pośredni lub bezpośredni, element cenotwórczy czynności opodatkowanych, pozostając z nimi w ten sposób ścisłym związku, wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Gminy, wydatków ponoszonych w związku z realizacją Zadania nie sposób bezpośrednio przypisać do działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę. Tym samym, wydatki te będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niedających prawa od obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. W opinii Wnioskodawcy w przypadku wydatków ponoszonych na Zadanie brak jest bezpośredniego i ścisłego ich związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki te, zdaniem Gminy, nie mają żadnego związku z działalnością gospodarczą, nie zostanie więc spełniony warunek istnienia prawa do odliczenia VAT.

Uwzględniając zatem fakt, iż realizując zadanie pn. (…) Gmina nie działała jako podatnik VAT - wykonując zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą) - przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na ww. zadanie wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie ma możliwości odliczenia VAT. Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, a wydatki te pozostają bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sytuacji wynika, że są Państwo zarejestrowani na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik czynny. Zamierzają Państwo złożyć wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji na realizację zadania pn. (…) Projekt ma na celu polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach.

W planowanej pracowni ekologicznej znajdzie się 13 dwuosobowych stolików oraz 26 krzesełek ustawionych w czterech rzędach z możliwością ustawienia ławek tak, aby umożliwić uczniom pracę w grupach. W sali znajdzie się również biurko i krzesło dla nauczyciela oraz trzy regały z szufladami, trzy szafy zamykane oraz jedna szafka przeznaczona na podręczną biblioteczkę ekologiczną. Pomoce będą posegregowane i zgrupowane według bloków tematycznych. Umożliwią one w jeszcze większym zakresie stosowanie metod aktywizujących uczniów, rozbudzą ich zainteresowanie i ciekawość poznawczą. Aktywne metody oparte na doświadczeniu, obserwacji, eksperymencie z wykorzystaniem pozyskanych pomocy zmobilizują uczniów do samodzielnych poszukiwań, odpowiedzi na interesujące ich tematy i w ciekawy sposób zachęcą do nabycia nawyków ekologicznych. Pracownia zostanie wyposażona w monitor interaktywny wraz z laptopem, którego oprogramowanie posłuży uczniom i nauczycielom do przeprowadzenia ciekawych lekcji interaktywnych, prezentowania filmów edukacyjnych, prezentowania prac uczniów itp.

Monitor uzyska połączenie z Internetem, dzięki czemu w trakcje zajęć będzie możliwość korzystania z jego zasobów. Zamontowane w oknach rolety zapewnią odpowiednie zaciemnienie sali w czasie korzystania z monitora oraz posłużą jako pomoc dydaktyczna z uwagi na grafikę (m.in. mapa Polski, elementy roślinne) nawiązującą do tematyki realizowanych w sali zajęć. Obok monitora zostanie zamontowana tablica suchościeralna, niezbędna do szybkiego zapisywania informacji, tworzenia wzorów notatek i rysunków schematycznych przeznaczonych dla małych dzieci. Na ścianie zamontowana będzie listwa, na której zawisną plansze dydaktyczne z tematów, które będą omawiane na lekcjach. Plansze, cały czas dostępne dla uczniów, pozwolą na bieżące korzystanie z umieszczonych w nich danych oraz w sposób poglądowy systematyzować i utrwalać poznane wiadomości. Na ścianie zostanie naklejona fototapeta przedstawiająca krajobraz najbliższej okolicy oraz tematyczne naklejki. Klasę ozdobią modułowe donice na rośliny.

Pracownia ekologiczna będzie wykorzystywana do zajęć ekologicznych przewidzianych w programie nauczania w klasach 1-3 oraz podczas kółek ekologicznych „Młody Ekolog”. Planuje się wykorzystywać pracownie na pokazy edukacyjne dla społeczności lokalnej. Pracownia będzie również udostępniana wszystkim nauczycielom i uczniom chcącym realizować zagadnienia dotyczące pojęć ekologicznych i szerzej pojętej przyrody. W ramach projektu zostaną zakupione nowe pomoce dydaktyczne typu np.: zestawy plansz dydaktycznych, gry edukacyjne, książki o tematyce ekologicznej, zestawy konstrukcyjne dotyczące odnawialnych źródeł energii, zestawy do nauki recyclingu, quizy ekologiczne, modele, mini szklarnie, rośliny doniczkowe itp. Wykonawcy przedmiotowych prac wystawią faktury na Gminę z tytułu realizacji zadania. Nabywane usługi z tytułu realizacji zadania będą Państwo wykorzystywali do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie został spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – wydatki będą wykorzystywane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek realizowanego projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00