Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.55.2023.2.ID

W zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację projektu oraz kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na realizację projektu oraz kosztów uzyskania przychodów. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 marca 2023 r. (wpływ 21 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Główny przedmiot Pana działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą (…) obejmuje produkcję uniwersalnych palników przeznaczonych do kotłów na paliwa stałe, głównie pellet, brykiet - kod PKD działalności 28.21.Z. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Dochody z tytułu prowadzonej działalności rozlicza Pan liniowo. Dla zdarzeń gospodarczych prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów.

We wrześniu 2019 r. Pana firma złożyła wniosek o dofinansowanie projektu badawczo-rozwojowego w zakresie udoskonalenia palnika hybrydowego na paliwa stałe posiadającego unikalne cechy spalania oraz dostarczania powietrza. Wniosek został złożony w odpowiedzi na konkurs - Oś priorytetowa. (…) - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata (…), ogłoszony przez (…) w (…) ze środków (…).

Po pozytywnej ocenie wniosku, firma uzyskała informację o wybraniu projektu do dofinansowania, co skutkowało podpisaniem w lutym 2020 r. umowy o dofinansowanie projektu. Dofinansowanie (w wysokości części kosztów kwalifikowanych) jest przeznaczone na realizację projektu badawczo-rozwojowego, wykorzystującego w tym celu, m.in. zasoby kadrowe i finansowe przedsiębiorstwa (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją). Podstawa prawna otrzymania środków finansowych oraz zasady i warunki przekazania Beneficjentowi wkładu publicznego w finansowanie Projektu określone zostały w aktach prawnych wymienionych w preambule Umowy o dofinansowanie Nr (…) z 19 lutego 2020 r. Z otrzymanych środków finansowane są koszty kwalifikowane (zgodnie z budżetem projektu i wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków). Jednym z ww. kosztów są koszty pracy osób wchodzących w skład zespołu badawczego zatrudnionych, m.in. w oparciu o umowę o prace, umowę o dzieło oraz wartość Pana pracy własnej (właściciela firmy).

Regulamin Konkursu Nr (…) - Oś priorytetowa. (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata (…) (w odpowiedzi na który został złożony wniosek o dofinansowanie), stanowiący Załącznik Nr 2 do uchwały Nr (…), Zarządu Województwa (…) z 30 lipca 2019 r., określa katalog kosztów kwalifikowalnych, które mogą zostać sfinansowane w ramach projektu.

W ramach wskazanych w dokumencie kosztów przewidziano możliwość sfinansowania wynagrodzenia właścicieli lub wspólników (dotyczy wyłącznie osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, wspólników spółek cywilnych oraz wspólników spółek jawnych) bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu, uwzględniając faktyczną ilość przepracowanych godzin na rzecz jego realizacji. Jednocześnie w regulaminie określony został maksymalny limit godzin, jaki właściciel może rozliczyć w projekcie, tj. 860 godzin pracy w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny w ciągu miesiąca) oraz wskazane zostały przykładowe dokumenty, na podstawie których może nastąpić rozliczenie wynagrodzenia, np. nota obciążeniowa oraz karta czasu pracy wskazująca liczbę godzin pracy w danym miesiącu przeznaczoną na badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe prowadzone w ramach projektu).

Zgodnie w powyższymi zapisami, we wniosku o dofinansowanie założono, że będzie Pan pełnił funkcję koordynatora merytorycznego badań (z uwagi na posiadanie wykształcenie i doświadczenie branżowe, co zostało udokumentowane we wniosku i zaakceptowane przez (…)). Pana łączne zaangażowanie nie przekroczyło limitu 72 godzin miesięcznie i 860 godzin rocznie i zostało udokumentowane notami obciążeniowymi oraz kartą czasu pracy wskazująca liczbę godzin pracy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że płatnikiem środków stanowiących wkład UE jest (…), który na podstawie wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą ((…) - (…)- działającą na podstawie Porozumienia w sprawie powierzenia zadań związanych z realizacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata (…), zawartego 8 czerwca 2015 r. między (…) a (…)) zlecenia płatności, przekazuje płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Część przekazanego dofinansowania miała formę wypłaconych zaliczek, część udzielona została na podstawie refundacji poniesionych środków, zgodnie ze złożonymi wnioskami o płatność. Dofinansowanie dotyczyło środków otrzymanych przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Nie występowało dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa, przekazywane Beneficjentowi, jako współfinansowanie krajowe. Poziom finansowania zakładał bowiem udział 60-80% (…) oraz 20-40%, jako wkład własny przedsiębiorcy. Dofinansowanie dotyczyło środków otrzymanych przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Realizowany projekt jest finansowany w oparciu o Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…)  na lata (…) ) oraz wkład własny firmy pochodzący z jej środków.

Instytucja Pośrednicząca ((…) - (…) - działająca na podstawie Porozumienia w sprawie powierzenia zadań związanych z realizacją Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata (…), zawartego 8 czerwca 2015 r. między (…) a (…)) wystawia zlecenia płatności na podstawie zatwierdzonego wniosku o płatność.

Pana Firma złożyła wniosek o płatność wraz z załącznikami określonymi w umowie o dofinansowanie. W przypadku rozliczenia czasu pracy właściciela, jako koordynatora wystawiana była nota obciążeniowa oraz karta czasu pracy.

Celem złożonego wniosku o dofinansowanie było umocnienie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa oraz podniesienie konkurencyjności firmy, poprzez udoskonalenie palnika hybrydowego na paliwa stałe posiadającego unikalne cechy spalania oraz dostarczania powietrza. Palnik będzie przystosowany do jednoczesnego spalania paliwa lepszej (pellet) oraz gorszej (zrębka drzewna) jakości. Wszelkie działania zaplanowane we wniosku bezpośrednio dążyły do osiągnięcia celu projektu. Właściciel osobiście wykonywał zadania przewidziane dla koordynatora merytorycznego badań.

Wynagrodzenie z tytułu realizacji projektu zostało określone w oparciu o szacowany nakład pracy oraz zapisy regulaminu konkursu - zgodnie z zapisami:

-w przypadku zaangażowania w innej formie niż umowa o pracę (umowa cywilno-prawna, zaangażowanie właścicieli, wspólników) oraz w przypadku oddelegowania, należy iloczyn faktycznie przepracowanych godzin i maksymalnie dwukrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia podzielić przez wskazaną ilość maksymalną godzin pracy (168 godzin);

-w przypadku zaangażowania właściciela i/lub wspólników spółki cywilnej, bądź spółki jawnej w projekcie można rozliczyć maksymalnie 860 godzin pracy w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny w ciągu miesiąca) w oparciu o faktycznie przepracowane godziny na rzecz realizacji projektu (udokumentowane dokumentem księgowym, np. notą obciążeniową oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin pracy w danym miesiącu przeznaczoną na badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe prowadzone w ramach projektu).

Podstawy prawne otrzymania środków finansowych oraz zasady i warunki przekazania Beneficjentowi wkładu publicznego w finansowanie projektu określone zostały w aktach prawnych wymienionych w preambule Umowy o dofinansowanie z 19 lutego 2020 r., Nr (…), tj.:

1)rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1301/2013 z 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) Nr 1080/2006(Dz. Urz. L 347/289 z 20 grudnia 2013 r., z późn. zm.) - dalej zwane Rozporządzeniem 1301/2013;

2)rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 z 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) Nr 1083/2006 (Dz. Urz. L 347/320 z 20 grudnia 2013 r. z późn. zm.) - dalej zwane Rozporządzeniem ogólnym;

3)rozporządzenie Komisji (UE) Nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i art. 108 Traktatu (Dz. Urz. L 187 z 26 czerwca 2014 r., z późn. zm.) - dalej zwane Rozporządzeniem 651/2014;

4)rozporządzenie delegowanego Komisji (UE) nr 480/2014 z 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. Urz. UE L 138/5 z 13 maja 2014 r., z późn. zm.) - dalej zwane Rozporządzeniem 480/2014;

5)rozporządzenie Rady (WE. EURATOM) NR 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. L 312 z 23 grudnia 2005) - dalej zwanym Rozporządzeniem 2988/95;

6)rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) Nr 1296/2013, (UE) Nr 1301/2013. (UE) Nr 1303/2013, (UE) Nr 1304/2013, (UE) Nr 1309/2013, (UE) Nr 1316/2013, (UE) Nr 223/2014 i (UE) Nr 283/2014 oraz decyzję Nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE. Euratom) Nr 966/2012 (Dz. Urz. L 193/1 z 30 lipca 2018 r.) - dalej zwane Rozporządzeniem 2018/1046;

7)rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)(Dz. Urz. L119/1 z 4 maja 2016 r. z późn. zm.) - dalej zwane RODO;

8)traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. C 326 z 26 października 2012 r., z późn. zm.) - dalej zwany TFUE;

9)konwencja o udzielaniu patentów europejskich (Konwencja o patencie europejskim), sporządzona w (…) 5 października 1973 r. zmieniona aktem zmieniającym artykuł 63 Konwencji z 17 grudnia 1991 r. oraz decyzjami Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej z 21 grudnia 1978 r., 13 grudnia 1994 r., 20 października 1995 r., 5 grudnia 1996 r. oraz 10 grudnia 1998 r., wraz z Protokołami stanowiącymi jej integralną część (Dz. U. z 2004 r. Nr 79, poz. 737 z późn. zm.);

10)ustawa z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U z 2018 r. poz. 1431, z późn. zm.) - dalej zwana ustawą wdrożeniową;

11)ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.) - dalej zwana ustawą o finansach publicznych;

12)ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351 z późn. zm.)

13)ustawa z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85) - dalej zwana Prawem o szkolnictwie wyższym i nauce;

14)ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.) - dalej zwana ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych;

15)ustawa z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 776 z późn. zm.) - dalej zwana ustawą Prawo własności przemysłowej;

16)ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.) - dalej zwana KPA;

17)ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r, poz. 1843) - dalej zwana Prawo zamówień publicznych lub Pzp;

18)ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 362 z późn. zm.);

19)ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. z 2019 r., poz. 1781) - dalej zwana UODO;

20)rozporządzenie Ministra Rozwoju z 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (Dz. U. z 2018 r. poz. 971);

21)rozporządzenie Rady Ministrów z 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r., Nr 53, poz. 312, z późn. zm.);

22)rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 7 grudnia 2017 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. z 2017 r., poz. 2367) - dalej zwane Rozporządzeniem ws. zaliczek;

23)rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 21 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 1075);

24)akty wykonawcze do powyższych aktów prawnych.

Pytania (Pytanie Nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy wypłacone wynagrodzenie koordynatora w ramach opisanego projektu, stanowi przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy istnieje możliwość wykazania/zaewidencjonowania przedmiotowego wynagrodzenia koordynatora, jako kosztu podatkowego w ramach realizowanego przedsięwzięcia?

Pana stanowisko w sprawie (do pytania Nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1.

Uważa Pan, że zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z (…), z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Mając na uwadze powyższe, Pana wynagrodzenie, jako koordynatora bezpośrednio zaangażowanego w realizację projektu, uwzględniając faktyczną ilość przepracowanych godzin na rzecz jego realizacji, w Pana ocenie, stanowi przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako sfinansowany ze środków (…) (finansowany z udziałem środków europejskich) i wypłacony przez (…).

Reasumując, przedmiotowe wynagrodzenie stanowi przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2.

Pana zdaniem, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 O.p.

Mając na uwadze powyższe, Pana wynagrodzenie sfinansowane ze środków (…)  i wypłacone przez (…), jako koordynatora bezpośrednio zaangażowanego w realizację projektu, uwzględniając faktyczną ilość przepracowanych godzin na rzecz jego realizacji nie stanowi kosztów uzyskania przychodu.

Zestawienie treści art. 23 ust. 1 pkt 56 i art. 21 ust. 1 pkt 136 u.p.d.o.f. wskazuje, że podatnik korzystający z płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z (…), z jednej strony nie powinien ewidencjonować w kwocie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej otrzymanych w ramach pomocy środków finansowych, a z drugiej strony nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków finansowanych z tych środków.

Zaliczenie takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadziłoby do nieuzasadnionego uprzywilejowania podatnika, który do kosztów uzyskania przychodów zaliczyłby wydatki poniesione nie ze swoich środków finansowych, lecz ze środków, które zostały mu przyznane w ramach danego programu operacyjnego (pomocy publicznej), które są wolne od opodatkowania (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 10 stycznia 2013 r., sygn. akt I SA/OI 681/12).

Powyższe potwierdza jednolite stanowisko administracji skarbowej wyrażone, m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z 5 maja 2020 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.97.2020.2.AA,

-z 16 grudnia 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.522.2019.1.RK,

-z 2 lipca 2018 r., Nr 0113- KDIPT2-1.4011.241.2018.2.RK,

-z 13 grudnia 2017 r., Nr 0115- KDIT3.4011.318.2017.2.DP,

-z 11 września 2017 r., Nr 0112-KDIL3-1.4011.153.2017.2.AMN.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl natomiast art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Wyjątek ten nie ma jednak zastosowania w niniejszej sprawie, bowiem z wniosku jednoznacznie wynika, że z otrzymanej dotacji nie finansował Pan wydatków inwestycyjnych.

Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

I tak – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność (art. 21 ust. 36 tej ustawy).

Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Dochody z tytułu prowadzonej działalności rozlicza Pan liniowo. Dla zdarzeń gospodarczych prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Pana firma złożyła wniosek o dofinansowanie projektu badawczo-rozwojowego w zakresie udoskonalenia palnika hybrydowego na paliwa stałe posiadającego unikalne cechy spalania oraz dostarczania powietrza. Po pozytywnej ocenie wniosku firma uzyskała informację o wybraniu projektu do dofinansowania, co skutkowało podpisaniem w lutym 2020 r. umowy o dofinansowanie projektu. Dofinansowanie (w wysokości części kosztów kwalifikowanych) jest przeznaczone na realizację projektu badawczo-rozwojowego, wykorzystującego w tym celu, m.in. zasoby kadrowe i finansowe przedsiębiorstwa (konieczność pokrycia części kosztów kwalifikowanych, która nie jest finansowana dotacją). Z otrzymanych środków finansowane są koszty kwalifikowane (zgodnie z budżetem projektu i wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków). Jednym z ww. kosztów są koszty pracy osób wchodzących w skład zespołu badawczego zatrudnionych, m.in. w oparciu o umowę o prace, umowę o dzieło oraz wartość Pana pracy własnej (właściciela firmy). Płatnikiem środków stanowiących wkład UE jest (…). Część przekazanego dofinansowania miała formę wypłaconych zaliczek, część udzielona została na podstawie refundacji poniesionych środków, zgodnie ze złożonymi wnioskami o płatność. Dofinansowanie dotyczyło środków otrzymanych przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Nie występowało dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa, przekazywane Beneficjentowi, jako współfinansowanie krajowe. Poziom finansowania zakładał bowiem udział 60-80% (…) oraz 20-40%, jako wkłady własny przedsiębiorcy. Dofinansowanie dotyczyło środków otrzymanych przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. Celem złożonego wniosku o dofinansowanie było umocnienie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa oraz podniesienie konkurencyjności firmy, poprzez udoskonalenie palnika hybrydowego na paliwa stałe posiadającego unikalne cechy spalania oraz dostarczania powietrza. Palnik będzie przystosowany do jednoczesnego spalania paliwa lepszej (pellet) oraz gorszej (zrębka drzewna) jakości. Wszelkie działania zaplanowane we wniosku bezpośrednio dążyły do osiągnięcia celu projektu. Właściciel osobiście wykonywał zadania przewidziane dla koordynatora merytorycznego badań.

Wynagrodzenie z tytułu realizacji projektu zostało określone w oparciu o szacowany nakład pracy oraz zapisy regulaminu konkursu - zgodnie z zapisami:

-w przypadku zaangażowania w innej formie niż umowa o pracę (umowa cywilno-prawna, zaangażowanie właścicieli, wspólników) oraz w przypadku oddelegowania, należy iloczyn faktycznie przepracowanych godzin i maksymalnie dwukrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia podzielić przez wskazaną ilość maksymalną godzin pracy (168 godzin);

-w przypadku zaangażowania właściciela i/lub wspólników spółki cywilnej, bądź spółki jawnej w projekcie można rozliczyć maksymalnie 860 godzin pracy w ciągu roku (maksymalnie 72 godziny w ciągu miesiąca) w oparciu o faktycznie przepracowane godziny na rzecz realizacji projektu (udokumentowane dokumentem księgowym, np. notą obciążeniową oraz kartą czasu pracy wskazującą liczbę godzin pracy w danym miesiącu przeznaczoną na badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe prowadzone w ramach projektu).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Europejski Fundusz Społeczny, z którego pochodzą środki na współfinansowanie Projektu, jest jednym z funduszy strukturalnych UE, których celem jest zwiększanie spójności społecznej oraz dobrobytu we wszystkich regionach Unii.

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy:

Wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

-realizację projektów przez jednostki budżetowe,

-płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,

-dotacje celowe dla beneficjentów,

-realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,

-realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy:

Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych:

Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

W myśl art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności.

Ustawa o finansach publicznych określa sposób dystrybucji środków finansowych na realizację ww. programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa, a następnie przekazuje płatność beneficjentowi.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro realizuje Pan projekt, o którym mowa we wniosku, jako koordynator merytoryczny badań (Pana praca własna), w oparciu o umowę o dofinansowaniu projektu, to otrzymane przez Pana środki pieniężne - przekazane na realizację tego projektu (pochodzące z otrzymanego na ten cel dofinansowania), stanowią dla Pana przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 (stanowiące środki europejskie wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, wypłacone wynagrodzenie koordynatora w ramach opisanego projektu, stanowi przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

-pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

-nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

-być właściwie udokumentowany.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Pana środków, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o opdatku dochodowym od osób fizycznych, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych.

W konsekwencji, Pana wynagrodzenie z tytułu dotacji zwolnionej z opodatkowania nie stanowi kosztu podatkowego.

Reasumując – Pana wynagrodzenie sfinansowane ze środków (…) i wypłacone przez (…), jako koordynatora bezpośrednio zaangażowanego w realizację projektu, uwzględniając faktyczną ilość przepracowanych godzin na rzecz jego realizacji nie stanowi kosztów uzyskania przychodu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zauważamy, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznaliśmy się z powołanymi przez Pana interpretacjami indywidualnymi. Podkreślamy jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00